НАПРЯМИ ФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО ЗЕМЕЛЬНОГО БАНКУ НА РИНКУ ЗЕМЛІ УКРАЇНИ
DIRECTIONS OF FORMATION OF THE STATE LAND BANK ON THE LAND MARKET OF UKRAINE
Сторінки: 7-12. Номер: №4, Том 3, 2020 (284)
Автори:
КОТЕЛЕНЕЦЬ А. М.
Чернігівський національний технологічний університет
KOTELENETS A.
Chernihiv National University of Technology
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-1
Надійшла / Paper received : 11.06.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020
Анотація мовою оригіналу
У статті обґрунтовано та формалізовано науково-концептуальний підхід до формування Державного земельного банку на ринку землі України. Доведено, що метою діяльності Державного земельного банку є залучення фінансових ресурсів в агропромисловий комплекс для розвитку сільськогосподарського виробництва та створення ефективного механізму державного регулювання у сфері охорони якості земель та меліоративної системи: створення умов для реалізації конституційних прав громадян щодо розпорядження своєю власністю; розвиток агропромислового комплексу через збільшення кредитного ресурсу; збереження родючості ґрунтів; здійснення державного регулювання ринку землі.
Ключові слова: аграрний сектор, розвиток економіки, ринок землі, земельний банк, землекористування.
Розширена анотація англійською мовою
The formation of the agricultural land market remains one of the most pressing issues of state regulation of land relations in Ukraine. The theoretical foundations of its operation have long been the subject of attention to the theory of public administration. However, for Ukraine, which for some historical reasons is focused on the development of market relations in terms of international integration, it was important to rethink and deepen the theoretical and conceptual foundations of the formation and implementation of state land policy. The main problems of formation and functioning of the state land policy are: 1) ambiguous perception by society of market mechanisms regarding the functioning of land relations; 2) unsatisfactory level of certainty, various contradictions in the content and nature of land rights; 3) inconsistency of current regulatory measures for the functioning of the land market of socio-economic nature.
The article substantiates and formalizes the scientific and conceptual approach to the formation of the State Land Bank in the land market of Ukraine. It is proved that the purpose of the State Land Bank is to attract financial resources to the agro-industrial complex for the development of agricultural production and create an effective mechanism of state regulation in the field of land quality protection and reclamation system: creating conditions for exercising constitutional rights development of agro-industrial complex due to increase of credit resource; preservation of soil fertility; implementation of state regulation of the land market. The biggest threat to national security in lifting the moratorium on the sale of agricultural land is the possibility of buying land at a minimum cost with more competitive foreign capital. In performing these functions of the State Land Bank, this issue will be resolved, as the State Land Bank of Ukraine will be able to regulate the price of land by buying a surplus supply of land, and eliminates the possibility of obtaining land through commercial banks, as the sole mortgagee will be the State Land Bank. Thus, the creation of the State Land Bank of Ukraine and in the performance of the above functions will be ensured: the creation of conditions for the exercise of constitutional rights of citizens to dispose of their property; development of agro-industrial complex due to increase of credit resource; preservation of soil fertility; implementation of state regulation of the land market.
Key words: agricultural sector, economic development, land market, land bank, land use.
References
- Apopii, V. and Matsko, M. (2007), “Ratsionalne vykorystannia zemel silskohospodarskoho pryznachennia : pravovi ta ekonomichni problemy”, Materialy mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho forumu Ekolohichni, ekonomichni ta tekhnolohichni aspekty vykorystannia zemelnykh resursiv, Derzh. Ahrouniversytet, Lviv , Ukraine, p.515.
- Borodina O.M. and Prokop I.V. (2015) Podolannia strukturnykh deformatsij v ahrarnomu sektori Ukrainy: instytutsializatsiia i modernizatsiia malo tovarnoho sil’s’kohospodars’koho vyrobnytstva. [Overcoming structural deformations in the agrarian sector of Ukraine: institutionalization and modernization of commodity agricultural production], Ekonomika Ukrainy, № 4, pp. 88-96.
- Chaplygina O.V. and Shiyan A.A. (2011) Faktory vplyvu na tsinu zemel’ sil’s’kohospodars’koho pryznachennia. [Factors of Influence on the Price of Agricultural Land]. Visnyk Vinnyts’koho politekhnichnoho instytutu № 1, pp. 36-40.
- Tretyak A.M. (2008) Napriamy formuvannia derzhavnoi zemel’noi polityky, abo zmina priorytetiv zemel’noi reformy. [Types of formation of state land policy, or change of priorities of land reform], Zemlevporiadnyj visnyk. № 1, pp. 21-33.
- 5.Miroshnichenko, A.M. (2009), Land law of Ukraine [pidruchny’k], Kyiv, Ukraine.
- Fedorov, M. M. (2003) Orhanizatsiino-ekonomichni peredumovy formuvannia rynku zemel silskohospodarskoho pryznachennia. [Organizational-economic background land market development. agricultural land]. Ekonomika APK, № 1. рр. 25-31.
- Polishchuk L. (2008) Rynok zemli: vydymi i prykhovani ryzyky. [Real earth visible and hidden risks]. Zemlevporiadnyi visnyk, № 1. рр.9-21.
- Kosovych, B. (2004), “Struktura zemelnykh vidnosyn v Ukraini : ekonomiko-pravovyi aspekt”, Visnyk Lvivskoho derzhavnoho ahrarnoho universytetu : Ekonomika APK, vol. 11(2), p.563.