Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ГОТЕЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА

FORMATION OF MECHANISM OF MANAGEMENT OF INNOVATIVE ACTIVITY OF HOTEL ECONOMY

Сторінки: 91-93. Номер: №2, 2021 (292)

Автори:
ІЛЬНИЦЬКА-ГИКАВЧУК Г. Я.
ORCID ID: 0000-0003-4176-2784
e-mail: Halyna.Y.Ilnytska-Hykavchuk@lpnu.ua
Національний університет «Львівська політехніка»

GALINA ILNITSKA-GYKAVCHUK
National University «Lviv Polytechnic»
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-15
Надійшла / Paper received : 16.04.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021

Анотація мовою оригіналу

     У статті розглянуто сутність та класифікацію інновацій в готельній сфері. Визначено передумови та перешкоди впровадження інновацій в сферу гостинності. Організаційно-економічний механізм управління інноваційною діяльністю готельного господарства – це система принципів, функцій, методів, інструментів, стратегій, а також нормативно-правове забезпечення, метою якого є ефективне проведення інноваційної політики підприємства для покращення його конкурентоспроможності на ринку та якості послуг. Визначено принципи управління інноваційною діяльністю в готельній сфері: оцінка ефективності інновацій, безперервність, комплексність, сталість, безпечність, системність, відповідність потребам зацікавлених осіб. Наведено методи управління інноваційною діяльністю: економічне стимулювання, соціально-психологічні та організаційно-правові. Кожне підприємство залежно від власних можливостей вибирає свою стратегію інноваційної діяльності. Розкрито інноваційні стратегії готельного господарства.
     Ключові слова: інновації, стратегія, готельна сфера, планування, організаційно-економічний механізм управління інноваційною діяльністю.

Розширена анотація англійською мовою

     Successful operation of the enterprise is practically impossible without innovations that allow to attract new consumers, improve product quality, competitiveness.
The article considers the essence and main types of innovations in the hotel industry. Prerequisites for the introduction of innovations in the hospitality industry are: increasing competition; increasing consumer requirements; growing demand for goods and services; the desire of enterprises to increase market share, attract new customers, improve the image, technological processes of providing services, reduce costs and more. Obstacles to the introduction of innovations are identified: high cost of investment, lack of financial resources, unwillingness of management staff to innovate, high risk, lack of experience.
Organizational and economic mechanism of management of innovative activity of hotel industry is a system of principles, functions, methods, tools, strategies, and also normative-legal maintenance which purpose is effective carrying out of innovative policy of the enterprise for improvement of its competitiveness in the market and quality of services. The structure of this mechanism is revealed. The principles of innovation management in the hotel industry are defined: assessment of innovation efficiency, continuity, complexity, sustainability, security, system, compliance with the needs of stakeholders. Methods of innovation management are given: economic incentives, socio-psychological and organizational-legal. The following instruments are defined: laws, regulations, loans, taxes, tax benefits, state and regional programs, plans, financing, rent, franchising and others. Each company chooses its innovation strategy depending on its capabilities. Innovative strategies of hotel management are revealed.
     Key words: innovations, strategy, hotel sphere, planning, organizational and economic mechanism of management of innovative activity.

References

  1. Shapovalova O. M. Analiz innovatsiinoi diialnosti u sferi posluh na prykladi hotelnoho hospodarstva / O. M. Shapovalova, S.S. Koziakova // Investytsii: praktyka ta dosvid. – 2013. – № 17. – S. 70–74.
  2. Innovatsiini tekhnolohii v hotelnomu hospodarstvi: osnovy teorii : navchalnyi posibnyk / [T. V. Kaplina, V. M. Stoliarchuk, L.P. Maliuk, A. S. Kaplina]. – Poltava : PUET, 2018. – 357 s.
  3. Kovalenko N.O. Innovatsiini napriamky rozvytku industrii hostynnosti v Ukraini / N.O. Kovalenko // Yevropeiski perspektyvy. – 2015. – № 7. – S. 174–179
  4. Mendela I.Ia. Innovatsiini stratehii hotelnykh pidpryiemstv [Elektronnyi resurs] / I.Ia. Mendela, M.M. Zhumbei, I.B. Rumiantseva // Intelekt KhKhI. – 2020. – № 2. – S. 140–143. – Rezhym dostupu : http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2020/2020_2/26.pdf
  5. Zhuravlova S.M. Stratehiia innovatsiinoi diialnosti na pidpryiemstvakh hotelnoho hospodarstva [Elektronnyi resurs] / S.M. Zhuravlova // Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. – 2012. – № 2 (8). – Rezhym dostupu : https://tourlib.net/statti_ukr/zhuravljova.htm

Post Author: npetliaks

Translate