Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ПІДПРИЄМСТВОМ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

THEORETICAL ASPECTS OF MARKETING RESEARCH WHEN PERFORMING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY BY THE ENTERPRISE

Сторінки: 197-202. Номер: №1, 2021 (290)

Автори:
Ковтун Е. О.
Вінницький торговельно-економічний інститут
Київського національного торговельно-економічного університету

Kovtun E.
Vinnytsia Trade and Economic Institute
Kyiv National University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-35
Надійшла / Paper received : 19.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 05.03.2021

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена питанню маркетингових досліджень при здійсненні підприємством зовнішньоекономічної діяльності, оскільки об’єктивна необхідність постійного вивчення маркетингових досліджень підприємством передбачає науково-методичне опрацювання висновків аналізу конкуренції на внутрішньому і зовнішньому ринках для збільшення ймовірності успіху ринкової діяльності підприємства.
Ключові слова: маркетинг, ефективність управління, зовнішнє середовище, зовнішньоекономічна діяльність, конкуренція, зовнішній ринок.

Розширена анотація англійською мовою

The effectiveness of production and economic activities of enterprises engaged in foreign economic activity and focused on long-term presence in foreign markets, largely depends on the right strategic goals and scientifically sound ways to implement them based on the analysis of the market environment. Solving these problems requires thorough marketing research on the state and features of foreign markets, the correct use of specific approaches and tools of marketing activities to develop and implement the most optimal ways for companies to enter foreign markets and ensure effective foreign economic activity by enterprises.
Among the reasons for the protracted crisis of the Ukrainian economy are inefficiency, inconsistency of traditional technologies, tools and methods of interaction of enterprises with consumers. All this leads to a reduction in the life cycle of goods and the advantage of non-price factors over price, based on the position of meeting consumer requirements, the development of digital technologies, the need to personalize production and consumption.
In the current conditions of domestic economic transformations, Ukrainian industry is integrated into world trade rules through the introduction of international quality standards for management and production and economic activities. At the same time, the dynamics of sales of industrial enterprises (including foreign markets), Ukraine’s positioning in international competitiveness rankings indicate not fully realized the potential for the operation and development of industrial enterprises for sales in foreign markets. In turn, this requires the development of a methodology for the formation of such a mechanism in the process of marketing research, which would be focused on balancing the internal capabilities and external needs of enterprises by ensuring continuous and multi-channel contact with consumers. That is why the intensification of comprehensive research in the direction of developing methods of marketing research of markets in the implementation of foreign economic activity by enterprises is relevant.
The article is devoted to the issue of marketing research in the implementation of foreign economic activity, as the objective need for constant study of marketing research by the company involves scientific and methodological processing of the analysis of competition in domestic and foreign markets to increase the likelihood of market success.
Key words: marketing, management efficiency, external environment, foreign economic activity, competition, foreign market.

References

  1. Balabanova L. V., Kholod V. V., Balabanova I. V. Marketynh pidpryiemstva : navch. posib. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2018. 612 s.
  2. Hvozdetska I. Tendentsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti ukrainskykh pidpryiemstv: marketynhovyi aspekt. Ekonomist. 2017. № 9. S. 31–37.
  3. Kosenkov S. I. Marketynhovi doslidzhennia : navch. posib. Kyiv : Skarby, 2004. 464 s.
  4. Kudyrko O. Faktory konkurentnoho seredovyshcha rynku marketynhovykh doslidzhen. Marketynh v Ukraini. 2014. №5. S.58–65.
  5. Malska M. P., Purska I. S. Mizhnarodna marketynhova diialnist: teoriia ta praktyka : pidruchnyk. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2013. 288 s.
  6. Miriasov Yu. O. Efekt marketynhu ta yoho vplyv na vpodobannia spozhyvacha v modeli optymalnoho vyboru. Problemy ekonomiky. 2019. № 1. S. 134–140.
  7. Ortynska V. V., Melnykovych O. M. Marketynhovi doslidzhennia : pidruchnyk. 2-he vyd., dopov. Kyiv : KNTEU, 2015. 436 s.
  8. Shaporenko O. I. Marketynhovyi pidkhid v orhanizatsii upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. 2019. № 5. S. 30 – 34.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate