Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРУКТУРНО-ДИНАМІЧНИЙ АНАЛІЗ ВНУТРІШНЬОГО СПОЖИВЧОГО  РИНКУ У КОНТЕКСТІ МАКРОЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ

STRUCTURAL-DYNAMIC ANALYSIS OF THE DOMESTIC CONSUMER MARKET IN THE CONTEXT OF MACROECONOMIC DEVELOPMENT OF UKRAINE

Сторінки: 104-110. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
КЛЕПАНЧУК О. Ю.
ORCID: 0000-0001-7764-614X
e-mail: o.klepanchuk@gmail.com
Львівський національний університет імені Івана Франка
ІЛЬЧИШИН С. М.
e-mail: stepan936@gmail.com
ДАЛИК В. П.
e-mail: dalyk936@gmail.com
Національний університет «Львівська політехніка»

OLHA KLEPANCHUK
Ivan Franko National University of Lviv
STEPAN ILCHYSHYN,
VOLODYMYR DALYK
Lviv Polytechnic National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-18
Надійшла / Paper received : 20.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      Статтю присвячено багатофакторному структурно-динамічному аналізу розвитку споживчого ринку України як системи, сегментованої на ринки продовольчих та непродовольчих товарів і споживчих послуг, які тісно взаємодіють для задоволення потреб громадян в споживанні. Виявлено стабільне зростання аналізованих сегментів, попри незначне зниження обсягу реалізації послуг у 2020 р. через запроваджені Урядом карантинні обмеження для окремих видів господарської діяльності. Проаналізовано зміни товарної структури споживчого ринку. З’ясовано, що найбільша частка витрат домогосподарств концентрувалась на ринку продовольчих товарів, де спостерігалось випереджальне у порівнянні з платоспроможним попитом зростання споживчих цін. Виявлено, що середньомісячні сукупні витрати домогосподарств на споживчому ринку скоротились, передусім на непродовольчі товари і послуги. Факторний аналіз засвідчив суттєвий спільний вплив зростання ринків продовольчих і непродовольчих товарів та послуг на позитивну динаміку ВВП, що дозволяє переосмислити роль внутрішнього споживчого ринку в якості концепту цілісної системи соціально-економічних відносин, що доповнює усталену локацію взаємодії виробників та споживачів інституційною складовою. Подальші дослідження рекомендовано спрямувати у напрямку надзвичайно важливого аспекту цілепокладання інституційного регулювання розвитку внутрішнього споживчого ринку, а саме задоволення потреб споживачів, які виступають кінцевою ланкою ринкових відносин.
     Ключові слова: ринок продовольчих товарів, ринок непродовольчих товарів, ринок послуг, домогосподарства, товарна структура, факторний аналіз.

Розширена анотація англійською мовою

     The article is devoted to the multifactor structural-dynamic analysis of the development of the consumer market of Ukraine as a system segmented into the markets of food and non-food goods and consumer services, and to determine the factor impact of its segments on macroeconomic dynamics. The stable growth of the analyzed segments was revealed, despite a slight decrease in the volume of sales of services in 2020 due to the quarantine restrictions imposed by the Government for certain types of economic activity. Changes in the commodity structure of the consumer market are analyzed. The average growth rate of food sales was 113.5%, non-food – 111.2%, services – 102.5%, which is fully correlated with the average growth of nominal GDP by 118.1%. It was found that the largest share of household expenditures was concentrated in the food market, where there was a faster growth in consumer prices compared to effective demand. It was found that the average monthly total expenditures of households in the consumer market decreased, primarily on non-food goods and services. In the domestic market of consumer services, there was a tendency to widen the gap between market supply and effective demand and redistribute the structure of consumer demand. To obtain an objective description of the impact of the domestic consumer market on the general parameters of the economic system of Ukraine, the factor influence of sales in consumer markets of food and non-food goods and services on GDP dynamics is analyzed. The significance of the parameters of the regression equation was checked by Fisher’s F-test. It was found that despite the significant aggregate influence of external factors, the obtained regression equation with a high degree of reliability indicates that the state of the consumer market of food products has little effect on nominal GDP, while the growth of non-food and services markets is guaranteed to increase GDP. This allows us to rethink the role of the domestic consumer market as a concept of a holistic system of socio-economic relations, which complements the established location of the interaction of producers and consumers with the institutional component. Further research is recommended to be directed in the direction of an extremely important aspect of goal-setting of institutional regulation of domestic consumer market development, namely meeting the needs of consumers, who are the final link in market relations.
     Keywords: food market, non-food market, services market, households, commodity structure, factor analysis.

References

  1. Popadynets, N. M. (2017). Rehionalnyi rynok spozhyvchykh tovariv: sutnist i zasadnychi polozhennia funktsionuvannia [Regional consumer goods market: essence and basic provisions of functioning]. Rehionalna ekonomika, 1, 17-22.
  2. Umantsiv, Yu. M., & Katran, M. V. (2017). Rozvytok vnutrishnoho rynku spozhyvchykh tovariv Ukrainy [Development of the domestic market of consumer goods of Ukraine]. Biznes Inform, 8 (475), 271-275.
  3. Fedoronko, N. I., & Kovalchuk, N. O. (2017). Osoblyvosti suchasnoho stanovyshcha rynku posluh Ukrainy [Features of the current situation in the services market of Ukraine]. Molodyi vchenyi, 3 (43), 871-874.
  4. Hromov, V. B. (2018). Mekhanizm formuvannia spozhyvchoho popytu v ekonomitsi Ukrainy [Mechanism of consumer demand formation in the economy of Ukraine]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 7-8, 57-67. doi: 10.5281/zenodo.1445397.
  5. Kolesnikova, K. S., & Rudenko, T. S. (2017). Perspektyvy rozvytku infrastruktury rynku spozhyvchykh tovariv [Prospects for the development of consumer goods market infrastructure]. Rozvytok torhivli ta pidpryiemnytstva v Ukraini: tendentsii ta perspektyvy [Development of trade and entrepreneurship in Ukraine]: Zbirnyk nauk. prats za material. mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Odesa, 25-26 May 2017). Odesa : OTEI KNTEU, 47-49.
  6. Chorna, M. V., Buhrimenko, R. M., & Ostin, Z. (2019). Osoblyvosti formuvannia novoho rynkovoho prostoru na vitchyznianomu spozhyvchomu rynku [Features of the formation of a new market space in the domestic consumer market]. Biznes Inform, 1 (492), 241-248.
  7. Danyliuk, T. (2015). Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku rynku posluh Ukrainy [Current state and prospects of development of the market of services of Ukraine]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 3, 19-23.
  8. Puhachevska, K. Y. (2016). Sfera posluh v Ukraini: osoblyvosti rozvytku ta stratehichni perspektyvy [Services in Ukraine: features of development and strategic perspectives]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, 18, 52-55.
  9. State Statistics Service of Ukraine (2021). URL: http://www.ukrstat.gov.ua/. (accessed 20 September 2021)
  10. Ministry of Finance of Ukraine (2021). Valovyi vnutrishnii produkt (VVP) v Ukraini [Gross Domestic Product (GDP) in Ukraine]. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/gdp/. (accessed 20 September 2021)
  11. Petrashchuk, M. M. (2013). Vykorystannia metodiv koreliatsiino-rehresiinoho analizu dlia modeliuvannia rivnia finansovoho zabezpechennia innovatsiinoi diialnosti v Ukraini [The use of methods of correlation and regression analysis to model the level of financial support of innovation in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, 16. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2139. (accessed 20 September 2021)

Post Author: npetliaks

Translate