Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЧИННИКИ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОГО ТУРИЗМУ

INTERNATIONAL TOURISM DEVELOPMENT FACTORS

Сторінки: 203-208. Номер: №3, 2021 (294)

Автори:
ПЕТРУШЕНКО Ю. М.
e-mail: Y.Petrushenko@uabs.sumdu.edu.u
ORCID: 0000-0001-9902-7577
ЖУРАВКА Ф. О.
e-mail: f.zhuravka@uabs.sumdu.edu.ua
ORCID: 0000-0001-8368-5743
МАРЕХА І. С.
e-mail: ukr_irina@ukr.net
ORCID: 0000-0002-9905-7706
НОВГОРОДЦЕВА М. О.
e-mail: mariyanovgorodceva1@gmail.com
Сумський державний університет

YURIY PETRUSHENKO,
FEDIR ZHURAVKA,
IRYNA MAREKHA,
MARIYA NOVGORODCEVA
Sumy State University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-32
Надійшла / Paper received : 11.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті проаналізовані чинники міжнародного туризму, які можуть виступати драйверами розвитку туристичного бізнесу. Аналіз чинників проведено по відношенню до національного ринку та з урахуванням світових тенденцій. Встановлено, що основними чинниками, які впливають на розвиток міжнародного туристичного ринку, виступають статичні та динамічні фактори. Оцінку чинників у статті запропоновано здійснювати стосовно динамічних факторів, якими виступають, зокрема, соціально-економічні. Аналіз чинників зростання привабливості світової туристичної галузі проведено у розрізі субрегіонів. На національному рівні, дослідження чинників розвитку туристичного бізнесу пов’язуються  з критичним аналізом сучасного стану галузі. Так, у статті наведено матрицю позитивних (каталізаторів) і негативних (інгібіторів) чинників впливу на розвиток туристичної галузі України.  Надано оцінку соціально-економічній ефективності туризму з виокремленням відповідних показників. Фактологічна оцінка чинників розвитку туризму у статті  підкріплена  статистичними матеріалами.
      Ключові слова: міжнародний туризм; туристична привабливість; туристичний ринок; чинники розвитку; соціально-економічна ефективність; туристичні потоки.

Розширена анотація англійською мовою

     In the article, the authors analyze the scope of international tourism development factors based on factological and statistical grounds.
It was proven in the article that on the macro-level tourist markets can be grouped into national and oversea ones. The classification of the national markets implies their division into highly-intensive markets (USA, Germany, Great Britain, etc.), stabilized markets (Spain, Greece, Turkey, Poland, etc.), reformed markets (Bulgaria, Romania, Ukraine, China, etc.), ant accumulated markets (India, Tunis, Egypt, Cuba, etc.). The basic factors affecting the international tourist market include static (climate, natural resources, cultural heritage, etc.) and dynamic ones (population, urbanization, wealth, family, leisure, income, spending, technological advancement, international conflicts and their resolution, etc.).
In the article, special attention is paid to the analysis of the dynamic factors of international tourism development, social and economic ones in particular. The presence of positive factors in the country promotes favorable conditions for enhancing its tourist attractiveness on the international level. It was found out that positive factors increase the inflows of tourists for the specific regions (Brazil, France, Great Britain, Germany, Finland, Sweden, Cyprus, Israel, and U.A.E.).
On the national level, the following factors are crucial for the development of tourist industry: natural resources, politics, population and its well-being, cultural heritage and rich history. It was revealed, that in Ukraine tourist business is internationally-oriented, which has both pros and cons for the national economy. In the article, the authors presented a matrix with positive (catalysts) and negative (inhibitors) factors affecting tourist business in Ukraine.  Among the positive drivers are large contribution to the national economy and state financial support. At the same time, imperfect infrastructure and lack of legal regulations can be referred to the negative factors. It was stressed in the article that drastic measures should be undertaken in order to increase social and economic performance of national tourist business in Ukraine and increase it international image.
      Keywords: international tourism; tourist attractiveness; tourist market; development factors; social and economic performance; tourist flows.

References

  1. Official web-site of the World Tourist Organization [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu : https://www.unwto.org/- (Data zvernennia 15.09.2021 r.).
  2. Aliyeva-Baranovska V.M., Dakhno I.I. Mizhnarodnyy turyzm : navch. pos. / V.M. Aliyeva-Baranovsʹka, I.I. Dakhno. – K. : Tsentr navchalʹnoyi literatury, 2019. – 344 s.
  3. Myronov Yu.B. Marketynh v turyzmi: Opornyy konspekt lektsiy / YU.B. Myronov. – Drohobych: DDPU, 2005.
  4. Malska M.P., Rutynskyy M.Y., Bilous S.V., Mandyuk N.L. Ekonomika turyzmu: teoriya ta praktyka / M.P. Malska, M.Y. Rutynskyy, S.V. Bilous, N.L. Mandyuk. – K. : Tsentr navchalʹnoyi literatury, 2017. – 544 s.
  5. Kuzyk S.P. Heohrafiya turyzmu. Navchalnyy posibnyk / S.P. Kuzyk. – Kyyiv: Znannya, 2011 . – 271 s.
  6. Bozhydarnyk T. Mizhnarodnyy turyzm : navch. pos. / Bozhydarnyk T. – K. : Tsentr navchalnoyi literatury, 2019. – 321 s.
  7. Ofitsiynyy sayt Derzhavnoyi sluzhby statystyky Ukrayiny [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ukrstat.gov.ua/- (Data zvernennya 1.10.2021)
  8. Shevchenko A. Prohnozuvannya rozvytku rekreatsiyi v Ukrayini: sotsialno-ekonomichnyy ekvilibrium / Shevchenko A. – K. : Universytetska knyha. 2017. – 336 s.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate