Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЛЬ НЕФОРМАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ У РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІЙ ПІВДНЯ УКРАЇНИ НА ЗАСАДАХ SMART – СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ

THE ROLE OF NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF THE TERRITORIES OF SOUTHERN UKRAINE ON THE BASIS OF SMART – SPECIALIZATION

Сторінки: 82-86. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
САВІНА Г. Г.
ORCID:0000-0002-5587-6494
e-mail: savinagalina28@gmail.com
САВІН С. Ю.
ORCID: 0000-0002-0405-3244
Херсонський національний технічний університет
ДЯГИЛЕВА О. С.
ORCID: 0000-0003-3741-4066
e-mail: elena.dyagileva80@gmail.com
Херсонська державна морська академія
МАКАРЧУК Д. С.
ORCID:0000-0002-7628-1553
СОКУР І. В.
ORCID: 0000-0002-5299-898Х
Херсонський національний технічний університет

Halyna Savina,
Stanislav Savin
Kherson National Technical University
Elena Dyagileva
Kherson State Maritime Academy
Daryna Makarchuk,
I. SOKUR
Kherson National Technical University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-14
Надійшла / Paper received : 22.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021
 

Анотація мовою оригіналу

     В статті розглянуто сутність та передумови становлення та застосування інформальної та неформальної освіти в Україні. Визначено особливості інформальної та неформальної освіти. Показано зв’язок людського капіталу та інформальної і неформальної освіти. Обґрунтовано доцільність дослідження розвитку територій з позиції концепції SMART-спеціалізації. SMART-спеціалізація передбачає виявлення сильних сторін і розвитку конкурентних переваг регіону та визначення напряму стратегічного  розвитку, пов’язаного з пріоритетними ресурсами регіону. Наведено приклади ресурсної спеціалізації територій півдня України. Особливу увагу приділено ресурсам, які використовуються в сфері туризму. Визначено роль інформальної та неформальної освіти у розвитку територій Півдня України на засадах SMART – спеціалізації, яка полягає у наступному: інформальна та неформальна освіта підвищують рівень знань населення території у контексті ефективного еколого-економічного використання місцевих ресурсів.
     Ключові слова: формальна, інформальна та неформальна освіта, розвиток територій, SMART-спеціалізація, пріоритетні ресурси регіону, сфера туризму.

Розширена анотація англійською мовою

     The article considers the essence and prerequisites for the formation and application of informal and non-formal education in Ukraine. The essence of formal education is revealed and distinctive features of informal and non-formal education are determined, namely: absence of age restrictions; lack of time frame; lack of preconditions for starting training (level of preliminary training, etc.); short training time (several days, several weeks); accessibility for residents of small towns; the possibility of using distance learning; the possibility of flexible formation and updating of training programs for the needs of the local community. The connection between human capital and informal and non-formal education is shown. The expediency of studying the development of territories from the standpoint of the concept of SMART-specialization is substantiated. SMART-specialization involves identifying the strengths and development of the region’s competitive advantages and determining the direction of strategic development related to the priority resources of the region. Examples of resource specialization of the territories of the South of Ukraine are given. Particular attention is paid to resources used in tourism. It is noted that territorial tourist and recreational resources are distributed very unevenly. Areas located on the coast are more attractive to tourists during the summer holidays, while areas away from the coast can offer year-round tourism products that are based on the use of such resources as: cultural, architectural, health -recreational, event-cognitive and others. The role of formal and non-formal education in the development of the territories of the South of Ukraine is determined on the basis of SMART – specialization, which is as follows: informal and non-formal education increase the level of knowledge of the population in the context of effective ecological and economic use of local resources. This means the following: first, it is necessary to study the priority of territorial resources in terms of obtaining at their expense environmental, economic and social effects; secondly, it is necessary to plan programs of informal and non-formal education in a certain territory, based on how progressive the changes will be due to the acquired knowledge about the use of local resources.
      Key words: formal, informal and non-formal education, development of territories, SMART-specialization, priority resources of the region, sphere of tourism.

References

  1. Szhenov Ye.S. O razrabotke kontseptsii nepreryvnogo obrazovaniya: osnovaniya i printsipy / Ye. S. Szhenov // Vyssheye obrazovaniye v Rossii. – 2011. – № 2. – pp. 93-98.
  2. Stepko M.F. Bolons’kiy protses í navchannya vprodovzh zhittya / M.F. Stepko, B.V. Klimenko, L.L. Tovazhnyans’kiy. – KH.: NPU «KHPÍ», 2004. – 112 p.
  3. Bolonskiy protsess: Glossariy (na osnove opyta monitoringovogo issledovaniya) / [V.I. Baydenko, O.L. Vorozheykina, Ye.N. Karacharova, N.A. Selezneva, L.N. Tarasyuk]; pod nauch. red. V.I. Baydenko, N.A. Seleznevoy. – M.: Issledovatel’skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 2009. – 148 p.
  4. Kremen’ V. Noví vimogi do osvíti ta í̈í̈ zmístu / V. Kremen’ // Viklik dlya Ukraí̈ni: rozrobka ramkovikh osnov zmístu (natsíonal’nogo kurikulumu) zagal’noí̈ seredn’oí̈ osvíti dlya 21 stolíttya : materíali Vseukr. nauk.-prakt. konf. «Rívniy dostup do yakísnoí̈ osvíti» (26–27 cherv. 2007 r., m. Kií̈v). — K. : TOV UVPK «Yeksob», 2007. — pp. 3–10.
  5. Sígaêva L.Ê. Kharakteristika strukturi osvíti doroslikh v suchasníy Ukraí̈ní / L. Ê. Sígaêva // Vísn. Zhitomir. derzh. un-tu ím. Í. Franka. – 2011. – № 59. – p. 38-42.].
  6. Proyekt Zakonu Ukraí̈ni «Pro natsíonal’nu sistemu kvalífíkatsíy» [yelektroniy resurs]. — Rezhim dostupu : http://gka2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?pf3511=35869.
  7. Golikov A. P., Olíynik YA. B., Stepanenko A. V. Vstup do yekonomích¬noí̈ í sotsíal’noí̈ geografíí̈: Pídruchnik. — K.: Libíd’, 1997. — 320 p.
  8. Regíonal’na yekonomíka: navch. posíbn. /za red. YA.B.Olíynika. –2-ye vid. zmín. í dop. -K.: KNT, Vidav. Fursa S. YA., 2008. – 444 p.
  9. [Foray D. Smart Specialization: The Concept / Foray, D., David, P.A., Hall, B /Knowledge for Growth. Prospects for Science, Technology, and Innovation. Selected papers from Research Commissioner Janez Potochnk’s Expert Group. November, 2009. pp. 20-24.],
  10. [Fedyaêva M. S. «Rozumna» spetsíalízatsíya yak ínstrument transformatsíí̈ natsíonal’noí̈ yekonomíki (teoretichniy aspekt). Prichornomors’kí yekonomíchní studíí̈. 2018. Vip. 26-1. pp. 87-92.].
  11. Yatsyuk O. C. Smart-spetsíalízatsíya rozvitku regíonu yak vazhliviy napryam pídvishchennya yogo konkurentospromozhností ta ínnovatsíynoí̈ aktivností. p. 54–60. URL: http://elar.nung.edu.ua/bitstream/123456789/7015/1/54.pdf.

Post Author: npetliaks

Translate