Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ ВЕДЕННЯ ОБЛІКУ АДМІНІСТРАТИВНИХ ВИТРАТ ПІДПРИЄМСТВА

WAYS TO OPTIMIZE ACCOUNTING OF ADMINISTRATIVE ENTERPRISE EXPENSES

Сторінки: 69-74. Номер: №2, 2021 (292)

Автори:
Даценко Г. В.
ORCID ID: http://orcid.org/0000-0001-8327-7301
email: datsenko2017@ukr.net
Кудирко О. М.
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5090-1208
email: lena-kydurko@ukr.net
Вінницький торговельно-економічний інститут
Київського національного торговельно-економічного університету

GANNA DATSENKO,
OLENA KUDYRKO
Vinnytsia Institute of Trade and Economics of Kyiv National University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-11
Надійшла / Paper received : 29.04.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021

Анотація мовою оригіналу

     У статті досліджено методологічні підходи визнання адміністративних витрат підприємства. Охарактеризовано аналітичний та синтетичний облік адміністративних витрат. Розглянуто особливості документування адміністративних витрат. Наведено основні завдання контролю адміністративних витрат. Надано рекомендації щодо покращення ведення бухгалтерського та фінансового обліку адміністративних витрат.
     Ключові слова: витрати; адміністративні витрати; управлінський персонал; операційні витрати; життєвий цикл підприємства.

Розширена анотація англійською мовою

     Improving the efficiency of enterprise management is primarily reduced to optimizing and reducing the volume of various expenses that arises in the course of business entities activities from expenses that form the cost of products and services to expenses that are directly written off as a financial result. The constant increase in the amount and share of administrative expenses in the total amount of enterprise expensesmakes it necessary to find optimal methods of their accounting and control adapted to the needs of management and other users. Improving the accounting of administrative expenses is a component of further improving the process of managing the economic activities of enterprises in market conditions and improving their financial results.
The general methodology for constructing accounting for administrative expenses by elements is similar to the methodology for constructing accounting for the costs of production activities. That is, at the first stage, cost elements are formed – material costs, labor costs, etc., and at the second stage, they are written off to financial results, which is typical for financial accounting. Conducting an internal audit of administrative expenses of the enterprise in order to establish control over their structure, size and expediency of implementation will contribute to improving the financial results of business entities activities. Maintaining accounting records of administrative expenses by groups and subaccounts, reflecting them in a consolidated document of the implementation of the system of rationing of administrative expenses will allow to improve the effectiveness of internal control in a certain sequence: determining the legality of an economic operation; ensuring the availability of primary accounting documents; ensuring synthetic and analytical accounting of administrative expenses;  ensuring the correctness, validity and completeness of attribution of administrative expenses to the financial results account; analyzing administrative expenses; making managerial decisions.
     Key words: expenses; administrative expenses; enterprise; management; accounting of administrative accounting; market conditions.

References

  1. Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 1 «Zahalni vymohy do finansovoi zvitnosti» vid 07.02.2013r. № 73 v redaktsii vid 23.07.2019r. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/20336-13 (data zvernennia: 28.04.2021).
  2. Kucherenko T.Ie., Matros O.M., Pidlubna O.D. Nakladni i nepriami vytraty pidpryiemstva yak instrument upravlinskoho obliku. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. 2018. №. 22. S. 949-954 .
  3. Khorunzhak N. M., Portovaras T. V. Analiz operatsiinykh vytrat: dzherela ta metody. Innovatsiina ekonomika. 2019. № 7-8. S. 132–139. URL: http://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/1952 (data zvernennia 28.04.2021).
  4. Polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16 «Vytraty», zatverdzhene Nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 31.12.1999 № 318. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00. (data zvernennia: 28.04.2021).
  5. Cherep A. V. Problemy obliku i analizu administratyvnykh vytrat. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 2017. 73 s.
  6. Prokopovych L.B., Shynkarenko A.V., Shevchuk N.O. Oblik administratyvnykh vytrat v umovakh detsentralizovanoi systemy upravlinnia pidpryiemstvom. Naukovi pratsi. Ekonomika. 2017. № 290. T. 302. S. 80-86.

Post Author: npetliaks

Translate