Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА

WAYS TO INCREASE THE EFFICIENCY OF PERSONNEL MANAGEMENT OF THE RESTAURANT ENTERPRISE

Сторінки: 47-51. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
Гарасимлюк М. В.
ORCID ID: 0000-0003-1089-1217
e-mail: marysoltys@ukr.net
Даців О. Ю.
e-mail: olia.datsiv@gmail.com
Львівський національний університет імені Івана Франка

Mariia Garasymliuk,
Olga Datsiv
Ivan Franko National University of Lviv

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-8
Надійшла / Paper received : 22.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      Статтю присвячено окресленню шляхів удосконалення системи управління персоналом у площині корпоративного розвитку підприємств ресторанного господарства, що включає впровадження інноваційних технологій ресторанного обслуговування, програми навчання працівників, забезпечення кар’єрного зростання для кращих працівників. Запропоновано звертати увагу на управління процесами комунікації з клієнтами, вироблення професійної поведінки в конфліктних ситуаціях. Мотиваційні програми запропоновано орієнтувати на формування у працівників бажання опановувати нові знання та навички. Запропоновано розробляти стратегії розвитку персоналу та диференціювати за стратегічними і тактичними цілями. Запропоновано запровадження системи ключових показників ефективності діяльності працівників. До оцінювання ефективності управління персоналом запропоновано включити компетенційні та ціннісні характеристики, резервів зростання виробничої та соціальної ефективності. Подальші дослідження варто спрямовувати на дослідження управління клієнтоорієнтованістю персоналу.
     Ключові слова: ресторанне обслуговування, комунікації, компетенції, професійна поведінка, стратегічне управління.

Розширена анотація англійською мовою

     The article is devoted to outlining ways to improve the personnel management system in the field of corporate development of restaurant enterprises, which includes the introduction of innovative technologies of restaurant service, employee training programs to grow professional competencies and personal psychological characteristics, career advancement for the best employees. It is determined that the basic principle of personnel management in restaurants is systemic, so the search for ways to improve management should include consideration of this process as a holistic system, taking into account the relationships between its elements. It is offered to pay special attention to management of processes of communication of the personnel with clients, development of adequate professional behavior in conflict situations. It is proposed to take into account the requirements for staff from the standpoint of consumers, which provide speed and high quality service and the appropriate level of communication, from the standpoint of owners – competencies and knowledge, personal qualities and consumer-oriented behavior, from the standpoint of staff – skills, abilities and motivation. Motivational programs are proposed to focus on the formation of employees’ desire to acquire new knowledge and acquire new skills. To increase the efficiency of personnel management, it is proposed to develop strategies for personnel development and differentiate by strategic and tactical goals. It is proposed to introduce a system of key performance indicators for control in terms of tactical and strategic plans for staff development and the establishment of intermediate control with control points of assessment. It is proposed to evaluate the performance of each category of employees within their functional responsibilities, as well as indicators of staff development of the enterprise as a whole. It is proposed to include qualification, personal, competence and value characteristics, efficiency of activity, reserves of growth of production and social efficiency in the assessment of the efficiency of personnel management of restaurant enterprises. Further research should focus on the study of customer management of restaurant staff.
     Keywords: restaurant service, communications, competencies, professional behavior, strategic management.

References

  1. Riabenka, M. O., & Mazurkevych, I. O. (2020). Upravlinnia personalom u zakladakh hotelno-restorannoho hospodarstva [Personnel management in hotels and restaurants]. Intelekt XXI, 1, 76-80.
  2. Hakova, M. V. (2021). Kontseptualni pidkhody do upravlinnia personalom pidpryiemstv hotelno-restorannoho hospodarstva [Conceptual approaches to personnel management of hotel and restaurant enterprises]. Naukovyi visnyk PUET: Economic Sciences, 4 (66), 130-134.
  3. Savchenko, V. A., & Pylypenko, A. O. (2021). Systemnyi pidkhid do intehralnoi otsinky efektyvnosti upravlinnia personalom pidpryiemstva [A systematic approach to the integrated assessment of the effectiveness of enterprise personnel management]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 2 (42), 39-44.
  4. Hetman, O. O., & Pliasun, A. V. (2016). Rozvytok personalu v zabezpechenni bezpeky rynku pratsi [Personnel development in ensuring labor market security]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 1(29), 97-105.
  5. Leskova, S. V. (2019). Yakist personalu rozdribnoho torhovelnoho pidpryiemstva yak rezultat yoho bezperervnoho rozvytku [The quality of the personnel of a retail trade enterprise as a result of its continuous development]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 6, 103-109.
  6. Pyslaru, I. O. (2018). Osoblyvosti rozroblennia stratehii upravlinnia personalom u hotelno-restorannykh zakladakh [Features of the development of personnel management strategy in hotel and restaurant establishments]. Prychornomorski ekonomichni studii, 31, 91-94.
  7. Levchenko, A. O. (2018). Profesiinyi rozvytok personalu v umovakh aktyvizatsii innovatsiino-intehratsiinykh protsesiv [Professional development of staff in terms of intensification of innovation and integration processes]. Ekonomichni nauky. Tsentralno-ukrainskyi naukovyi visnyk, 1(34), 49-56.
  8. Bei, H. V. (2018). Upravlinnia rozvytkom personalu yak metod zabezpechennia vysokoho rivnia zaluchenosti pratsivnykiv [Personnel development management as a method of ensuring a high level of employee involvement]. Modern Economics: elektronne fakhove vydannia z ekonomichnykh nauk, 8, 6-14.
  9. Zlenko, A. M., & Miroshnychenko, D. A. (2015). Profesiinyi rozvytok personalu yak peredumova pidvyshchennia rivnia produktyvnosti pratsi [Professional development of staff as a prerequisite for increasing productivity]. Ekonomika ta upravlinnia: Ekonomichnyi visnyk universytetu, 24/1, 34-38.
  10. Kotler, F. (2005). Marketynh menedzhment. Эkspress-kurs [Marketing management. Express course]; per. s anhl. pod red. S. H. Bozhuk. 2-e yzd. SPb. : Pyter. 456 s.
  11. Bovsh, L., Komarnitskyi, I., & Oliinyk, O. (2021). Mentorynh ta Agile: tochky dotyku v upravlinni restoranom [Mentoring and Agile: points of contact in restaurant management]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii, 4(1), 39-53.

Post Author: npetliaks

Translate