ЗОВНІШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ РЕАЛІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМНИЦЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
EXTERNAL ENVIRONMENT OF REALIZATION OF ENTREPRENEURIAL POTENTIAL OF ENTERPRISE
Сторінки: 268-273. Номер: №3, 2021 (294)
Автори:
ХАЧАТРЯН В. В.
ORCID ID: 0000-0002-9532-0116
e-mail: v.khachatrian@vtei.edu.ua
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
VALENTYNA KHACHATRYAN
Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-43
Надійшла / Paper received : 22.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021
Анотація мовою оригіналу
В статті досліджено зовнішнє середовище реалізації підприємницького потенціалу підприємства. Виокремлено фактори впливу зовнішнього середовища, до яких належать відносини з господарськими партнерами, конкуренція підприємців, відносини з державними закладами регулювання, відносини з податковими органами, відносини з засобами масової інформації, відносини з фінансовими органами, інвесторами, соціально-демографічні, культурні, політичні, науково-технологічні, економічні та юридичні фактори. Усі виокремлені чинники запропоновано поділити на дві групи залежно від способу впливу на реалізацію підприємницького потенціалу, зокрема виділити фактори прямого впливу, що безпосередньо впливають на рівень і ступінь результативності реалізації підприємницького потенціалу та чинники опосередкованого впливу – фактори, що переважно не здійснюють прямого постійного впливу на рівень ризику, проте сприяють його зміні. Обґрунтовано особливості впливу кожного виокремленого чинника. Запропоновано найбільш поширені рушійні сили впливу на підприємницький потенціал, до яких віднесено зміни у довгострокових тенденціях економічного росту галузі, зміни у складі споживачів та способах використання продукту, оновлення продукту, технологічні зміни, ринкові маркетингові інновації, зміни у державній політиці та регулюванні економіки, вхід у галузь або вихід з неї великих підприємств.
Ключові слова: підприємницький потенціал, ринковий потенціал, виробничий потенціал, стратегічний потенціал.
Розширена анотація англійською мовою
The article examines the external environment for the realization of the entrepreneurial potential of the enterprise. Factors influencing the external environment, which include relations with business partners, competition of entrepreneurs, relations with government agencies, relations with tax authorities, relations with the media, relations with financial authorities, investors, socio-demographic, cultural, political, scientific -technological, economic and legal factors. It is proposed to divide all the selected factors into two groups depending on the method of influencing the realization of entrepreneurial potential, in particular to identify factors of direct influence that directly affect the level and degree of effectiveness of entrepreneurial potential and factors of indirect influence – factors that mostly do not risk, but contribute to its change. The peculiarities of the influence of each selected factor substantiated. According to the level of influence on the stability of the production system, it is proposed to distinguish the following groups of environmental factors: external socio-political conditions (changes in the political system); geographical factors (remoteness of markets, increasing the gap between the loads on the management system and its capabilities); industry factors (strategic surprises, loss of control over the external environment of the enterprise, the influence of society and political forces on the market behavior of the enterprise, limited growth, limited resources); personnel factors (changes in human resources in the labor market, the emergence of new methods of justification and strategic decision-making). The most common driving forces influencing entrepreneurial potential proposed, which include changes in long-term trends in economic growth, changes in consumer composition and product use, product updates, technological changes, marketing innovations, changes in public policy and economic regulation, entry into industry or exit from it of large enterprises.
Key words: entrepreneurial potential, market potential, production potential, strategic potential.
References
- Alle M. (1994). Povedenye ratsyonalnoho cheloveka v uslovyiakh ryska: krytyka postulatov y aksyom amerykanskoi shkoli [The behavior of a rational person in conditions of risk: a critique of the postulates and axioms of the American school]. Theory and History of Economic and Social Institutions and Systems (THESIS), vol. 5. pp. 217–241.
- Anisimova O.M. (2014). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom promyslovoho pidpryiemstva. [Management of innovative development of industrial enterprises]. Economic and ecological mechanisms of development of Ukraine and its regions. Economy, vol. XV. pp. 5–16.
- Ansoff I. (1989). New corporate strategy [New corporate strategy]. M .: Ekonomika (in Russian).
- Vissema H. (2000). Strategic management and entrepreneurship. Opportunities for future prosperity [Strategic management and entrepreneurship. Opportunities for future prosperity]. M.: Finpress (in Russian).
- Krasnokutskaya N.V. (2003). Innovation Management [Innovation Management]. Kyiv: KNEU (in Ukrainian).
- Tikhomirova O.G. Adaptyvnoe upravlenye predprynymatelskymy strukturamy kak otkritimy dynamycheskymy systemamy [Adaptive management of business structures as open dynamic systems]. URL: http://www.rae.ru/fs/?Section=content&op=show_article&article_id=9999472.