Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВЕБ-ТЕХНОЛОГІЇ ТА ДИЗАЙН

WEB TECHNOLOGIES AND DESIGN

Сторінки: 22-26. Номер: №1, 2021 (293)
Автори:
О. В. ГРИНЧАК
Уманський національний університет садівництва
Р. В. МОЦИК
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
ROSTISLAV MOTSYK
Kamianets-Podіlskyi National Ivan Ohiienko University
OLEKSANDR HRYNCHAK
Uman National University of Horticulture
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-293-1-22-26
Рецензія/Peer review : 23.01.2021 р.
Надрукована/Printed : 10.03.2021 р.

Анотація мовою оригіналу

Веб-дизайн – це дизайн веб-сайтів, які відображаються в Інтернеті. Зазвичай, це стосується аспектів користувацького досвіду розробки веб-сайтів, а не розробки програмного забезпечення. Раніше веб-дизайн був зосереджений на розробці веб-сайтів для настільних браузерів; однак з середини 2014-х років дизайн для мобільних та планшетних браузерів набуває все більшої важливості.
Веб-дизайнер працює над зовнішнім виглядом, макетом та, в деяких випадках, змістом веб-сайту. Зовнішній вигляд, наприклад, стосується кольорів, шрифту та зображень, що використовуються. Макет стосується того, як інформація структурована та класифікована. Хороший веб-дизайн простий у використанні, естетично приємний і підходить для групи користувачів та бренду веб-сайту. Багато веб-сторінок розроблено з орієнтацією на простоту, так що не з’являється стороння інформація та функціональність, які можуть відволікати або бентежити користувачів. Оскільки ключовим результатом роботи веб-дизайнера є сайт, який завойовує та виховує довіру цільової аудиторії, усунення якомога більшої кількості можливих розладів користувачів є критичним фактором.
Ключові слова: інженерна мережа, стратегія ІТ-інфраструктури, веб-дизайн, інформаційні технології.

Розширена анотація англійською мовою

Web design is the design of websites that are displayed on the Internet. This usually concerns aspects of the user experience of website development, not software development. Previously, web design focused on developing websites for desktop browsers; however, since the mid-2014s, design for mobile and tablet browsers has become increasingly important.
The web designer works on the look, layout and, in some cases, the content of the website. Appearance, for example, refers to the colors, font, and images used. Layout refers to how information is structured and classified.
Website design often begins with research, including interviews and observations, in order to gain a better understanding of how a site can solve problems or how it will be used. It is typical for designers to do a user testing cycle for each phase of the design process to ensure the suitability of their designs.
In recent years, the growing development of the Internet is associated with an extremely competitive context. This study focused on the specialized literature and empirical evidence on the main factors influencing the level of success of companies in e-commerce. More specifically, we can emphasize aspects related to website design. Users are more likely to visit and / or buy on well-designed websites but there are various combinations that can lead to optimal design. Investing in design is necessary to establish a perception of trust in the minds of users, so that it generates more intentions for online shopping.
Good web design is easy to use, aesthetically pleasing and suitable for a group of users and a website brand. Many web pages are designed with simplicity in mind, so there is no extraneous information and functionality that can distract or confuse users. Because a key cornerstone of a web designer’s work is a site that wins and builds the trust of the target audience, eliminating as many possible user frustrations as possible is critical.
Key words: engineering network, IT infrastructure strategy, web design, information technologies.

References

  1. Robert W. Sebesta: Programming the World Wide Web, 4th Edition, Pearson Education, 2018.
  2. Deitel, P.J. Deitel, A. B. Goldberg: Internet & World Wide Web How to H program, 3rd Edition, Pearson Education. PHI, 2014.
  3. Chris Bates: WebProgrammingBuilding Internet Applications, 3rd Edition, Wiley India, 2016.
  4. XueBai et al: The Web Warrior Guide to Web Programming, Thomson, 2017.
  5. HTML5 Black Book: Covers CSS3, Javascript, XML, XHTML, Ajax, PHP and Jquery.
  6. Spies, K., Hesse, F. and Loesch, K. (1997) “Store atmosphere, mood and purchase behaviour”, Journal of Research in Marketing, Vol. 14, pp. 1-17.
  7. Swaminathan, V., Lepkowska-White, E. and Rao, B.P. (1999), “Browsers or buyers in cyberspace? An investigation of factors influencing electronic exchange”, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 5 (December), available at: http://jcmc.indiana.edu/vol5/issue2/swaminathan.htm (accessed 13 January 2018)
  8. Tan, G.W. and Wei K.K. (2006), “An empirical study of Web browsing behaviour: Towards an effective website design”, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 5, pp. 261-271.
  9. Torkzadeh, D. and Dhillon, G. (2002), “Measuring factors that influence the success of internet commerce”, Information Systems Research, Vol. 13 No. 2, pp. 187-204. Tractinsky, N. and Lowengart, O. (2007), “Web-store aesthetics in e-retailing: A conceptual framework and some theoretical implications”, Academy of Marketing Science Review, Vol. 11 No. 1, pp. 1-18.
  10. Turley, L.W. and Milliman, R.E. (2000), “Atmospheric effects on shopping behavior: A review of the experimental evidence”, Journal of Business Research, Vol. 49, pp. 193-211.
  11. Van der Heijden, H. and Verhagen, T. (2003), “Online store image: conceptual foundations and empirical measurement”, Information and Management, Vol. 41, pp. 609-617.
  12. Wilde, S.J., Kelly, S.J. and Scott, D. (2004), “An exploratory investigation into e-tail image attributes important to repeat, internet savvy customers”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 11, pp. 131-139.
  13. Zhang, X. and Myers, M. (2005), “Web design and e-commerce”, in Gao Y. (Ed) (2005): Web System Design and Online Consumer Behavior, Idea Group Publishing, Hershey, pp. 205-221. Zhang, P. and Von Dran, G.M. (2000), “Satisfiers and dissatisfiers: A two-factor model for website design”, Journal of the American Society for Information Science, Vol. 51 No. 14, pp. 1253-1268.
  14. Zhang, P., Von Dran, G.M., Small, R.V. and Barcellos, S. (2000), “A two factor theory for website design”, In Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, United States. Zviran, M., Glezer, C. and Avni, I. (2006), “User satisfaction from commercial Web sites: The effect of design and use”, Information and Management, Vol. 43, pp. 157-178.

 

Post Author: npetliaks

Translate