Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

НЕГАТИВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ У КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БІЗНЕСУ

NEGATIVE TRENDS OF DIGITAL MARKETING IN THE CONTEXT OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

Сторінки: 48-53. Номер: №2, 2021 (292)

Автори:
ГОЛОВАЧ М. С.
e-mail: liber3@ukr.net
БІЛОВОДСЬКА О. А.
ORCID ID: 0000-0003-3707-0734
e-mail: eckib_knutd@ukr.net
Київський національний університет технологій та дизайну

MAKSIM HOLOVACH,
Olena BILOVODSKA
Kyiv National University of Technology and Design

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-8
Надійшла / Paper received : 07.05.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021

Анотація мовою оригіналу

     Концепція цифрового маркетингу перш за все поширюється на мережу Інтернет, та безумовно здійснює на неї свій вплив. Наслідки цього впливу можуть бути як позитивні, так і негативні, і проявлятись деякі з них можуть не одразу, а з плином часу, маючи поступовий та накопичувальний характер. Нині цифровий маркетинг вже не є інновацією і стає звичним і повсякденним. Маркетологи, виробники та споживачі вже звикли до його позитивних аспектів, але не всі звертають увагу на його негативні тенденції. Визнавати такі тенденції та уникати їх – питання соціальної відповідальності бізнесу.
У статті досліджено негативні сторони цифрового маркетингу на прикладі деяких наслідків застосування та розвитку цифрових технологій за останні роки. Основна увага у висвітленій проблематиці приділяється соціально-культурній складовій.
     Ключові слова: цифровий маркетинг, психологія, соціальна відповідальність, інтелектуальна власність.

Розширена анотація англійською мовою

     This article examines the negative aspects of digital marketing on the example of some consequences of the application and development of digital technologies in recent years. The main attention is paid to the socio-cultural component.
The concept of digital marketing primarily extends to the Internet, and certainly has an impact on it. The consequences of this impact can be both positive and negative, and some of them may not appear immediately, but over time, having a gradual and cumulative nature. Today, digital marketing is no longer an innovation. This type of marketing is becoming usual and commonplace. Marketers, manufacturers and consumers are already accustomed to its positive aspects, but not everyone pays attention to its negative trends. Recognizing such trends and avoiding them is a matter of corporate social responsibility.
The websites and apps have successfully invaded the traditional territory of many sectors of the “old economy”. The main negative trends of digital marketing are related to implicit cultural consequences, the transparency illusion and the illusion of control. Marketing problems of a global society are not limited to purely tactical areas, for instance, techniques for maximizing conversions, or promoting a specific product, brand or company. The systematic ignorance of the obvious effects of activity leads to the accumulation of problems, which may threaten the emergence of a crisis in a strategic perspective. If the social responsibility of marketing under certain conditions can hardly be called a competitive advantage in the context of an enterprise’s competitiveness, then in a broader, civilizational view, it is certainly an advantage.
    Keywords: Digital Marketing, Psychology, Social Responsibility, Intellectual Property.

References

  1. Kotler F. Marketynh 4.0 Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho / Filip Kotler, Hermavan Kataradzhaia, Ivan Setiavan ; per. z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi. – K. : Vyd. hrupa KM-BUKS, 2018. – 208 s., il.
  2. Bitcoin estimated to use half a percent of the worlds electric energy by end of 2018 / Alex de Vries // ScienceDaily. – 2018. URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180516131236.htm
  3. Estimating the environmental impact of Bitcoin mining / Susanne Köhler, Massimo Pizzol // ScienceDaily. – 2019. URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191120080246.htm
  4. Dzhek Traut Pozicionirovanie. Bitva za umy / D. Traut, E. Rajs. – K. : Piter, 2019
  5. Digital platforms: making the world a more complicated place / Robert Demir, Christian Sandström, Christofer Laurell // The Conversation. – 2019. URL: https://theconversation.com/digital-platforms-making-the-world-a-more-complicated-place-104372
  6. Volkswagen Abgasskandal – Volkswagen emissions scandal / Alex de Vries // Wikimedia Foundation, Inc – 2015. URL: https://de.qaz.wiki/wiki/Volkswagen_emissions_scandal
  7. Daimler faces $960 million fine in Germany over emissions cheating. URL: https://www.engadget.com/2019-09-24-daimler-fined-960-million-in-germany.html
  8. Spectre Attacks: Exploiting Speculative Execution. URL: https://spectreattack.com/spectre.pdf
  9. Meltdown: Reading Kernel Memory from User Space. URL: https://meltdownattack.com/meltdown.pdf
  10. Uyazvimost v infrastrukture Tesla pozvolyala poluchit kontrol nad lyubym avtomobilem [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : https://www.opennet.ru/opennews/art.shtml?num=53627
  11. U.S. soldiers are revealing sensitive and dangerous information by jogging / Liz Sly // The Washington Post. – 2018. URL: https://www.washingtonpost.com/world/a-map-showing-the-users-of-fitness-devices-lets-the-world-see-where-us-soldiers-are-and-what-they-are-doing/2018/01/28/86915662-0441-11e8-aa61-f3391373867e_story.html
  12. Understanding and Exploiting Implanted Medical Devices / Billy Rios, Jonathan Butts // Black Hat. – 2018. URL: https://www.blackhat.com/us-18/briefings.html#understanding-and-exploiting-implanted-medical-devices
  13. For a greener future, we must accept theres nothing inherently sustainable about going digital / Jessica McLean // The Conversation. – 2019. URL: https://theconversation.com/for-a-greener-future-we-must-accept-theres-nothing-inherently-sustainable-about-going-digital-128125
  14. Online Tracking: A 1-million-site Measurement and Analysis. URL: https://www.cs.princeton.edu/~arvindn/ publications/OpenWPM_1_million_site_tracking_measurement.pdf
  15. The Future of Well-Being in a Tech-Saturated World / Janna Anderson, Lee Rainie // Pew Research Center. – 2018. URL: https://www.pewresearch.org/internet/2018/04/17/the-future-of-well-being-in-a-tech-saturated-world/
  16. A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? URL: http://paedpsych.jk.unilinz.ac.at/PAEDPSYCH/NETSCHULE/NETSCHULELITERATUR/KRAUTetal98/Krautetal98.html
  17. UH Study Links Facebook Use to Depressive Symptoms / Melissa Carroll // University of Houston. – 2015. URL: https://uh.edu/news-events/stories/2015/April/040415FaceookStudy
  18. Revolt on the horizon? How young people really feel about digital technology / Mike Cooray, Rikke Duus // The Conversation. – 2019. URL: https://theconversation.com/revolt-on-the-horizon-how-young-people-really-feel-about-digital-technology-117209
  19. Better Ads Standards: Least preferred ad experiences for desktop web and mobile web. URL: https://www.betterads.org/standards
  20. Hall Edward T. Beyond Culture / E. Hall – New York: Anchor Books, Doubleday, 1976
  21. Innis H. The bias of communication / H. Innis – Toronto : University of Toronto press, 1951
  22. Kannibalizaciya klyuchevyh slov, kak odin iz aspektov vnutrennej optimizacii sajta [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : https://vaden-pro.ru/blog/prodvizhenie-sayta/seo/kannibalizaciya-klyuchevyh-slov
  23. 4-ya promyshlennaya revolyuciya v Davose [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : http://expert.ru/2016/01/21/chetvertaya-promyishlennaya-revolyutsiya.
  24. Shvab K. Chetvertaya promyshlennaya revolyuciya / K. Shvab “Eksmo” (Top Business Awards), 2016. –138 s.
  25. Kingsnorth S. Digital Marketing Strategy: An integrated approach to online marketing. – London: Kogan Page, 2016.
  26. Chaffey, D. Internet Marketing: Strategy, Implementation and Practice / Ellis-Chadwick F., Johnston K., Mayer R., Chaffey D. // 4th Ed: Pearson, 2008.
  27. Krulevskyi A. V. Tsyfrovyi marketynh yak maibutnia alternatyva tradytsiinomu marketynhu / A. V. Krulevskyi, T. M. Borysova // Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu : tezy dopovidei XII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. – Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. – C. 141-142.
  28. Borysiak O.V. Transformatsiia marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva v umovakh didzhytalizatsii biznes-protsesiv / O.V. Borysiak, Yu.M. Shcherbyna // Konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv-nadavachiv posluh hromadskoho transportu: aktualni problemy ta yevropeiskyi dosvid yikh vyrishennia : II Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia  studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh z mizhnarodnoiu uchastiu (m. Ternopil, 24-25 zhovtnia 2019 r.). – Ternopil : TNEU, 2019. – S. 14-15
  29. Try zakony robototekhniky [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://sites.google.com/site/robototehnikaalbinamalushc/tri-zakoni-robototehniki

Post Author: npetliaks

Translate