Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ВИРОБНИЧОЮ ПРОГРАМОЮ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

FOOD INDUCTRY PRODUCTION PROGRAMME MANAGEMENT CHARACTERISTICS

Сторінки: 118-124. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
ДАНИЛЮК В. О.
ORCID: 0000-0001-7788-9029
e-mail: viacheslav.danyliuk@kneu.ua
КОСТРОМІН А. О.
Київський національний економічний університет ім. В.П. Гетьмана

Viacheslav DANYLIUK,
А. KOSTROMIN
Kyiv National Economic University named after V. Hetman

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-20
Надійшла / Paper received : 29.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     У статті досліджено сутність поняття «виробнича програма», проведено критичний аналіз попередніх публікацій та джерел і надане авторське визначення поняття «виробнича програма». Висвітлено алгоритм формування виробничої програми та вимоги до її формування. Наведено особливості діяльності підприємств харчової промисловості та вплив цих особливостей на формування виробничої програми бізнес-організацій даної галузі. На основі джерел отримання згруповано методи отримання маркетингової інформації, які можуть використовуватися в процесі дослідження зовнішнього середовища бізнес-організації в процесі формування виробничої програми та представлено методи оптимізації виробничої програми.
     Ключові слова: виробнича програма, план виробництва, алгоритм формування виробничої програми, маркетингові дослідження, оптимізація виробничої програми.

Розширена анотація англійською мовою

     Production programme is an important part of the business plan of every business organization. It must represent a composition of product range, quality and quantity of manufactured products. Business organization`s management can effectively allocate resources between different areas of activities and get the maximum economic effect from the sale of goods and services, because of  correct production programme. Business organization will get additional benefits in the market competition with production program. The problem of forming a production program is especially relevant for business organizations of the food industry. Products in this area have a short shelf life. The key issues on the way to effective market functioning are understanding the required production volumes and the number of required resources.
The aim of the research is to explore features typical for management of food industry business organizations production programme.  This article explores the essence of the concept of “production program”. A critical analysis of previous publications and sources, which were written by Ukrainian and foreign researchers are given. After analysis we provided our own definition of “production programme”. Also we investigated features of formation of the production programme. Algorithms of formation of the production program and requirements to its formation are given. Features of activity of the enterprises of the food industry and influence of these features on formation of production programs of the business organizations of this branch are resulted. Also methods of marketing research were researched and given in the article. Three methods of production programme optimization were given according to defined features of food industry business organizations.
     Key words: production programme, production plan, marketing research, production programme algorithm, production program optimization.

References

  1. Vasyltsiv T.H. Udoskonalennia systemy upravlinnia vyrobnychoiu prohramoiu pidpryiemstva z urakhuvanniam vplyvu faktoriv zovnishnoho seredovyshcha / T.H. Vasyltsiv, Yu.I. Shuper // Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. –2009. – № 18.1. – S. 190–194.
  2. Maslenikov Yu.O. Optymizatsiia vyrobnychoi prohramy pidpryiemstva / Yu.O. Maslenikov, S.I. Savuliak // Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. – 2010. – № 20.2. – S. 264–266.
  3. Povidaichyk M.M. Osoblyvosti stratehichnoho planuvannia vyrobnychoi prohramy pidpryiemstva lehkoi promyslovosti v umovakh nevyznachenosti / M.M. Povidaichyk // Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu – 2014. – № 1(42) – S. 59–63.
  4. Hrynchutskyi V.I. Formuvannia vyrobnychoi prohramy pidpryiemstva: marketynhovyi aspekt / V.I. Hrynchutskyi, T.I. Sabetska. – Ternopil, 2014. – 270 s.
  5. Chastek H. Kerivnytstvo po rozvytku planu vyrobnytstva produktovoi liniiky / H. Chastek, Dzh. D. MakHrehor. –Instytut prohramnoi inzhenerii Karnehi-Mellon, 2002. – 51 s.
  6. Sabetska T.I. Kharakterystyky poshukovykh metodiv marketynhovykh doslidzhen yak metodolohichnoi osnovy otrymannia marketynhovoi informatsii / T.I. Sabetska // Ekonomika: problemy teorii ta praktyky : zb. nauk. prats. – Dnipro : DNU, 2009. – № 247. T. VI. – S.1415–1422.
  7. Tarasiuk H.M. Modeliuvannia produktovoi prohramy pidpryiemstva kharchovoi promyslovosti / H.M. Tarasiuk // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – 2009. – № 3, T. 1. – S. 138–142.

Post Author: npetliaks

Translate