Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПОТЕНЦІАЛ МАРКЕТИНГОВОГО МЕХАНІЗМУ ОРГАНІЗАЦІЇ ХАРЧУВАННЯ ЗАКЛАДАМИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

ECONOMIC ASPECTS  OF CHILDREN’S NUTRITION ORGANIZATION IN SCHOOLS

  Сторінки: 276-284. Номер: №6, 2020 (288)

Автори:
КОНОВАЛЕНКО А. С.
Таврійський державний агротехнологічний університет ім.Д.Моторного

KONOVALENKO A.
Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-46
Надійшла / Paper received : 27.11.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021

Анотація мовою оригіналу

Керівництво закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) прагне фінансової автономії шляхом визначення джерел отримання додаткових надходжень, у тому числі шляхом надання послуг з організації громадського харчування на основі функціонуючих харчоблоків, що обумовлює необхідність покращення рівня послуг харчування, що відповідатиме конкурентним умовам. Така необхідність підвищує актуальність дотримання принципів маркетингу у процесі організації ЗЗСО даного виду діяльності для забезпечення задоволення потреб споживачів, підвищення ступеню їх лояльності та, як наслідок, підвищувати рівень доходу від організації харчування. Актуальності набирає необхідність визначення діапазону можливостей застосування маркетингових підходів та потенціалу маркетингового механізму, що можливо здійснити із застосуванням методів економіко-математичного моделювання, зокрема когнітивного та сценарного моделювання.
Дослідження потенціалу маркетингового механізму організації харчування дітей у закладах загальної середньої освіти. Для досягнення поставленої мети виконані наступні завдання: сформовано когнітивні карти та когнітивну модель системи розвитку потенціалу маркетингового механізму організації харчування дітей у ЗЗСО, на основі здійснення сценарного моделювання поведінки системи визначено чинники, що впливають на розвиток потенціалу маркетингового механізму.
Методологічною та теоретичною основами дослідження є економічна теорія, наукові розробки науковців у питаннях організації харчування дітей у системі загальної середньої освіти. В ході дослідження використано загально-наукові методи (абстрактно-логічний, емпіричний, порівняльного аналізу, середніх величин, узагальнення та інші) та методи когнітивного й сценарного моделювання.
У статті наводяться результати здійсненого аналізу системи розвитку потенціалу маркетингового механізму на основі когнітивного та сценарного моделювання, що дозволило визначити чинники-важелі та результативні чинники функціонування системи.
За результатами проведеного дослідження зроблено висновки, що якісним підґрунтям формування потенціалу маркетингового механізму для покращення стану організації харчування дітей шкільного віку є спрямованість зусиль на максимізацію рівня задоволеності споживачів й підвищення рівня їх лояльності з одночасним створенням необхідних умов підвищення ефективності виробництва й реалізації продукції у шкільних їдальнях, підкріплене діяльністю з популяризації принципів раціонального харчування серед учнів ЗЗСО й суспільства в цілому. З цією метою доцільно підвищити рівень автоматизації процесів виробництва та обслуговування у їдальнях ЗЗСО, інформаційно-комунікаційного забезпечення, стимулювати підвищення рівня благополуччя взаємодії ключових суб’єктів маркетингового механізму шляхом координації взаємодії стейкхолдерів у питаннях забезпечення належного рівня харчування дітей у закладах освіти.
Ключові слова: заклади загальної середньої освіти, організація харчування, маркетинг, потенціал, маркетинговий механізм.

Розширена анотація англійською мовою

The management of general secondary education (ZZSO) seeks financial autonomy by identifying sources of additional income, including by providing catering services based on functioning food units, which necessitates improving the level of catering services that will meet competitive conditions. This need increases the relevance of compliance with the principles of marketing in the process of organizing ZSSO this type of activity to meet the needs of consumers, increase their loyalty and, consequently, increase the level of income from the organization of food. The need to determine the range of possibilities for the application of marketing approaches and the potential of the marketing mechanism, which can be done using the methods of economic and mathematical modeling, in particular cognitive and scenario modeling, is gaining relevance.
Research of the potential of the marketing mechanism of children’s nutrition organization in general secondary education institutions. To achieve this goal, the following tasks were performed: formed cognitive maps and cognitive model of the system of potential development of the marketing mechanism of children’s nutrition in ZSSO, based on the implementation of scenario modeling of system behavior identified factors influencing the development of marketing mechanism.
The method (methodology). Methodological and theoretical foundations of the study are economic theory, scientific developments of scientists in the organization of children’s nutrition in the system of general secondary education. The research used general scientific methods (abstract-logical, empirical, comparative analysis, averages, generalizations, etc.) and methods of cognitive and scenario modeling.
The article presents the results of the analysis of the system of potential development of the marketing mechanism on the basis of cognitive and scenario modeling, which allowed to determine the levers and performance factors of the system.
According to the results of the study, it is concluded that a good basis for building the potential of the marketing mechanism to improve the nutrition of school children is to focus on maximizing customer satisfaction and increasing their loyalty while creating the necessary conditions to increase production efficiency and sales in school canteens. supported by activities to promote the principles of nutrition among students ZSSO and society as a whole. To this end, it is advisable to increase the level of automation of production and service processes in canteens ZSSO, information and communication support, stimulate the welfare of key actors of the marketing mechanism by coordinating the interaction of stakeholders in ensuring proper nutrition of children in educational institutions.
Key words: general secondary education institutions, catering, marketing, potential, marketing mechanism.

References

  1. Axelrod Robert M., Structure of decision: The Cognitive Maps of Political Elites [Text] / R.M. Axelrod. — Princeton, NJ, Princeton Un. Pr.,1976, 404 p.
  2. Kosko B. Fuzzy Cognitive Maps [Text] // Intern. Journal of Man$Machine Studies, — 1986. — Vol. 24. — pp. 65—75.
  3. Nazarova O. Cognitive modeling in the regional strategic management / Shevchuk O., Plotnichenko S., Surzhenko N., Nazarova O. // Springer Nature Switzerland AG. 2019. Р. 473—481.
  4. Shtal, T., Uvarova, A., Proskurnina, N., & Savytska, N. (2020). Strategic Guidelines for the Improvement of Logistic Activities of Trade Enterprises. Journal of Information Technology Management, 12(3), 69-81.
  5. Babiuk, A. V., Makarova, O. V., Rohozynskyi. M. S. (2005). Food safety: modern problems: a guide.
  6. Zynov’ev, Y.F. (2008), Formation and implementation of human economic potential in the agricultural sector, ChP “Predpryiatie Fenyks”, Symferopol. [in Ukr.].
  7. Kal’ton, V. and Lou, A. (2004). Simulation modeling, Yzdatel’skaia hruppa BHV, Kyiv, Ukraine. [in Ukr.].
  8. Konovalenko, A.S. (2020). Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect : сollective monograph. – 2nd ed. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”. – P. 108-134. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-29
  9. Konovalenko, A.S. (2019) Conceptual approaches to the definition of “marketing mechanism”. Bulletin of KNUTD. Series: Economic Sciences. Vol. 4 (137). P. 73-82. DOI: 10.30857/2413-0117.2019.4.7 [in Ukr.].
  10. Kulynych, A. A. (2010), “Computer systems for modeling cognitive maps: approaches and methods”, Problemy upravlenyia, vol. 3, pp. 2—15. [in Ukr.].
  11. Lagodiienko V.V. Improving the efficiency of foreign economic activity through the introduction of the concept of marketing. Business Navigator. 2014. №1 (33). Pp. 237-243.
  12. Lagodiienko V.V., Golodonyuk O.M., Milcheva V.V. Marketing strategy for bringing an innovative product to market. Economics of the food industry. T.10, Vip. 2. 2018. pp. 40-50.
  13. Nazarova, O.P. and Yarchuk, A.V. (2019), “A cognitive approach to managing labor productivity and quality of life”, The 9th International tsonferentse — Science and society, Accent Graphics Communications & Publishing, Hamilton, Canada, February 1, pp. 1295—1307. [in Ukr.].

 

Post Author: Кравчик Юрій

Translate