Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО БІЗНЕСУ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ

INNOVATIVE ACTIVITY OF SMALL ENTERPRISES: THEORETICAL FUNDAMENTALS OF RESEARCH AND FEATURES OF IMPLEMENTATION

Сторінки: 130-136. Номер: №4, Том 3, 2020 (284)

Автори:

НЕБАБА Н. О.
Університет митної справи та фінансів
ЧИМШИР Г. В.
Дунайський інститут Національного університету «Одеська морська академія»

NATALIA NEBABA
University of Customs and Finance (Dnipro, Ukraine)
HANNA CHYMSHYR
Danube Institute of the National Maritime Academy «Odessa Maritime Academy» (Izmail, Ukraine)

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-20
Надійшла / Paper received : 14.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

     Організація, забезпечення і здійснення інноваційної діяльності підприємствами малого бізнесу мають природні особливості. У статті обґрунтовано підвищення значущості інноваційного підприємництва, зокрема малого.  Визначено особливостей сектору малого бізнесу. Визначено критерії визнання підприємств малого бізнесу інноваційними, запропоновано нові ознаки їх класифікації та визначено види підприємств. Обґрунтовано  «сильні» та «слабкі» властивості підприємств малого бізнесу у сфері інноваційної діяльності у порівняння з великим компаніями. Визначено особливості інноваційної діяльності підприємств малого бізнесу за такими напрямами: специфіка управління; організація інноваційної діяльності; співробітництво з партнерами (великими, середніми та малими підприємствами, університетами); формування бази фінансових ресурсів; формування інноваційної бізнес-моделі; комерціалізація інновацій. Відзначено, що масштаби, інтенсивність та результативність інноваційної діяльності підприємств малого бізнесу критично залежить від зовнішніх умов, що зумовлює велику значущість державної політики. Сформульовано основні детермінанти розвитку інноваційної діяльності підприємств малого бізнесу, охоплюючи макро-, мезо- та мікрорівень.
Ключові слова: інноваційне підприємництво, малі підприємства, інноваційна діяльність, управління, організація, співробітництво, фінансові ресурси, бізнес-модель, комерціалізація.

Розширена анотація англійською мовою

     As world experience shows, small business can be a generator of many innovations, including large enough technologies. The innovative function of small business in particular has intensified in today’s digital economy, where it has more opportunities to create and promote innovation, including information technology (IT). Small businesses (small businesses) have proven that they can play an important and specific role in the national innovation system because they have natural advantages. Increasing the innovative activity of small businesses is necessary in Ukraine, especially in the IT sector, which is becoming increasingly important in terms of contributing to economic growth.
The organization, provision and implementation of innovative activities by small enterprises are specific, compared to large and even medium-sized enterprises. Therefore, for the development of small innovative entrepreneurship it is necessary to determine the features of innovative activity of small enterprises.
The organization, provision and implementation of innovative activities by small enterprises have natural features. The article substantiates the increasing importance of innovative entrepreneurship, in particular small. The peculiarities of the small business sector are determined. The criteria for recognizing small enterprises as innovative are determined, new features of their classification are proposed and the types of enterprises are determined. The “strong” and “weak” properties of small enterprises in the field of innovation in comparison with large companies are substantiated. Peculiarities of innovative activity of small enterprises in the following areas are determined: specifics of management; organization of innovation activity; cooperation with partners (large, medium and small enterprises, universities); formation of the base of financial resources; formation of an innovative business model; commercialization of innovations. It is noted that the scale, intensity and effectiveness of innovation activities of small enterprises critically depend on external conditions, which determines the great importance of public policy. The main determinants of the development of innovative activity of small enterprises are formulated, covering the macro-, meso- and micro-level.
Key words: innovative entrepreneurship, small enterprises, innovative activities, management, organization, cooperation, financial resources, business model, commercialization.

References

  1. Ahunzjanov, O.V. (2016). Rozvytok malogo pidpryiemnyctva v strukturi natsionalnoi innovatsiinoi systemy Ukrainy [Development of small business in the structure of the national innovation system of Ukraine]: Ph.D. thesis abstract. Donbass State Machine-Building Academy, Kramatorsk, Ukraine.
  2. Varnaliy Z.S. (2005). Male pіdpriєmnictvo: osnovi teorії і praktiki [Small business: basics of theory and practice]. Odessa, Ukraine.
  3. Varfolomeeva, Z.S. (2006). Pidvischenya yakosti y optimizaciya upravlinnya innovatsiynou dialnistu v malomu biznesi [Improving the quality and optimization of innovation management in small business]. Aktualnі problemi ekonomіki [Actual problems of economy], Vol. 7(61), pp. 100–106.
  4. Gryshyna, N.V. (2016). Pidvyshhennja efektyvnosti vykorystannja potencialu malogo pidpryiemnyctva u zabezpechenni stijkogo ekonomichnogo zrostannja [Improving the efficiency of using the potential of small business in ensuring sustainable economic growth]: Ph.D. thesis. Institute of Market Problems and Economic and Environmental Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, Odessa, Ukraine.
  5. Kolodjazhna, I.V. And Bukrina, K.A. (2018). Problemy i perspektyvy rozvytku malogo biznesu v Ukraini [Problems and prospects of small business development in Ukraine]. Scienes and education: trends and prospects, pp. 279–282.
  6. Butenko, A.І., Voinarenko, M.P., Liashenko, V.І. et al. (2011). Modernіzatcіia mekhanіzmіv rozvitku malogo ta serednogo bіznesu [Modernization of mechanisms for small and medium business development]. NAS of Ukraine, Institute of Industrial Economics, Donetsk, Ukraine.
  7. Orlova V.O. (2011). Sutnist I funkcii malogo biznesu u suchasniy economicy [The essence and functions of small business in the modern economy]. Visnik DonNUET, Vol. 3(51), pp. 52–57.
  8. Orlova V.O. (2012). Priroddi perevagi malogo biznesu – osnova yogo rozvitku [The natural advantages of small business are the basis of its development]. Business-Inform, Vol. 11, pp. 75–79.
  9. Mantcurov, І.G., Vashchaiev, S.S., Driga, S.G., et al. (2009). Rozvitok malikh pіdpryiemstv (statistichne otcіniuvannia vplivu na ekonomіchne zrostannia ta konkurentospromozhnіst kraїni) [Development of small enterprises (statistical assessment of the impact on economic growth and competitiveness of the country)]. KNEU, Kyiv, Ukraine.
  10. Umierov, R.E. (2012). Osoblivostі rozvitku malogo pіdpryiemnitctva v Ukrainі [Features of small business development in Ukraine]. Aktualnі problemi ekonomіki [Actual problems of economy], Vol. 10, pp. 64–67.
  11. Verkhovna Rada Ukraine (2002). Pro innovatsiinu diialnist [On innovation activity]: Law of Ukraine no. 40-IV. Kyiv, Ukraine.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate