Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ГНУЧКЕ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ, ПРИБУТКОМ ТА ЦІНАМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ЦІЛЬОВОГО ПЛАНУВАННЯ

FLEXIBLE MANAGEMENT OF COSTS, PROFITS AND PRICES USING TARGETED PLANNING

Сторінки: 155-162. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
ОРЛОВ О. О.,
e-mail: pro_univer@ukr.net
РЯСНИХ Є. Г.
e-mail: pro_univer@ukr.net
Хмельницький національний університет

OLIVER ORLOV,
EYHENIYA RYASNYKH
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-26
Надійшла / Paper received : 19.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті окреслена проблема необхідності гнучкого управління витратами, прибутком та цінами в ринкових умовах. На основі теоретичних і емпіричних досліджень наводиться критичний аналіз пропозицій зарубіжних вчених щодо планування «цільового прибутку» та «цільової собівартості». Пропонується на основі розподілу постійних витрат пропорційно маржинальному прибутку сформувати гнучку систему цільового планування, придатну для умов багатопродуктового виробництва.
      Ключові слова: маржинальний прибуток, коефіцієнт маржинального прибутку, цільова ціна, коефіцієнт беззбитковості, запас надійності.

Розширена анотація англійською мовою

     Under market conditions, the main feature of enterprises is the focus on consumer demand, the desire for innovation, the implementation of appropriate scientific and technical innovation policy. Flexibility in management, the ability to restructure quickly without losing new opportunities can be more important than just cost savings.
The high degree of uncertainty, which is characteristic of modern conditions of economic development, requires the use of flexible planning tools that allow you to quickly take into account changes in supply and demand, requirements for product quality, prices, etc.
In the conditions of competition between producers and the need to improve their economic performance and, above all, profit, employees must have economic tools that would allow them to consider different options for prices, costs, scale of production, changes in the structure of its range and to monitor the consequences of these changes in the economy of the enterprise.
One such tool is targeted planning of prices, costs and profits. It is believed that the methodology of target pricing and calculation of target costs was developed in Japan and it is based on a given level of price and profit. The difference between the target price and the target profit is the target cost. But this technology does not work in terms of multi-item production.
The problem of the need for flexible management of costs, profits and prices in market conditions is outlining. On the basis of theoretical and empirical researches the critical analysis of foreign scientists’ points of view to the problem of “target profit” planning and “target prime cost” is given. As authors believe the latter are possible only for single-product manufacturing companies. It is suggested to form a flexible system of targeted planning suitable for multi-product companies on the basis of the fixed costs’ distribution in proportion to the marginal profit.
      Key words: marginal profit, marginal profit ratio, parget price, break-even ratio, safety margin.

References

  1. Dejli D. Effektivnoe cenoobrazovanie – osnova konkurentnogo preimushestva / Dejli Dzhon ; per. s angl. – M. : Izd-ij dom «Vilyamsa», 2004. – 304 s.
  2. Dolan R.Dzh. Effektivnoe cenoobrazovanie / Dolan R.Dzh., Sajmon G. – M. : Izd-vo «Ekzamen», 2005. – 416 s.
  3. Negl T.T. Strategiya i taktika cenoobrazovaniya / Negl T.T., Holden R.K. – SPb : Piter, 2001. – 544 s.
  4. Druri K. Upravlencheskij i proizvodstvennyj uchet : uchebnik / K. Druri ; per. s angl. – M. : Yuniti-Dana, 2002. – 1071 s.
  5. Apcherch A. Upravlencheskij uchet: Principy i praktika / A. Apcherch ; per. s angl. – M. : Finansy i statistika, 2002. – 952 s.
  6. Atkinson E. Upravlencheskij uchet / Atkinson E., Radzhiv D., Kaplan R., Yang M. ; per. s angl. – 3-e izd. – M. : Vilyams, 2005. – 877 s.
  7. Horngren Ch. Upravlencheskij uchet / Ch. Hongren, Dzh. Foster, Sh. Datar. – 10-e izd. – SPb : Piter, 2005. – 1008 s.
  8. Orlov O. Vsegda li cel opravdyvaet sredstva? Kak raspredelyat uslovno-postoyannye izderzhki / O. Orlov, E. Ryasnyh // Ekonomist. – 2001. – № 5. – S. 45–49.
  9. Dolan E.Dzh. Rynok. Mikroekonomicheskaya model / E. Dolan, D. Lindsej ; per. s angl. –SPb : Avtokomp, 1992. – 492 s.
  10. Helfert E. Tehnika finansovogo analiza / E.Helfert ; per. s angl. – M. : Audit, 1996. – 663 s.
  11. Alle M. Osnovnye napravleniya moej raboty / M. Alle // Mirovaya ekonomicheskaya mysl skvoz prizmu vekov. Vsemirnoe priznanie. Lekcii Nobelevskih laureatov. T. 5, kn. 1. – M. : Mysl, 2004. – 767 s.
  12. Orlov O. Anatomiya zatrat i cen na novuyu produkciyu / O. Orlov // Visnik Hmelnickogo nacionalnogo universitetu. Ekonomichni nauki. – 2009. – № 5, t. 1. – S. 7–12.
  13. Sajmon G. Racionalnoe prinyatie reshenij v biznese / G. Sajmon // Mirovaya ekonomicheskaya mysl skvoz prizmu vekov. Vsemirnoe priznanie. Lekcii Nobelevskih laureatov. T. 5, kn. 1. – M. : Mysl. 2004. – 767 s.
  14. Hejne Pol. Ekonomicheskij obraz myshleniya / Pol Hejne ; per. s angl. – M. : Delo, 1993. – 704 s.
  15. Shumpeter J. Kapitalizm, socializm i demokratiya. Mirovaya ekonomicheskaya mysl skvoz prizmu vekov. T. 4 Vek globalnyh transformacij / Shumpeter J. – M. : Mysl, 2004. – 942 s.

Post Author: npetliaks

Translate