Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ВІТЧИЗНЯНИХ БІЗНЕС-ОРГАНІЗАЦІЙ ЯК РОЗВИТОК СИСТЕМИ МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ

FORMATION OF POTENTIAL OF QUALITY MANAGEMENT OF DOMESTIC BUSINESS ORGANIZATIONS AS DEVELOPMENT OF MARKETING SYSTEM IN CONDITIONS OF DIGITALIZATION

Сторінки: 40-47. Номер: №2, 2021 (292)

Автори:
Гарафонова О. І.
ORCID ID: 0000-0002-4740-7057
e-mail: ogarafonova@ukr.net
ДЗВО «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Поліщук Л. О.
ORCID ID: 0000-0002-4572-7647
e-mail: show-biz@ukr.net
Дихнич Л. П.
ORCID ID: 0000-0003-1778-7551
e-mail: abiturient_knukim@ukr.net
Київський національний університет культури і мистецтв
Ященко І. В.
Київський університет культури

Olga Garafonova
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Liydmyla POLISHCHUK,
Liudmyla DYKHNYCH
Kyiv National University of Culture and Arts
Inna YashcHenko
Kyiv University of Culture

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-7
Надійшла / Paper received : 14.04.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021

Анотація мовою оригіналу

     У статті представлено сучасні підходи до процесів сертифікації системи менеджменту якості в контексті формування потенціалу якості в бізнес-організаціях. Сформоване аналітичне підґрунтя, що є основою перспективного розвитку харчової галузі та бізнес-організацій в умовах діджиталізації. Особливістю ефективної діяльності бізнес-організацій харчової галузі України є перспективність розвитку харчової галузі в цілому.
     Ключові слова: управління якістю, харчова галузь України, бізнес-організації, потенціал розвитку.

Розширена анотація англійською мовою

In the context of globalization processes, the problem of product quality is one of the most important, because high-quality products provide competitive advantages to the manufacturer. The position of domestic products on the market is primarily determined by consumer properties that shape quality. Maintaining high competitiveness is paramount and becomes a crucial factor in the commercial success of any business organization. Therefore, it is important to deeply study the factors that influence the formation of product quality.
In the current situation in a market economy, producers are under the constant influence of the competitive environment, which requires them to focus more and more on quality issues. Recently, the management of many business organizations has faced the need for quality management as a means of achieving competitiveness, gaining trust in products from consumers. Therefore, it can be argued that in a market economy, one of the most important internal factors in the development of business organizations is product quality, as it provides an increase in the profits of the business organization based on customer satisfaction. Therefore, building an effective quality management system is an extremely important object of further research into the development of the marketing system in the context of digitalization.
The article presents modern approaches to the processes of certification of the quality management system in the context of the formation of quality potential in business organizations. An analytical basis has been formed, which is the basis for the promising development of the food industry and business organizations in the context of digitalization. A feature of the effective activity of business organizations of the food industry of Ukraine is the prospects for the development of the food industry as a whole.
     Key words: quality management, food industry of Ukraine, business organizations, development potential.

References

  1. Hrynchutska S. V. Konspekt lektsii z kursu “Upravlinnia yakistiu” dlia studentiv napriamu pidhotovky 6.030501  “Menedzhment”  usikh form navchannia / S. V. Hrynchutska – Ternopil. – TNTU imeni I. Puliuia. – 2011. –  76 s. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/22557/5/JA-Konspekt_lekcij-2011.pdf
  2. Zakon Ukrainy «Pro tekhnichni rehlamenty ta otsinku vidpovidnosti» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/124-19#Text
  3. Ihnatenko V. K. Standartyzatsiia ta sertyfikatsiia. Konspekt lektsii / Vinnytsia: VNTU, 2014. — 154 s. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.twirpx.com/file/2638457/
  4. Lysova Kh. Pinnyi eksport: chomu prodazhi ukrainskoho pyva za kordon pochaly zrostaty [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://mind.ua/publications/20200153-pinnij-eksport-chomu-prodazhi-ukrayinskogo-piva-za-kordon-pochali-zrostati
  5. Vitrenko N.S. Problemy ta perspektyvy rozvytku rynku pyva Ukrainy. -Internauka. 2018. No 1(2). S. 11-17. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15157517113750.pdf
  6. Liashko K. Doslidzhennia ukrainskoho rynku pyva: tendentsii ta prohnoz [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://koloro.ua/ua/blog/issledovaniya/issledovanie-ukrainskogo-rynka-piva.html
  7. Derzhstat Ukrainy.  Kompleksni  statystychni publikatsii.  Statystychnyi  zbirnyk  «Ukraina  u  tsyfrakh».   [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu:     http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/ Arhiv_u/01/Arch_ukr_zb.htm
  8. Marketynhove doslidzhennia pyvnoho rynku Ukrainy za 2017 rik. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu:  https://koloro.ua/blog/issledovaniya/pivnoy-rynok-ukrainy-itogi-2017.html
  9. Analiz rynku naipopuliarnishoho alkoholnoho napoiu v Ukraini – pyva [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://trademaster.ua/articles/312799
  10. Pietukhova O.M.  Tendentsii  rozvytku  svitovoho ta ukrainskoho pyvnoho rynku / O.M. Pietukhova, D. E. Amanov // Efektyvna ekonomika. 2015. No 1. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/? op=1&z=3716
  11. Syrotiuk N.B. Dynamichni aspekty rozvytku pyvovarnoi promyslovosti / N.B. Syrotiuk  N.B.  //  Materialy  IX Vseukrainskoi  studentskoi naukovo -tekhnichnoi konferentsii / V 2 t. – Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet im. I. Puliuia (m. Ternopil, 20-21 kvitnia 2016 r.), 2016. – T. 2. – S. 71.
  12. Krasovska O. Yu., Danylova O. O. Analiz marketynhovoho makroseredovyshcha pidpryiemstv-vyrobnykiv pyvnykh napoiv. – 2017 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ir.duan.edu.ua/bitstream/123456789/455/1/Krasovska_Danilova.pdf
  13. Harafonova O.I., Nechai I.F. Napriamy udoskonalennia yakosti produktsii PRAT «PYVO-BEZALKOHOLNYI KOMBINAT «RADOMYShL»» «Biznes Inform» Kharkiv : VD «INZhEK», 2020. – №10. – C. 189-195

Post Author: npetliaks

Translate