Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КЛАСИФІКАЦІЯ ВІРТУАЛЬНИХ СПІЛЬНОТ

CLASSIFICATION OF VIRTUAL COMMUNITIES

Сторінки: 37-44. Номер: №1, 2021 (293)
Автори:
Р.С. ПАЗДЕРСЬКА, О.В. МАРКОВЕЦЬ
Національний університет «Львівська політехніка»
R.S. PAZDERSKA, O.V. Markovets
Lviv Polytechnic National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-293-1-37-44
Рецензія/Peer review : 18.02.2021 р.
Надрукована/Printed : 10.03.2021 р.

Анотація мовою оригіналу

Стаття містить інформацію про результати створення класифікації віртуальних спільнот як одного із засобів комунікації. Надається огляд перших досліджень терміну «віртуальна спільнота», де авторами визначено значення такої інформаційної технології для суспільства. Також проаналізовано останні дослідження, зроблені науковцями у сфері віртуальних спільнот. Згенеровано формули оцінки показника  розвитку та  відповідності віртуальної спільноти тематиці віртуальної спільноти та кількісних характеристик. Також з використанням інструментів уніфікованої мови моделювання (Unified Modeling Language) було створено діаграму структури, взаємозв’язків між важливими компонентами в діяльності віртуальної спільноти. Обґрунтовано думку щодо важливості вивчення усіх необхідних показників для роботи з віртуальними спільнотами.
Ключові слова: віртуальна спільнота, комунікація, інформація, користувач, програмне забезпечення, взаємозв’язок, інформаційні технології, аналіз, опрацювання, обмін.

Розширена анотація англійською мовою

The article contains information about the need to create a classification of virtual communities as one of the means of communication. An overview of the first studies of the term “virtual community”, where the authors identified the importance of such information technology for society. The latest research conducted by scientists in the field of virtual communities is also analyzed.
The need to create a tool for classifying virtual communities, due to the congestion of the Internet with low-quality sources of information, has been identified. Clogging up virtual communities that can be useful in the activities of any structure online. According to the analysis, the classification of virtual communities was formulated, considering their areas and technologies of creation: the degree of community development, the purpose of the community, the subject of the community, the geographical location of participants, the form and language of community use. A formula for estimating the indicator of the development of the virtual community and the quantitative characteristics that precede it is generated. The effectiveness of the presented method is to study the activities of community members through their reactions to published information. The method of assessing the relevance of the virtual community to the topic, which is determined by a sound formula, is presented. The method allows to analyze the subject matter of publications and activities of community members. Also, using Unified Modeling Language tools, a diagram of the structure, relationships between important components in the virtual community: client, administrator, participant, content, and software was created. The definition of the influence of these subjects and objects on the activity of the community is given. The opinion on the importance of studying all the necessary indicators to work with them is substantiated.
Keywords: virtual community, communication, information, user, software, interconnection, information technology, analysis, processing, exchange.

References

        1. Informational support of effective work of the community manager with web communities Markovets O., Pazderska R., Horpyniuk,O., Syerov Y. CEUR Workshop Proceedings, 2020, 2654, pp. 710-722.
        2. Malykhin O. V. Profesiinyi rozvytok uchyteliv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: virtualni pedahohichni spilnoty / O. V. Malykhin, N. O. Aristova // The 8 th International scientific and practical conference: Eurasian scientific congress‖. – August 9-11, 2020. – Barca Academy Publishing, Barcelona, Spain. 2020. – 370 p.
        3. Model of informational support for social network administrators’ content creation Markovets, O., Vovk, N., Turchyn, Y., Smirnov, O. CEUR Workshop Proceedings, 2020, 2616, pp. 125-136.
        4. Molodetska, Kateryna, Yuriy Tymonin, and Ihor Melnychuk. “The conceptual model of information confrontation of virtual communities in social networking services.” International Journal of Electrical and Computer Engineering 10.1 (2020): 1043.
        5. Peleshchyshyn, A., Bandrovskyi, H. “Informational influence in social networks: Dynamics modeling based on the system of linear equations”. IEEE 2019 14th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2019 – Proceedings, 2019, 1, pp. 165-168, 8929819.
        6. Peleshchyshyn, A., Mastykash, O. A “Data Model of the Internet Social Environment.” Advances in Intelligent Systems and Computing, 2020, 902, pp. 439–448.
        7. Peleshchyshyn, A. M. Analiz isnuiuchykh typiv virtualnykh spilnot u merezhi internet ta pobudova modeli virtualnoi spilnoty na osnovi veb-forumu / A. M. Peleshchyshyn, R. B. Kravets, Yu.O. Sierov // Informatsiini systemy ta merezhi: Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. – 2011. – № 699. – S. 212–221.
        8. A Data Model of the Internet Social Environment Peleshchyshyn, A., Mastykash, O. Advances in Intelligent Systems and Computing, 2020, 902, pp. 439-448.
        9. Peleshchyshyn, Andriy, et al. “Identifying specific roles of users of social networks and their influence methods.” 2018 IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT). Vol. 2. IEEE, 2018.
        10. Phenomenological model of information operation in social networking services Molodetska, K., Tymonin, Y., Markovets, O., Melnychyn, A. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 2020, 19(2), pp. 1078-1087.
        11. Trach, O., Peleshchyshyn, A., Korzh, R. “Methods for creating a team for managing a virtual community CEUR Workshop Proceedings”, 2020, 2565, pp. 83-92.
        12. Trach, Olha, and Andriy Peleshchyshyn. “Development of directions tasks indicators of virtual community life cycle organization.” 2017 12th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT). Vol. 1. IEEE, 2017.
        13. Virtual community // Enjeux de Mots. – 2005. – URL: https://vecam.org/archives/article618.html.
        14. Virtual community. – URL: https://www.britannica.com/topic/virtual-community.

Post Author: npetliaks

Translate