Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРАТЕГІЧНЕ ПАРТНЕРСТВО У ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЇ КОНКУРЕНЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО БІЗНЕСУ

STRATEGIC PARTNERSHIP IN FORMING A COMPETITION STRATEGY FOR SMALL BUSINESS ENTERPRISES

Сторінки: 232-237. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
СОКИРНИК І. В.
ORCID: 0000-0002-2453-247X
e-mail: sokirnik@ukr.net
Хмельницький національний університет

IRYNA SOKYRNIYK
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-41
Надійшла / Paper received : 02.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     В умовах пандемічної кризи збільшується рівень невизначеності бізнес-умов діяльності малих підприємств. Проаналізовано досвід роботи, застосування варіантів стратегічного розвитку та конкуренції малих підприємств, що здійснюють діяльність у забезпеченні стравами і напоями на регіональному ринку в умовах пандемії. Визначено, що підходи до формування стратегії конкуренції малого бізнесу у забезпеченні стравами і напоями мають враховувати ті можливості, що надає стратегічне партнерство. Розглянуто сутність стратегічного партнерства як складової стратегії конкуренції малих підприємств. Зазначено, що основою стратегії партнерства у реалізації стратегії конкуренції є компліментарність та синергізм. Аргументовано необхідність впровадження стратегічного партнерства у стратегічний набір малого підприємства. Визначено доцільні варіанти реалізації стратегії партнерства.
     Ключові слова: малі підприємства, ресторанне господарство, стратегія конкуренції, стратегії партнерства

Розширена анотація англійською мовою

     The aim of the article is to determine the main changes in the content of the components of the competition strategy of small restaurants in a pandemic crisis and in the post-pandemic period. In a pandemic crisis, the level of uncertainty in the business conditions of small businesses is increasing. Businesses should actively respond to new realities of development. The implementation of business processes of small enterprises in a pandemic requires the adaptation of strategic mechanisms for doing business to the business environment. The experience of work, application of variants of strategy of competition of the small enterprises which are carrying out activity in providing with food and drinks in the regional market is analyzed. It is determined that the approaches to the formation of competition strategy should take into account the opportunities provided by strategic partnership as a flexible form of cooperation. The essence of strategic partnerships as a component of competition strategy of small enterprises is considered. It is noted that the basis of the partnership strategy in the implementation of the competition strategy is complementarity and synergy. It is proved that strategic partnership can lead to the creation of new competitive advantages. The necessity of introduction of strategic partnership in a strategic set of a small enterprise is argued. It is emphasized that the strategic partnership as part of the competition strategy contributes to the creation of social capital of small businesses, which is important for activities in the provision of food and beverages. It is noted that in the framework of the partnership strategy the interests of the partners and the possibility of making quick changes in their relations should be provided. The components of the partnership strategy of small restaurant enterprises have been formed. The expedient variants of realization of strategy of partnership by the enterprises of restaurant economy are defined. The obtained research results can be used for further development of the theory of strategic management of small restaurant enterprises and applied in their practical activity.
     Keywords: small businesses, restaurants, competitors’ strategy, partnership strategies.

References

  1. Balatska N.Iu. Restorannyi biznes v umovakh pandemii koronavirusu: problemy ta napriamy transformatsii modelei biznesu [Elektronnyi resurs] / N.Iu. Balatska. – Rezhym dostupu : http://market-infr.od.u
  2. Transformatsiia ta rozvytok pidpryiemstv restorannoho biznesu Ukrainy v umovakh pandemii [Elektronnyi resurs] / H.M. Hrebeniuk, L.V. Martseniuk, V.O. Zadoia, O.V. Pikulina. – Rezhym dostupu : http://www.investplan.com.ua
  3. Charkina T.Iu. Stratehichni napriamy upravlinnia hotelno-restorannym biznesom v umovakh kryzy [Elektronnyi resurs] / T.Iu. Charkina, L.V. Martseniuk, V.O. Zadoia, O.V. Pikulina // Ekonomika ta derzhava. –2021. – № 2. – S. 18–23. – Rezhym dostupu : http://www/economy.in.ua (data zvernennia 10.09.2021)
  4. Hrosul V.A. Digital-marketynh yak diievyi instrument antykryzovoho rozvytku pidpryiemstva restorannoho biznesu v period pandemii ta yii retsesii [Elektronnyi resurs] / V.A. Hrosul, N.Iu. Balatska. – Rezhym dostupu : http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5XhFnVF_IfEJ:ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/download/
  5. Hrosul V.A. Model otsinky rozvytku pidpryiemstv restorannoho biznesu Ukrainy v umovakh pandemii COVID-2019 [Elektronnyi resurs] / V.A. Hrosul, N.Iu. Balatska // Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia. – 2020. – Tom 31 (70). – № 3. – S. 121–126. – Rezhym dostupu : http://www.econ.vernadskyjournals.in.ua
  6. Kilkist pidpryiemstv za yikh rozmiramy za vydamy ekonomichnoi diialnosti / Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia 10.09.2021)
  7. Holovne upravlinnia statystyky u Khmelnytskii oblasti [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.km.ukrstat.gov.ua/ukr/index.htm (data zvernennia 11.10.2021)
  8. Brandenburher A.M. Co-opetition. Konkurentnoe sotrudnychestvo v byznese / A. Brandenburher, B. Neilbaff. – M. : Keis, 2012. – 352 s.
  9. Ryazanov A.A. Evolyuciya teorii konkurencii [Elektronnij resurs] / A.A. Ryazanov. – Rezhim dostupu : https://cyberleninka.ru/article/n/evolyutsiya-teorii-konkurentsii-1/viewer
  10. Ansoff I. Strategicheskoe upravlenie / I. Ansoff ; [nauchn. red. i avtor. pred. L.I. Evenko]. – M. : Ekonomika, 1989. – 519 s.
  11. Kempbell E. Strategicheskij sinergizm. Kak sozdaetsya kommulyativnyj polozhitelnyj effekt / E. Kempbell, K. Sammers Lachs ; per. E. Kovacheva. – 2-e izd. – SPb : Piter, 2004. – 416 s.
  12. Hrebeshkova O.M. Efektyvnist stratehichnoho partnerstva pidpryiemstv: problemy vyiavlennia ta sposoby otsinky [Elektronnyi resurs] / O.M. Hrebeshkova. – Rezhym dostupu : https://ir.kneu.edu.u
  13. Hrebeshkova O.M. Stratehichni partnerstva pidpryiemstv : navch. posib. / O. M. Hrebeshkova, H. V. Makhova. – K. : KNEU, 2012. – 405 s.
  14. Ippolitova I.Ia. Stratehichni partnerstva pidpryiemstv yak napriam yikh zovnishnoho rozvytku [Elektronnyi resurs] / I.Ia. Ippolitova, H.O. Seleznova. – Rezhym dostupu : http://www.market-infr.od.u
  15. Palyvoda O. Pidkhody do upravlinnia stratehichnymy partnerstvamy pidpryiemstv / O. Palyvoda // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2013. – № 4. – T. 2. – S. 11–16.
  16. Palyvoda O. Formuvannia stratehichnykh partnerstv u malomu biznesi: problemy ta perspektyvy [Elektronnyi resurs] / O. Palyvoda, Yu. Temindarova. – Rezhym dostupu : http://econa.at.u
  17. Poplavska Zh.V. Suchasni forma konkurentnoi vzaiemodii subiektiv hospodariuvannia : monohrafiia / Zh.V. Poplavska, N.L. Mykhalchyshyn, M.L. Danylovych-Kropyvnytska. – Lviv : Halytska vydavnycha spilka, 2019. – 201 s.
  18. Serhieieva O.V. Kontseptsiia synerhizmu v obgruntuvanni efektyvnosti stratehichnoho partnerstva pidpryiemstv: teoretyko-metodychnyi aspekt [Elektronnyi resurs] / O.V. Serhieieva. – Rezhym dostupu : https://econforum.duan.edu.ua › images
  19. Tereshchenko O. L. Partnerski vidnosyny v konteksti rozvytku maloho ta serednoho pidpryiemnytstva v Ukraini [Elektronnyi resurs] / O. L. Tereshchenko // Efektyvna ekonomika. – 2018. –  № 5. – Rezhym dostupu :  http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6346 (data zvernennia: 12.08.2021).
  20. Iamnenko H.Ie. Stratehichni partnerstva: osoblyvosti ta konkurentni perevahy / H.Ie.Iamnenko // Ekonomika ta derzhava. – 2014. –  № 2. – S. 26–29.
  21. Strategic Partnerships: The Real Deal? [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.pwc.co.uk/strategy(data zvernennia 11.10.2021)
  22. Dzhonson Dzh. Korporativnaya strategiya: teoriya i praktika / Dzh. Dzhonson, K. Shoulz, R. Uittington ; per. s angl. – 7-e izd. – M. : ID Vilyams, 2007. – 800 s.
  23. Backer R. Improving the management of complex business partnerships / R. de Backer, E. Rinaudo [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/improving-the-management-of-complex-business-partnerships (data zvernennia 11.08.2021)

Post Author: npetliaks

Translate