МАРКЕТИНГОВИЙ СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧИХ ЗАХОДІВ НА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ
MARKETING STRATEGIC ANALYSIS AS A MEANS OF ENERGY SAVING MEASURES FORMATION AT INDUSTRIAL ENTERPRISES OF UKRAINE
Сторінки: 54-59. Номер: №2, 2021 (292)
Автори:
ГОРЕТА Л. В.
ORCID ID: 0000-0001-9538-7989
e-mail: L.goreta@crkp.sumdu.edu.ua
Сумський державний університет
LIUBOV GORETA
Sumy State University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-9
Надійшла / Paper received : 15.03.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті запропоноване використання інструменту маркетингового стратегічного аналізу ‒ матриці GE/McKinsey. Матриця побудована на основі двох факторів: «конкурентоспроможність підприємства» та «привабливість ринку». Пропозиції апробовано на машинобудівному підприємстві АТ «Сумський завод «Насосенергомаш» м. Суми (Україна). Визначено стратегічний стан підприємства, запропонована маркетингова стратегія розвитку підприємства та сформований комплекс енергозберігаючих заходів.
Ключові слова: стратегічний аналіз, енергозбереження, машинобудування, навколишнє середовище, конкурентна позиція, маркетингова стратегія, привабливість ринку, GE/McKinsey аналіз, промислове підприємство.
Розширена анотація англійською мовою
The article proposes the using of a marketing strategic analysis tool ‒ the GE / McKinsey matrix. The matrix is based on two factors: «enterprise competitiveness» and «market attractiveness». The proposals were tested at the machine-building enterprise of Public JSC NASOSENERGOMASH (Sumy, Ukraine). The enterprise`s strategic state is determined; the marketing strategy of the enterprise development is proposed and a set of energy saving measures is formed.
For formations of the marketing strategy of Ukrainian industrial enterprises it is necessary to conduct a strategic analysis of the market situation, determine marketing goals, develop a marketing plan aimed at effective strategy`s implementation.
Energy saving measures of industrial enterprises should be aimed at: improving their energy security; reduction of harmful ecological action of production; increase their level of competitiveness.
The mechanism for implementing the industrial enterprises marketing strategy should be able to refine (change) measures at all stages of its implementation (with further adjustment or development of a new marketing strategy). Therefore, in the strategy’s formation of an important step is to monitor its implementation in order to study the effectiveness of the choice of the chosen marketing strategy.
The strategic matrix models the system of relations between the given enterprise`s marketing factors and indicators of market attractiveness. The obtained results allow to form a enterprises marketing strategy. The GE/McKinsey matrix allowed to determine the strategic position of Public JSC NASOSENERGOMASH on ratings of its potential competitiveness (horizontal axis) and market attractiveness (vertical axis). Competitiveness indicator is a list of the enterprise competitive positions (internal resources). The market attractiveness considers the absolute size of the market, its growth rate, capacity, pricing mechanism, competitive forces, etc.
The paper uses a quantitative evaluation method (scoring method) and a modelling method (matrix method). The methods are common, easy to use and relevant. Their comprehensive use allowed to solve the research tasks.
The work`s results for Ukrainian industrial enterprises are: the strategic actions formation to increase their competitiveness; providing recommendations on the organization of an efficient system of their energy saving.
Keywords: strategic analysis, energy saving, mechanical engineering, environment, competitive position, marketing strategy, market attractiveness, GE / McKinsey analysis, industrial enterprise.
References
- Sevastianov R.V. Problemy ta perspektyvy enerhozberezhennia na promyslovykh pidpryiemstvakh / R.V. Sevastianov // Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti – 2013. – № 1 (2). – S. 107-110.
- Tseiko V. Yu. Formuvannia prohram enerhozberezhennia na promyslovykh pidpryiemstvakh [Elektronnyi resurs] / V.Iu. Tseiko // Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia : Ekonomichni nauky. – 2013. – № 1. – S. 213-218. – Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvpusk_2013_1_45 .
- Bohuslavskyi O. Klasyfikatsiia ta osoblyvosti vykorystannia metodiv otsiniuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv / O. Bohuslavskyi // Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka – 2013. – № 6 (147). – S. 11-14.
- The McKinsey way : Using the techniques of the world’s top strategic consultants to help you and your business / E. M. Rasiel. –1999. –187 pages . –ISBN 0-07-053448-9.
- Ustenko A.O., Perevozova I.V., Malynka O.Ia., Pyskiv H.I. Kilkisna otsinka konkurentnykh perevah pidpryiemstva / A.O. Ustenko, I.V. Perevozova, O.Ia. Malynka, H.I. Pyskiv // Naukovyi visnyk IFNTUNH. Seriia : Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti – 2016. – № 1 (13). – S. 62-71.
- Bozhkova V.V., Nosonova L.V. Pozytsiiuvannia mashynobudivnykh pidpryiemstv na osnovi modeli «ADL/LC» / V.V. Bozhkova, L.V. Nosonova // Naukovyi zhurnal «Prychornomorski ekonomichni studii» – Odesa: Prychornomorskyi naukovo-doslidnyi instytut ekonomiky ta innovatsii – 2017. – V. 19. – S. 42-48.
- Ofitsiinyi sait AT «Sumskyi zavod «Nasosenerhomash» [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu : http://nempump.com/.
- Kindratska H.I. Otsinka pryvablyvosti rynku v protsesi formuvannia biznes-stratehii orhanizatsii / H.I. Kindratska // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Lviv: Problemy ekonomiky ta upravlinnia – 2003. – № 484. – S. 270-278.