Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ ОНЛАЙН СИСТЕМИ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СПОЖИВАЧІВ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

MODELING THE PROCESSES OF THE ONLINE KNOWLEDGE ASSESSMENT SYSTEM OF EDUCATIONAL SERVICES CONSUMERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Сторінки: 67-72. Номер: №1, 2021 (293) 
Автори:
А.Ю. ШІЛІНГ
Національний університет «Львівська політехніка»
A. SHILINH
Lviv Polytechnic National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-293-1-67-72
Рецензія/Peer review : 13.02.2021 р.
Надрукована/Printed : 10.03.2021 р.

Анотація мовою оригіналу

У роботі запропоновано моделювання процесів онлайн системи до оцінки знань споживачів освітніх послуг на основі CASE-технологій. Запропоновано статичне представлення структури онлайн системи оцінювання знань споживачів освітніх послуг у ЗВО на основі UML-діаграми класів. Представлено поведінку учасників онлайн системи оцінювання знань споживачів освітніх послуг у ЗВО на основі UML-діаграми станів. Зображено взаємодію між акторами та сутностями системи за допомогою UML-діаграми використання, а взаємодію учасників оцінювання знань з часом у запропонованій системі – на основі UML-діаграми послідовності. Результати дослідження використовуються і можуть бути використані для оцінки знань споживачів освітніх послуг та ефективного надання освітніх послуг закладами вищої освіти.
Ключові слова: онлайн система, CASE-технології, оцінювання знань, споживачі освітніх послуг, заклад вищої освіти.

Розширена анотація англійською мовою

The aim of the article is to model the processes of the online knowledge assessment system of educational services consumers in higher education institutions. In this paper, the modeling of the processes of the online knowledge assessing system of educational services consumers is based on the organization of education in higher education institutions. However, it should be noted that the scope of this online knowledge assessment system, in addition to the direct educational services consumers to which this system is focused, are also any other educational institutions and organizations that require regular testing of workers. The article modeling the processes of the online knowledge assessment system is based on CASE-technologies. In particular, a static representation of the structure of the online knowledge assessment system of educational services consumers in higher education institutions is presented in the Class Diagram; modeling the behavior of participants in the online knowledge assessment system of educational services consumers is shown in the State Machine Diagram; the interaction between the actors and the entities of the system is depicted using a Use Case Diagram, and the interaction of participants in the assessment of knowledge over time in the proposed system is shown in the Sequence Diagram. Modeling the processes of the online knowledge assessment system of educational services consumers is the basis for developing the architecture of the relevant information system. The use of the proposed online knowledge assessment system of educational services consumers makes it possible to optimize the process of testing the knowledge of consumers of educational services and management decisions by higher education institutions in order to improve the quality of educational material.
Keywords: online system, CASE-technologies, knowledge assessment, consumers of educational services, higher education institution.

References

  1. Pucciarelli F., Kaplan A. Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty / F. Pucciarelli, A.Kaplan // Business Horizons. – 2016. – Vol 59. – P. 311–320.
  2. Mikhno N., Sorokina L. Trend analysis of the educational choice of university entrants as tool to improve the quality of educational service / N. Mikhno, L. Sorokina // International Journal of Information and Communication Technologies in Education. – 2017. – Vol. 6(3). – P.36-39.
  3. Peleshchyshyn A.M. Metody ta alhorytmy optymizatsii Web-system / A.M. Peleshchyshyn // Visnyk Derzhavnoho universytetu «Lvivska politekhnika». – 2000. – № 406. – S. 199–211.
  4. Burov Ye.V. Analiz ta optymizatsiia informatsiinykh potokiv u suchasnykh internet ta intranet systemakh / Ye.V. Burov, A.M.Peleshchyshyn // Visnyk Derzhavnoho universytetu «Lvivska politekhnika». – 1998. – № 9330. – S. 27–34.
  5. Boiko N. I. Pryntsypy formalnoho modeliuvannia informatsiinykh system na osnovi web-tekhnolohii / N. I. Boiko // Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. – 2012. – № 745 : Kompiuterni systemy ta merezhi. – S. 14–20.
  6. Larman K. Zastosuvannia UML 2.0 i shabloniv proektuvannia / K. Larman. – [3-ye vyd.]. – M. : «Viliams». – 2006. – 736 s.
  7. Buch H. Mova UML. Kerivnytstvo korystuvacha / H. Buch, D. Rambo, A. Dzhekobson. – [2 vyd.]. – M., SPb. : DMK Press, Piter. – 2004. – 432 s.
  8. Ivanov L.V. Osnovy OOP. Stvorennia UML-diahram [Elektronnyi resurs] / L.V. Ivanov. – Rezhym dostupu : http://iwanoff.96.lt/cross_platform/LabTraining01.html
  9. Minukhin S.V. Metody i modeli proektuvannia na osnovi suchasnykh CASE-zasobiv : navchalnyi posibnyk / S. V. Minukhin, O. Besedovskyi, S. V. Znakhur. – Kharkiv : Vyd. KhNEU, 2008. – 272 s.
  10. Konovalenko O.Ie. Kontseptsiia stvorennia i vykorystannia informatsiinoho portalu testuvannia ta otsiniuvannia znan / O.Ie.Konovalenko, V.O. Brusentsev //Systemy obrobky informatsii. – 2010. – № 9. – S. 153–156.

Post Author: npetliaks

Translate