МАРКЕТИНГОВЕ СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ, ЦІНОУТВОРЕННЯ, МАРКЕТИНГ ПОДІЙ У СФЕРІ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ НА ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
MARKETING STRATEGIC PLANNING, PRICING, MARKETING OF EVENTS IN THE FIELD OF HIGH-TECH ENTERPRISES ENERGY SAVING
Сторінки: 298-303. Номер: №3, Том 1, 2021 (298)
Автори:
КАСЯН С. Я.
ORCID: 0000-0002-7103-4457
e-mail: syakasian@ukr.net
Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»
Serhii Kasian
Dnipro University of Technology
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-52
Надійшла / Paper received : 01.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021
Анотація мовою оригіналу
Досліджено теоретико-методичні складові маркетингового стратегічного планування, ціноутворення, організація маркетингу подій у сфері енергозбереження на високотехнологічних підприємствах. Визначено, що бюджетування маркетингових комунікацій з урахуванням комплексного застосування нетрадиційних інструментів маркетингових комунікацій, методів ціноутворення, що орієнтуються на попит і конкуренцію, сприяє доброму навчанню і роз’ясненню соціальним і економічним агентам, владі, громадськості доцільності застосування інноваційних енергозберігаючих технологій на базі альтернативних джерел енергії. Встановлено, що маркетингові енергоощадні цінності високотехнологічних підприємств полягають у формуванні маркетингових цінностей для споживачів, що створює конкурентні переваги у швидшому і повнішому задоволенні споживчих потреб. Виокремлені маркетингові комунікаційні мотиваційні і поведінкові складові діяльності високотехнологічних підприємств. Проаналізовано маркетингову діяльність ПП «БІЗОН-ТЕХ 2006», що має багаторічний досвід роботи на аграрному ринку України, входить до ТОП-3 найбільших дистрибуторів насіння, добрив.
Ключові слова: маркетингове планування, стратегії, ціноутворення, маркетинг подій, енергозбереження, високотехнологічні підприємства.
Розширена анотація англійською мовою
The creation of regional centers of standardization in the field of distribution and use of energy flows of an alternative type contributes to the consistency of the quality of energy supply and logistics services of high-tech enterprises (HTP) and housing and communal services (housing). The integrated combination of the latest forms of marketing communications and logistics service is based on the interaction and interpenetration of important types of marketing activities of industrial enterprises during the movement of resource flows in global and regional value chains focused on sustainable development. Logistics service contributes to a fuller adaptation of the vector of goods supply of enterprises to the demands of potential segments of the target market. Innovative and technological development encourages the constant improvement of means and methods of communication support of logistics services. The implementation of a set of business opportunities aimed at creating joint high-tech projects in the areas of technology transfer and commercialization of innovations is possible through the comprehensive integration of education, science and business.
Theoretical and methodological components of marketing strategic planning, pricing, organization of marketing of energy saving events at high-tech enterprises were investigated. It is determined that the budgeting of marketing communications, taking into account the integrated application of unconventional marketing communications tools, pricing methods that focus on demand and competition, contributes to good training and clarification to social and economic agents, authorities, and the public. The feasibility of using innovative energy-saving technologies based on alternative energy sources is explained. It has been established that marketing energy-saving values of high-tech enterprises lie in the formation of marketing values for consumers, which creates competitive advantages in faster and more complete satisfaction of consumer needs. The concept of “marketing value” is developed, which reflects the impact of relational tools of cholistic marketing on communication support and logistical support for interaction with economic agents, stakeholders, consumers, which leads to the intensive formation of marketing values among noted interaction entities. Marketing communication motivational and behavioral components of high-tech enterprises are highlighted. The marketing activity of “BIZON-TEH 2006” enterprise was analyzed, which has many years of experience in the agricultural market of Ukraine, is included in the TOP-3 of the largest distribution of seeds and fertilizers.
Keywords: marketing planning, strategies, pricing, marketing of events, energy saving, high-tech enterprises.
References
- Herasymchuk V. H. Plan ta biudzhet marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi / V. H. Herasymchuk // Tezy dopovidei IKh Mizhn. nauk.-prakt. konf. «Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu» / Vidpov. za vypusk: Ye. V. Krykavskyi (Lviv, 08–10 lystopada 2012 r.). / NU «Lvivska politekhnika». – Lviv : NU «Lvivska politekhnika», Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2012. – S. 70–71.
- Salikhova O. B. Natsionalni vysokotekhnolohichni vyrobnytstva: personifikovanyi pidkhid do vyznachennia ta nadannia preferentsii / O. B. Salikhova // Investytsii: praktyka ta dosvid. – 2010. – №5. – S. 22–28.
- Kovalchuk S. V., Tsurska B. H. Zastosuvannia instrumentiv marketynhovykh komunikatsii v umovakh kryzy. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu 2020, №6. S. 125–129. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/08/vknu-es-2020-n-6-288.pdf
- Krush P. V. Metodolohichni pidkhody doslidzhennia ekonomichnoi systemy v konteksti problem rehuliuvannia suchasnoi rynkovoi ekonomiky // Ekonom. visnyk NTUU «KPI» : zb. nauk. prats. – 2007. – №4. – S. 15–21
- Krykavskyy Ye. V., Kasian S. Ya. Komunikacje marketingowe a integracja serwisu logistycznego przedsiębiorstw w sferze zaoszczędzania potoków energetycznych // ekonomichnyi chasopys skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni lesi ukrainky : zhurnal / uklad. Liubov hryhorivna lipych, myroslava bohdanivna kulynych. – lutsk : vezha-druk, 2019. – №2 (18). – s. 57–65 (141 s.). – dostupno na: https://echas.eenu.edu.ua/index.php/echas/article/view/449, https://echas.eenu.edu.ua/index.php/echas/issue/view/21.
- Kasian S. Systema lohistychnoho servisu ta marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstv. Rozdil 2. Hnoseolohiia upravlinnia ta lohistychni tekhnolohii / S. Kasian. Lohistyka: henezys, hnoseolohiia, adaptatsiia: monohrafiia / za zah. red. d.t.n., prof. V. P. Volkova, d.e.n., dots. L. A. Horoshkovoi. Zaporizhzhia : DVNZ «Zaporizkyi natsionalnyi universytet», 2015. S. 132–145.
- Kasian S. Ya. Marketynhovyi rozpodil innovatsiinoi produktsii vysokotekhnolohichnykh pidpryiemstv na osnovi virtualnoho zabezpechennia ta ekolohistyky / The Marketing Distribution of High-tech Enterprises Innovative Products of Based on Virtual Providing and Ecologistics / S. Ya. Kasian // Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI imeni Ihoria Sikorskoho». – 2019. – №16. – S. 326–339. – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/182736/182661. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.16.2019.182736.
- Krykavskyi Ye. V. Lohistyka. Osnovy teorii / Ye. V. Krykavskyi. – 2-he vyd., dopov. i pererobl. – Lviv : Nats. un-t «Lvivska politekhnika» ; «Intelekt-Zakhid», 2006. – 456 s.
- Servis Glovo. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://glovoapp.com/ua/uk/
- Korchynskyi Andrii. Advokaty brendu yak efektyvnyi instrument marketynhovykh komunikatsii v sotsialnykh media. // Marketynh v Ukraini. – 2019. – №5. – S. 43–52.
- Official website of corporation Volkswagen [Electronic resource] – Mode of access, 16.06.2020: http://www.volkswagen.de/de.html
- Bizon-Tekh. Pro kompaniiu. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://bizontech.ua/about
- Pryvatne pidpryiemstvo «BIZON -TEKH 26». Clarity Project. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://clarity-project.info/edr/34216986/licenses
- Tenderna informatsiia PP «Bizon-Tekh 26». [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://clarity-project.info/tenderer/34216986