Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ ТА ОЦІНКА ІННОВАЦІЙНОГО РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ

FORMATION AND EVALUATION OF INNOVATIVE RESOURCE POTENTIAL OF ENTERPRISES

Сторінки: 72-75. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
НИЖНИК О. В.
Хмельницький національний університет

Oleg NYZHNYK
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-12
Надійшла / Paper received : 21.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     Для більшості вітчизняних підприємств малого і середнього бізнесу характерним є використання системи індикаторів лише фінансових показників діяльності. Такі системи є непоказовими, оскільки в сучасних умовах все більшої важливості набувають нематеріальні активи підприємств, ринкові фактори впливу, інноваційний потенціал тощо. Виникає необхідність формування нових критеріїв до оцінки рівня інноваційного потенціалу підприємств, які б дали змогу охопити усі важливі сфери діяльності та успішність їх взаємодії із зовнішнім середовищем. Розроблені системи індикаторів недостатньо адаптовані до українських реалій, через те потребують певного удосконалення та модифікації, що і може слугувати предметом подальших досліджень щодо формування і підвищення рівня інноваційного потенціалу та інноваційного розвитку підприємств малого і середнього бізнесу. У статті визначено етапи, зміст та принципи формування інноваційного ресурсного потенціалу та підходи до оцінки інноваційного потенціалу підприємств малого і середнього бізнесу.
     Ключові слова: інноваційний ресурсний потенціал, оцінка інноваційного потенціалу, малий та середній бізнес, інноваційний розвиток.

Розширена анотація англійською мовою

     For most domestic small and medium enterprises is characterized by the use of a system of indicators only of financial performance. Such systems are inconspicuous, because in modern conditions becoming increasingly important: assets of enterprises, market factors, innovation potential, etc. There is a need to form new criteria for assessing the level of innovation potential of enterprises, which would allow to cover all important areas of activity and the success of their interaction with the external environment. The developed systems of indicators are not sufficiently adapted to the Ukrainian realities, therefore they need some improvement and modification, which may be the subject of further research on the formation and increase of innovation potential and innovative development of small and medium enterprises. The article identifies the stages, content and principles of resource potential formation and approaches to assessing the innovation potential of small and medium enterprises. Evaluation indicators, which can be used to obtain comprehensive quantitative and qualitative information about the innovation potential and innovative development of the enterprise, forms a system of economic indicators. The formation and implementation of such a system contributes to sound planning, effective control and operational regulation of the level of innovative development of the enterprise. Based on the basic principles of forming a system of indicators for assessing the level of investment potential of enterprises, known systems of indicators and our own research, we have identified five groups of indicators for assessing the level of innovation potential of enterprises, namely: indicators of product innovation; indicators of resources for innovation (material, financial, labor, energy, information, intangible); indicators of innovation activity; indicators of the management system and indicators of the level of innovative development. Each of these groups characterizes a certain aspect of small and medium business.
     Key words: innovative resource potential, assessment of innovation potential, small and medium business, innovative development.

References

  1. Andrushkevych Z. M. Teoretychni aspekty vyznachennia sutnosti poniattia «konkurentospromozhnyi potentsial pidpryiemstva» / Z. M. Andrushkevych // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – 2007. – № 6, t. 3. – S. 109–111.
  2. Borodina O. A. Intehratsiia lohistyky ta marketynhu dlia formuvannia innovatsiinoho potentsialu ekonomiky / O. A. Borodina // Reporterof the priazovskyi state technical university. Section: Economic sciences. 2016. – Issue 31. – Vol. 1. – R. 78.
  3. Verhal K. Yu. Doslidzhennia stratehichnoho innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva metodamy systemnoho ekonomiko-matematychnoho modeliuvannia / K. Yu. Verhal // Doslidzhennia ta optymizatsiia ekonomichnykh protsesiv «Optymum – 2008» : trudy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kharkiv, 3–5 hrud. 2008 r.). – Kharkiv : NTU «KhPI», 2008. – S. 117–118.
  4. Korniychuk A. A. Strategicheskaya diagnostika proizvodstvennogo potentsiala v sisteme upravleniya deyatelnostyu predpriyatiya [Elektronnyiy resurs] / A. A. Korniychuk // Molodiy vcheniy. – 2015. – # 2 (2). – S. 120–124. – Rezhim dostupa: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ molv_2015_2(2)__30.
  5. Stepanova E. A. Innovatsionnaya strategiya: potentsial, ogranicheniya, predposyilki uspeshnosti [Elektronnyiy resurs] / E. A. Stepanova. – Rezhim dostupa: http://www.masters. Donntu.edu.ua/t2004/fgtu/ belyayev/library/s7.htm.
  6. Sharko V. V. Zovnishnoekonomichna diialnist promyslovykh pidpryiemstv Ukrainy: adaptatsiinyi potentsial / V. V. Sharko, I. H. Vlasenko, I. Yu. Semeniuk // Visnyk KNTEU. – Kyiv : KNTEU. – 2018. – № 5 (121). – S. 35–45.

Post Author: npetliaks

Translate