Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЗНАЧЕННЯ УНІВЕРСИТЕТУ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ МІСТА: ПРИКЛАД ВПЛИВУ ПЕРЕМІЩЕНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

THE IMPORTANCE OF THE UNIVERSITY FOR THE CITY ECONOMY: AN EXAMPLE OF THE IMPACT OF A DISPLACED UNIVERSITY

Сторінки: 223-227. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
НЕСТОРЕНКО Т. П.
ORCID: 0000-0001-8294-6235
e-mail: tetyana.nestorenko@bdpu.org.ua
Бердянський державний педагогічний університет,
Вища технічна школа в Катовце, Польща

TETYANA NESTORENKO
Berdyansk State Pedagogical University,
University of Technology, Katowice, Poland

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-39
Надійшла / Paper received : 12.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     В статті розглянуто значення переміщеного університету для економіки приймаючого міста. Проаналізовано основні напрямки впливу переміщеного університету на місцеву економіку. Визначено роль переміщеного університету на формування дохідної частини місцевого бюджету приймаючого міста. На прикладі Донецького національного технічного університету показано значення переміщеного вишу у забезпеченні зайнятості місцевого населення та зменшення темпів міграції.
     Ключові слова: переміщений університет, економічний вплив, прямий вплив, приймаюче місто, місцевий бюджет, студенти, робочі місця.

Розширена анотація англійською мовою

     The article considers the importance of a displaced university for the economy of the host city. The main directions of the impact of the displaced university on the local economy are analysed. The role of the displaced university for the revenue of the budget of the host city is considered. The example of Donetsk National Technical University shows the importance of displaced university for employment of the local population and reducing the rate of migration. The study aims to determine the impact of displaced universities on the economy of host cities (on the example of Donetsk National Technical University and Pokrovsk city). As a result of moving to the territories controlled by the Ukrainian authorities, the displaced universities, on the one hand, lost a significant part of their assets and found themselves in a difficult situation due to limited resources to continue their core business (training future professionals). On the other hand, the relocation of such universities was the impetus for the further development of host cities. The displaced university provides local youth with the opportunity to obtain higher education without leaving for other cities. Through their activities, displaced universities are creating new jobs for locals. Also, displaced universities are becoming big taxpayers to the local budget. That is why the support of displaced universities by the state and international organizations (granting certain preferences, financial assistance, etc.) will contribute not only to the “survival” of such universities but also to the socio-economic development of host cities. The study found that Donetsk National Technical University as a displaced university has a positive impact on the economy of the city of Pokrovsk: the university uses and pays for utilities provided by local businesses, buys goods and food from local producers. The university pays local taxes and fees to the local budget. Also, the local budget receives the taxes from university staff. Thanks to the activities of the university, about 400 jobs were created in the Pokrovsk city.
     Key words: relocated university, economic impact, direct impact, host city, local budget, students, working places.

References

  1. Pro vnesennia zmin do deiakych zakoniv Ukrainy shchodo diialnosti vyshchych navchalnycj zakladiv, naukovykh ustanov, peremishchenykh z tymchasovo okupovanoi terytorii ta z naselenykh punktiv, na terytorii yakykh orhany derzhavnoi vlady tymchasovo ne zdiisniuiut svoi povnovazhennia. Zakon Ukrainy vid 03.11.2016 № 1731-VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2016, № 51, st.840 [in Ukrainian].
  2. Furiv U. Displaced universities face looming identity crisis. University World News. URL: https://cutt.ly/fRYDRns
  3. Peremishcheni universytetu Donbasu: chas hotuvatysia do povernennia. URL: https://cutt.ly/qRYPSba [in Ukrainian].
  4. Deiaki pytannia derzhavnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv, peremishchenykh z raionu provedennia antyterorystychnoi operatsii. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 13 zhovtnia 2015 r. № 935. Perelik iz zminamy, vnesenymy zghidno z Postanovoiu KM № 587 vid 09.08.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/935-2015-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
  5. Nestorenko T., Nestorenko O., Peliova J. Displaced and Fake Universities – Experience of Ukraine. Economic, Political and Legal Issues of International Relations 2017. 9. – 10. júna 2017, Virt, Volume of Scientific Papers // Ekonomická univerzita v Bratislave, Fakulta medzinárodných vzťahov, pp.265-271. URL: https://cutt.ly/QRYKMkE
  6. Mezhdunarodnoe soobshchestvo v Vylniuse podtverdylo obiazatelstva Evropeiskomu humanytarnomu unyversytetu. URL: https://cutt.ly/rRYZO66 [in Russian].
  7. Havrylenko, N.V. Prohnozuvannia rozvytku rehioniv na pidstavi bahatofaktornykh modelei [Ekonomika. Finansy. Pravo]. Shchomisiachnyi informatsiino-analitychnyi zhurnal (Kyiv), 2013, vol.12(1), pp.19-22. [in Ukrainian].
  8. Hukurna E., Blazhko Yu., Sherpa Y. Rol tekhnolohyi vyrtualnoi y dopolnennoi realnosty v marketynhe obrazovatelnыkh usluh. Molodezh v nauke y predprynymatelstve. sbornyk nauchnыkh statei IKh mezhdunarodnoho foruma molodыkh uchenыkh. Homel, 2020, s. 397-400. URL: https://cutt.ly/ERUvC15 [in Russian].
  9. Kvitko, N. M. Determinanty sotsialno-pedahohichnoi roboty z vymusheno peremishchenymy osobamy v zakladakh vyshchoi osvity [Determinants of Social and Pedagogical Work with Involuntarily Displaced People in Higher Education Institutions]. Osvita ta pedahohichna nauka – Education and Pedagogical Sciences, 2021, 2 (177), 47–55 [in Ukrainian].
  10. Zubro T. Actual Trends in Education in the European Union. In Modern Management: Logistics and Education: Monograph. – Opole : Wyższa szkoła zarządzania i administracji w Opolu, 2018.s. 91-106.
  11. Nestorenko T.P., Makarenko T.P., Zubro T. Dostup do osvity yak faktor yakosti zhyttia: realizatsiia v Ukraini tsilei staloho rozvytku. Conference Proceedings of the ІІ International Scientific Internet-Conference Modern Problems of Improve Living Standards in a Globalized World (December 8, 2017, Opole – Berdyansk – Tbilisi – Slovyansk – Kropyvnytsky), 2017, рр. 53-57 [in Ukrainian].
  12. Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational Management in Ukraine: The Place of Displaced Universities. In: Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/dRYKjj8
  13. Suchikova Ya., Nestorenko T. Wpływ relokacji uczelni wyzszych i studentów na miasta goszczące: aspekty ekonomiczne i środowiskowe. Vzdelávanie a spoločnosť II. Medzinárodný nekonferenčný zborník, Renáta Bernátová (ed.), Tetyana Nestorenko (ed.) Prešovska univerzita v Prešove, Prešov, Slovensko, 2017. URL: https://cutt.ly/FRYKoLC
  14. Istoriia universytetu. Donetskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet. URL: https://donntu.edu.ua/history [in Ukrainian].
  15. Stratehiia rozvytku derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Donetskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet» (2017-2022). URL: https://donntu.edu.ua/about/strategia [in Ukrainian].
  16. Pro rezultaty diialnosti za 2020 rik. Zvit rektora DVNZ «Donetskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet» Liashka Yaroslava Oleksandrovycha. URL: https://donntu.edu.ua/publicinfo [in Ukrainian].

Post Author: npetliaks

Translate