Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ДЕЛЕГОВАНА МОДЕЛЬ ГРОШОВОГО ОБІГУ: ЕФЕКТИВНІСТЬ РОБОТИ УПОВНОВАЖЕНИХ БАНКІВ

DELEGATED CASH CIRCULATION MODEL: EFFICIENCY OF AUTHORIZED BANKS

Сторінки: 133-139. Номер: №2, 2021 (292)

Автори:
Нагорний П. Д.
ORCID ID: 0000-0002-3569-2313
e-mail: p_nagorny@yahoo.com
Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут

PAVLO NAGORNY
Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-22
Надійшла / Paper received : 02.05.2021
Надрукована / Paper Printed : 01.06.2021

Анотація мовою оригіналу

     Не дивлячись на інтенсивне впровадження у банківській сфері ІТ-технологій, наслідком чого є інтенсивний розвиток безготівкових розрахунків, навіть при постійному збільшенні безготівкових розрахунків, грошова маса поза банками постійно збільшується, тим самим залишається проблема забезпечення кількості та якості готівки. До 2016 року відповідальність за забезпечення якості готівки в обігу та її розмінності було покладено Національний банк України, однією із функцій якого є забезпечення державної грошово-кредитної політики. У пошуках ефективної політики в організації готівкового обігу Правління Національного банку України у 2016 році започаткувало перехід до делегованої моделі забезпечення готівкового обігу, що передбачає участь у забезпеченні готівкового обігу безпосередньо Національного банку та уповноважених банків і СІТ-компаній за правилами та під його контролем.
Автором статті проведений аналіз результатів впровадження делегованої моделі стратегії готівкового обігу в питаннях забезпечення якості готівки, її достатності поза банками, повноти виконання уповноваженими банками функцій у забезпеченні заявок комерційних банків на підкріплення та приймання надлишків готівки, достатності розроблених заходів функціонування делегованої моделі стратегії готівкового обігу в країні.
При дослідженні теми автором зроблені висновки про наявність на даний час ризику втрати контролю за якістю готівки в обігу, а також забезпечення готівки у необхідній кількості за вимогою комерційних банків через недосконалість встановлених відносин між регулятором і уповноваженими банками та технічною і організаційною неготовністю для виконання цього завдання зі сторони уповноважених банків. На думку автора однією із причин повільного переходу до делегованої моделі готівкового обігу є те, що уповноваженим банкам вигідно працювати на себе, використовуючи запаси Національного банку. Вирішення цієї проблеми Національним банком України можливе шляхом внесенням певних коректив у нормативно-правову документацію.
Ключові слова: стратегія готівкового обігу, уповноважені банки, делегована модель готівкового обігу.

Розширена анотація англійською мовою

     Despite the intensive introduction of IT technologies in the banking sector, resulting in the intensive development of non-cash payments, even with the constant increase in non-cash payments, the money supply outside banks is constantly increasing, thus the problem of ensuring quantity and quality of cash. Until 2016, the responsibility for ensuring the quality of cash in circulation and its exchangeability was assigned to the National Bank of Ukraine, one of the functions of which is to ensure the state monetary policy. In search of an effective policy in the organization of cash circulation, the Board of the National Bank of Ukraine in 2016 initiated the transition to a delegated model of cash circulation, which involves participation in cash circulation directly by the National Bank and authorized banks and SIT companies under the rules and under its control. The author of the article analyzes the results of implementation of the delegated model of cash circulation strategy in issues of cash quality assurance, its sufficiency outside banks, completeness of authorized banks’ functions in securing applications of commercial banks for reinforcement and acceptance of cash surpluses, sufficiency of developed measures. In researching the topic, the author concluded that there is currently a risk of losing control over the quality of cash in circulation, as well as providing cash in the required amount at the request of commercial banks due to imperfect relations between the regulator and authorized banks and technical and organizational unpreparedness. parties of authorized banks. According to the author, one of the reasons for the slow transition to the delegated model of cash circulation is that it is profitable for authorized banks to work for themselves, using the reserves of the National Bank. The solution of this problem by the National Bank is possible by making certain adjustments to the regulatory documentation.
     Keywords: cash circulation strategy, authorized banks, delegated cash circulation model.

References

  1. Liutyi I. O. Hroshovyi obih // Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy / hol. redkol. : I.M. Dziuba, A.I. Zhukovskyi, M.H. Zhelezniak ta in. ; NAN Ukrainy, NTSh. – Kyiv : Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, 2006. – URL : http://esu.com.ua/ search_articles.php?id=32040 (data zvernennia 2.05.2021).
  2. Pro Natsionalnyi bank Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 20 travnia 1999 roku, № 679-XIV // Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. – 1999. – № 29. – St. 238.
  3. Pro zatverdzhennia Kompleksnoi prohramy rozvytku finansovoho sektoru Ukrainy do 2020 roku : Postanova NBU vid 18.06.2015 № 391. – URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0391500-15#Text (data zvernennia 2.05.2021)
  4. Fedets A.V. Udoskonalennia mekhanizmu derzhavnoho rehuliuvannia rynku nadannia posluh z inkasatsii koshtiv ta perevezen valiutnykh tsinnostei v Ukraini / A.V. Fedets // Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. – 2019. – Vyp. 3 (60). Ch. 2. – St.237. – ISSN 2070-4011.
  5. Yevdokimova M.O. Stan hotivkovoho hroshovoho obihu ta bezghotivkovykh rozrakhunkiv v Ukraini / M.O. Yevdokimova // Visnyk ONU imeni I.I. Mechnykova. – 2018. – Tom 3. Vyp. 1 (66). – S. 98–103.
  6. Chaikovskyi Ya. Hroshovyi obih v Ukraini: suchasnyi stan, problemy ta napriamy udoskonalennia orhanizatsii / Ya. Chaikovskyi // Monetarna Polityka. Svit finansiv. – 2018. – 2(55). – S. 114–122.
  7. Richnyi zvit 2019 rik / Natsionalnyi bank Ukrainy. – URL : https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/annual_report_2019.pdf?v=4
  8. Richnyi zvit 2020 rik / Natsionalnyi bank Ukrainy. – URL : https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/annual_report_2020.pdf?v=4 (data zvernennia 2.05.2021)
  9. Kontseptsiia orhanizatsii hotivkovoho obihu v Ukraini. – URL : https://bank.gov.ua/ua/file/download?file=/ Cash_management_strategy_pr_2016-08-08.pdf (data zvernennia 10.09.2020).
  10. Polozhennia pro peredavannia zapasiv hotivky na zberihannia do upovnovazhenykh bankiv : zatv. Postanovoiu pravlinnia NBU vid 07.12.2016 № 408. – URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0408500-16#Text (data zvernennia: 1.10.2020).
  11. Upovnovazheni banky rozshyriuiut svoiu diialnist iz zabezpechennia hotivkoiu v rehionakh Ukrainy. – URL : https://bank.gov.ua/ua/news/ all/upovnovajeni-banki-rozshiryuyut-svoyu-diyalnist-iz-zabezpechennya-gotivkoyu-v-regionah-ukrayini (data zvernennia 2.05.2021)
  12. NBU znachno skorotyv pidtrymku bankiv hotivkoiu. – URL : https://bankruptcy-ua.com/news/15472 (data zvernennia 2.05.2021)
  13. Taryfy na posluhy z kasovoho obsluhovuvannia bankiv u natsionalnii valiuti Ukrainy. – URL : https://bank.gov.ua/files/EDBO/Tariffs_EDBO_KO_Banks.pdf (data zvernennia 2.05.2021)

Post Author: npetliaks

Translate