Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ДІАЛОГУ В УМОВАХ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ТОРГІВЛІ

SOCIAL RESPONSIBILITY AS AN INTEGRAL INSTRUMENT OF STATE POLICY OF IMPLEMENTATION OF SOCIAL DIALOGUE IN THE CONDITIONS OF SOCIALISATION OF TRADE

Сторінки: 304-309. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
Мазярко І. С.
ORCID: 0000-0003-2590-8499
e-mail: i.mazyarko@gmail.com
Львівський торговельно-економічний уныверситет

Iryna Maziarko
Lviv University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-53
Надійшла / Paper received : 12.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     У статті узагальнено прояви соціальної відповідальності суб’єктів господарської діяльності та найманих працівників у торгівлі як інструменту державної політики реалізації соціального діалогу в умовах соціалізації. Обґрунтовано необхідність соціалізації в торгівлі, вплив психологічних факторів та задоволеність потреб працівників на формування інституціональної системи соціальної відповідальності. Визначено поняття соціального діалогу та соціальної відповідальності в торгівлі, а також що результатом соціального діалогу його суб’єктів, якими є держава, профспілки та роботодавці, є збалансоване досягнення цілей персоналу, керівництва, держави зокрема щодо соціальної відповідальності. Конкретизовано взаємозв’язок понять соціального діалогу та соціальної відповідальності в торгівлі. Запропоновано для посилення трудової мотивації та соціальної захищеності працівників через колективно-договірне регулювання використання такого інституційного інструменту як «соціальний пакет». Розроблено дієвий механізм реалізації соціального діалогу у формі колективно-договірного регулювання.
     Ключові слова: соціальна відповідальність; соціальний діалог; соціалізація; державне регулювання; державна політика; торгівля.

Розширена анотація англійською мовою

     The article summarizes the manifestations of social responsibility of economic entities and employees in trade as a tool of state policy for the implementation of social dialogue in the context of socialization. Social dialogue in trade is a means of state policy of forming a favorable systemically and structurally balanced environment in the social and labor sphere of the industry, focused on improving the quality of working life, implementation of socio-economic development programs, providing preconditions for natural sustainable socio-economic development. interests of all subjects and participants of social dialogue. Obviously, social dialogue is a prerequisite for creating a new conceptual model of social and labor relations, based on the development, adoption and implementation of partnership socially-oriented management decisions. Also, social dialogue allows by achieving a balance of interests, opinions and positions to find mutually acceptable solutions for the parties. Social responsibility is defined as independent, proactive, systematic activity of business entities to form relationships with society, government, the public, partners in order to coordinate and / or meet the social, economic, financial, ethical interests of all groups of interested users on mutually beneficial terms to achieve both economic and social results. The necessity of socialization in trade, the influence of psychological factors and the satisfaction of employees’ needs on the formation of the institutional system of social responsibility are substantiated. The concept of social dialogue and social responsibility in trade are determined, and that the result of social dialogue of its subjects, which are the state, trade unions and employers, is a balanced achievement of goals of staff, management, the state in particular on social responsibility. The relationship between the concepts of social dialogue and social responsibility in trade is specified. It is proposed to strengthen the work motivation and social protection of employees through collective bargaining regulation of the use of such an institutional tool as the “social package”. An effective mechanism for the implementation of social dialogue in the form of collective bargaining has been developed.
     Key words: social responsibility; social dialogue; socialization; state regulation; public policy; trade.

References

  1. Vasyltsiv T.G., Lupak R.L., Rudkovsky O.V. Directions and means of stimulating social responsibility of entrepreneurship in Ukraine. Economy and state. № 5. 2019. pp. 4-8.
  2. Vasyltsiv T.G., Slutska I.O. Conceptual analysis of the advantages and disadvantages of corporate social responsibility models. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. Vol. 22.14. 2012. pp.198-203.
  3. Karpenko, O.O. and Mandzyuk, N.K. (2018), “Social responsibility as a factor of domestic enterprises economic development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219 (Accessed 15 Nov 2020).
  4. Kendyukhov O. V. Effective management of intellectual capital: a monograph. NAS of Ukraine. Institute of Industrial Economics. 2008. 359 p.
  5. Mazaraki A.A. Economics of a commercial enterprise: a textbook. Khreshchatyk. 1999. 800 p.
  6. Pributko P.S. Conflictology: a textbook. CST. 2010. 136 p.
  7. Rudenko O., O. Kondratiuk, A. Horieva. Business social responsibility: essence, accounting aspect and nonfinancial statements. Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/104 (Accessed 20 Nov 2020).
  8. Tsymbalyuk I.M. Psychology of trade. Professional. 2006. 368 p.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate