ГЕНДЕРНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ РОБОТОДАВЦЯ НА РИНКУ ПРАЦІ
GENDER ASPECTS OF THE EMPLOYER VALUE PROPOSITION FORMATION ON THE LABOR MARKET
Сторінки: 147-155. Номер: №4, 2021 (296)
Автори:
САМОЛЮК Н. М.
ORCID ID: 0000-0001-8693-8558
e-mail: n.m.samoliuk@nuwm.edu.ua
МІЩУК Г. Ю.
ORCID ID: 0000-0003-4520-3189
e-mail: h.y.mischuk@nuwm.edu.ua
МІЩУК В.А.
ORCID ID: 0000-0003-3626-5652
e-mail: mishchuk_em19@nuwm.edu.ua
Національний університет водного господарства та природокористування
NATALIA SAMOLIUK,
HALYNA MISHCHUK,
VIKTORIIA MISHCHUK
National University of Water and Environmental Engineering
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-296-4-24
Надійшла / Paper received : 08.05.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.07.2021
Анотація мовою оригіналу
Аргументовано необхідність розробки ціннісної пропозиції роботодавця, зорієнтованої на потреби та уподобання різних цільових груп для розвитку сильного бренду та збільшення привабливості та конкурентоспроможності компанії на ринку праці. Розглянуто основні фактори привабливості роботодавців та систематизовано критерії, що впливають на рішення щодо працевлаштування. Проведено опитування з метою визначення пріоритетності складових бренду роботодавця за гендерною ознакою. Доведено, що релевантна ціннісна пропозиція є одним з стратегічних напрямків діяльності компанії щодо залучення нових та збереження уже наявних працівників.
Ключові слова: ринок праці, роботодавець, працівник, бренд роботодавця, HR-бренд, ціннісна пропозиція роботодавця.
Розширена анотація англійською мовою
In modern conditions, the brand of the employer becomes a tool for differentiation of the company in the labour market, which allows achieving the competitive advantages in the rivalry for skilled workers. The need to develop the employer value proposition focused on the requirements and preferences of different target groups in order to strengthen the brand and increase the attractiveness of the company in the labour market is argued in the article. The priority of the components of the employer brand regarding gender differences is determined due to the survey conducted by the authors. It is proved that the expectations of representatives of different target groups regarding the HR brand may differ due to difference in age, gender, education, culture, employment status. Therefore, forming an HR-brand it is important to understand that it is impossible to attract any employee with one value proposition, i.e. EVP must be special in accordance with the expectations of each target segment. Particularly, the results of our study showed gender differences in perception of the importance of the criteria for selecting a potential job. For example, women prioritize career opportunities and a secure work environment, while men prioritize a company’s reputation in the labour market and personal development opportunities. Employer value proposition must be a real embodiment of the benefits offered by the company to the employee; otherwise, it will be impossible to retain the employees involved and maintain their loyalty to the company. It is proved that the relevant value proposition is one of the strategic directions of the company’s activity on attracting new and retaining existing employees. Prospects for further research in this area are to improve the mechanism of formation and development of HR-brand, taking into account the value propositions of the employer for different (internal and external) target groups in crisis situations.
Key words: labor market, employer, employee, employer brand, HR brand, employer’s value proposition.
References
- Hubarieva K. Brend robotodavtsia v kryzu: navishcho potriben, z choho pochaty ta yak vymiriuvaty efektyvnist [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.globallogic.com/ua/insights/blogs/employer-branding-during-crisis/ – (07.05.2021).
- Ambler T. The employer brand / T. Ambler, S. Barrow // The Journal of Brand Management. – 1996. – № 4. – R. 185–206.
- Martin G. Corporate reputations, branding and people management: a strategic approach to HR / G. Martin, S. Hetrick. – Oxford : Butterworth-Heinemann, 2006. – 400 p.
- Minchington B. Your Employer Brand: Attract, Engage, Retain / Minchington B. – Collective Learning Australia, 2006. – 232 p.
- Sartain L. Brand from the inside: eight essentials to emotionally connect your employees to your business / L. Sartain, M. Schumann. – San Francisco : John Wiley & Sons, 2006. – 272 p.
- Edwards M.R. Employer Branding: Developments and Challenges. Managing Human Resources: Human Resource Management in Transition / Edwards M.R. – New York : John Wiley & Sons. – 2012. – P. 389–410.
- Balabanova L.V. Diahnostyka konkurentospromozhnosti brendu pidpryiemstva-robotodavtsia / L.V. Balabanova, O.V. Sardak // Ekonomichnyi chasopys-XXI. – 2014. – № 1-2(1). – S. 94–97.
- Bilorus T.V. Metodychnyi instrumentarii otsiniuvannia rivnia zadovolenosti pratsivnykiv vnutrishnim HR-brendom kompanii [Elektronnyi resurs] / T.V. Bilorus, S.H. Firsova // Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. – 2020. – Vyp. 2. – S. 54–61. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2020_2_11
- Mokina S.M. Kontseptualna model pobudovy brenda robotodavtsia / S.M. Mokina // Biznes Inform. – 2014. – № 9. – S. 353–357.
- Tatarevska M.S. HR-brendinh v systemi upravlinnia personalom suchasnoi orhanizatsii / M.S. Tatarevska, O.V. Soroka, O.O. Losikova // Ekonomika i rehion. – 2014. – № 2. – S. 57–62.
- Tsymbaliuk S.O. Formuvannia brenda robotodavtsia na rynku pratsi / S.O. Tsymbaliuk // Rynok pratsi ta zainiatist naselennia. – 2016. – № 1. – S. 21–25.
- Arasanmi Ch. N. Linking the employee value proposition (EVP) to employee behavioural outcomes / Ch. N. Arasanmi, A. Krishna // Industrial and Commercial Training. – 2019. – Vol. 51 (7/8). – P. 387–395.
- Binu Raj A. Impact of employee value proposition on employees intention to stay: moderating role of psychological contract and social identity / A. Binu Raj // South Asian Journal of Business Studies. – 2021. – Vol. 10 (2). – P. 203–226.
- Pawar A. Employee Value Proposition: A Collaborative Methodology for Strengthening Employer Brand Strategy / A. Pawar // Journal of Resources Development and Management. – 2016. – Vol. 16. – P. 56–62.
- Voloboieva I.O. Tsinnisnyi vymir brendu robotodavtsia: vplyv na zaluchennia personalu / I. O. Voloboieva, O.I. Kravchuk, D.V. Varshava // Biznes Inform. – 2021. – № 4. – C. 302–309.
- Stepanova L. V. Formuvannia pozytyvnoho brenda robotodavtsia v suchasnykh umovakh / L. V. Stepanova, O. V. Tuzhylkina // Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia «Ekonomichni nauky». – 2018. – № 5. – S. 12–130.
- Tkalych M. H. Pozytyvna tsinnisna propozytsiia robotodavtsia (EVP) v prohramakh balansu «robota – zhyttia» dlia personalu orhanizatsii / M. H. Tkalych, O. Yu. Yakupova // Problemy suchasnoi psykholohii. – 2019. – № 1. – S. 136–141.
- Randstad Employer Brand Research Global Report 2020 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://cdn2.hubspot.net/hubfs/481927/REBR%202020/Global_report_2020_final.pdf – (07.08.2021).
- Zvit doslidzhennia 2019 «Formula Pokolin: tsinnosti ta motyvy suchasnykh heneratsii» [Elektronnyi resurs] // Academy DTEK ta hh.ua. – Rezhym dostupu : https://hhcdn.ru/file/16834655.pdf – (07.05.2021).
- McKinsey. Why diversity matters. 2015 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/why-diversity-matters – (07.05.2021).
- Zhovtiak H.A. Formuvannia brenda robotodavtsia na rynku pratsi / H.A. Zhovtiak // Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. – 2021. – Vypusk 3(30). – S. 74–78.
- Fokus na pratsivnyka: yak COVID-19 pryskoryv evoliutsiiu rynku pratsi [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://biz.nv.ua/ukr/markets/yak-znayti-robotu-i-yak-zminivsya-rinok-praci-pislya-covid-19-filip-morris-ukrajina-50169046.html – (07.05.2021).