Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МАРКЕТИНГОВЕ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ ВІТЧИЗНЯНИХ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ НА РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

MARKETING MANAGEMENT OF THE ACTIVITIES OF DOMESTIC ECONOMIC ENTITIES IN THE TOURIST SERVICES MARKET OF UKRAINE

Сторінки: 252-257. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
ДИБЧУК Л. В.
ORCID: 0000-0002-5412-7686
e-mail: important@email.ua, nauk.metod404@gmail.com
Вінницький кооперативний інститут
ГОЛОВЧУК Ю. О.
ORCID: 0000-0002-4516-109X
e-mail: holovchuk312@ua.fm, holovchuk@vtei.com.ua
ПЧЕЛЯНСЬКА Г. О.
ORCID: 0000-0001-9147-5631
e-mail: pchelianska@ukr.net
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

LIUDMYLA DYBCHUK
Vinnytsia Cooperative Institute
YULIIA HOLOVCHUK,
GALYNA PCHELIANSKA
Vinnytsia Trade-Economik Institution KNTEU

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-44
Надійшла / Paper received : 14.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      Стаття присвячена проблематиці маркетингової стратегії та діяльності туристичного підприємства. В умовах пандемії коронавірусної інфекції у туристичній галузі економіки відбуваються значні зміни. Адекватне реагування туристичних підприємств на можливі зміни даних завдяки інструментам маркетингу, ключовим елементом у сучасних умовах є створення стійкого бренду та застосування інструментів підтримки маркетингу. У статті аналізується взаємозв’язок даних проблем. В результаті проведеного дослідження авторами були виявлені основні тенденції, умови функціонування туристичного ринку та узагальнені наслідки пандемії: нові атрибути подорожей, зміни в діяльності туроператорів, нові технологічні рішення. Охарактеризовано особливості ринку туристичних послуг.
Визначено, що важливою проблемою, що обмежує можливості найбільш повного використання підприємницького потенціалу туристичних організацій, є недостатній рівень стратегічно-орієнтованих маркетингових обґрунтувань в прийнятих управлінських рішеннях. Актуальність теми дослідження обумовила необхідність вдосконалення систем управління підприємницькими структурами різного профілю і, зокрема, що функціонують на ринку туристичних послуг, які зберігають високий потенціал розвитку в кризовій ситуації. В якості одного з основних напрямків такого вдосконалення розглядається підвищення рівня маркетингового забезпечення управлінського процесу з його здатністю до ініціації значних підприємницьких ефектів.
     Ключові слова: туризм, туристичне підприємство, маркетинг, маркетингова стратегія, бренд, підтримуючий маркетинг, національний туризм.

Розширена анотація англійською мовою

     The article is devoted to the problems of marketing strategy and activity of the tourist enterprise. In the context of the coronavirus infection pandemic, significant changes are taking place in the tourism industry. Adequate response of tourism enterprises to possible changes in data through marketing tools, a key element in modern conditions is – the creation of a sustainable brand and the use of marketing support tools. The article analyzes the relationship between these problems. As a result of the study, the authors identified the main trends, conditions of the tourism market and the generalized consequences of the pandemic: new attributes of travel, changes in the activities of tour operators, new technological solutions. Features of the market of tourist services are characterized.
It is determined that an important problem that limits the possibilities of the fullest use of the entrepreneurial potential of tourism organizations is the insufficient level of strategically-oriented marketing justifications in the management decisions. The urgency of the research topic necessitated the improvement of management systems of business structures of various profiles and, in particular, operating in the market of tourist services, which retain a high potential for development in a crisis situation. One of the main areas of such improvement is to increase the level of marketing support of the management process with its ability to initiate significant business effects.
      Key words: tourism, tourist enterprise, marketing, marketing strategy, brand, supporting marketing, national tourism.

References

  1. Kovalchuk S., Kobets D., Dybchuk L. Formation of а system approach to the optimization of marketing management at an enterprise. Eastern – European journal of enterprise Technologies. 3 /4 (81). – 2016. – P.4 -12. DOI:10.15587/1729-4061.2061.70540
  2. Kolisnychenko TV Addressee in advertising tourist discourse. Scientific notes of Tavriya National University named after VI Vernadsky. Series: Philology. Social communications. 2020. T. 31 (70), № 2 (2). – P. 119 -123.
  3. Nazarenko OV Features of the use of advertising campaigns in the tourism sector. Development of methods of management and administration of transport. 2020.  Vip. 4. – P. 134 -142.
  4. Pchelyanska G.O., Golovchuk Y.O., Dibchuk L.V. Strategic directions of business marketing activity in the conditions of transparency of the environment. Economy and state. 2021. №3. – P. 88-93 DOI: 10.32702 / 2306-6806.2021.3.88
  5. Stadnyk V., Krasovska G., Pchelianska G., Holovchuk Y. Determinants of «green entrepreneurship» competitive strategies implementation in the agro-industrial sector of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Volume 628. 2021. 8th International Scientific Conference on Sustainability in Energy and Environmental Science 21-22 October 2020, Ivano-Frankivsk, Ukraine. DOI: 10.1088/1755-1315/628/1/012032. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/628/1/012032/pdf
  6. Stadnyk V., Pchelianska G., Holovchuk Y., Dybchuk L. The concept of marketing of balanced development and features of its implementation in the food market. Ukraine. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2020. Vol. 6. No. 3. P. 80-95. URL: https://arejournal.com/index. php/are/article/vie w/338
  7. Trukhachova K.V. Theoretical aspects of managerial utopias in advertising of a tourist enterprise. Bulletin of Kherson National Technical  University. 2019. № 4. – P. 173-180.

Post Author: npetliaks

Translate