Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

CONCEPTUAL PRINCIPLES OF ENSURING THE COMPANY’S INTERNATIONAL COMPETITIVENESS

Сторінки: 30-34. Номер: №5, Том 2, 2021 (298)

Автори:
ХАЧАТРЯН В. В.
ORCID ID: 0000-0002-9532-0116
e-mail: v.khachatrian@vtei.edu.ua
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

VALENTYNA KHACHATRYAN
Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-4
Надійшла / Paper received : 23.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      В статті проведено компаративний аналіз думок науковців стосовно трактування сутності поняття «міжнародна конкурентоспроможність підприємства», який показав, що кожен науковець тлумачить досліджуване поняття з різних позицій, найбільш розповсюдженою з яких є відповідність результатів діяльності підприємства вимогам міжнародних ринків ураховуючи основні чинники, які формують конкурентні переваги на міжнародному ринку. На основі проведеного аналізу виділено низку сутнісних характеристик поняття міжнародної конкурентоспроможності та сформульовано авторське визначення досліджуваного поняття. Охарактеризовано процес забезпечення міжнародної конкурентоспроможності в контексті трактування сучасних науковців та виділено основні завдання підприємства для забезпечення міжнародної конкурентоспроможності з точок зору різних науковців. Обґрунтовано роль конкурентних переваг у міжнародному суперництві та охарактеризовано основні їх принципи.  На основі проведеного аналізу побудовано механізм забезпечення міжнародної конкурентоспроможності підприємства.

     Ключові слова: конкурентоспроможність, міжнародна конкурентоспроможність підприємства, конкурентна перевага, конкуренція, модель п’яти сил М. Портера.

Розширена анотація англійською мовою

     The article conducts a comparative analysis of scientists’ opinions on the interpretation of the concept of “international competitiveness of the enterprise”, which showed that each scientist interprets the concept from different positions, the most common of which is compliance with international market requirements, taking into account the main factors that shape competitive advantage. Based on the analysis, a number of essential characteristics of the concept of international competitiveness identified and the author’s definition of the studied concept formulated. The process of ensuring international competitiveness in the context of the interpretation of modern scientists characterized and the main tasks of the enterprise to ensure international competitiveness from the point of view of different scientists highlighted. The role of competitive advantages in international competition substantiated and their main principles characterized. It is determined that the competitive advantage is formed on the basis of innovations, improvements and changes is formed on each component of the value system involved in the process of creating a product or service, its use and covers stakeholders: suppliers, intermediaries, buyers, supported by continuous improvement. Require the improvement of its sources, which can result from any activity in the value chain, from product development to service. It argued that maintaining an advantage requires a global approach to strategy, as an enterprise cannot sustain a competitive advantage in international competition for long if it does not use and expand its country-based advantages through a global approach to strategy. Based on the conducted analysis the mechanism of maintenance of the international competitiveness of the enterprise is constructed.

     Keywords: competitiveness, international competitiveness of the enterprise, competitive advantage, competition, model of five forces of M. Porter.

References

  1. Alekhine A.B. (2011). Yzmerenye konkurentosposobnosty na natsyonalnom y mykroэkonomycheskom urovniakh: metodolohycheskye aspekі [Measuring competitiveness at the national and microeconomic levels: methodological aspects]. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic sciences. 2011. vol. 5 (3). pp. 7-12.
  2. Kotsyuba A.S., Garashchenko N.N. (2013). Ynstrumentalnaia adaptatsyia modely piaty syl otraslevoi konkurentsyy M. Portera na osnove teoryy nechetkykh mnozhestv [Instrumental adaptation of M. Porter’s model of five forces of industry competition on the basis of fuzzy set theory] Modern competition. Scientific and practical journal. vol 4. pp.42-59.
  3. Malikhina S.V. (2012). Mizhnarodna konkurentospromozhnist – yak priorytetnyi faktor rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv [International competitiveness – as a priority factor in the development of foreign economic activity of enterprises]. Project management, systems analysis and logistics. Technical series. vol. 10. pp. 526-529.
  4. Andrishin V.P. (2014). Faktory efektyvnosti eksportnoi diialnosti pidpryiemstva [Factors of efficiency of export activity of the enterprise]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Economic Sciences Series. vol. 5. pp. 11–14.
  5. Piddubna L.I. (2007). Competitiveness of economic systems: theory, mechanism of regulation and management: monograph. [Competitiveness of economic systems: theory, mechanism of regulation and management: monograph] H .: INZHEK (in Ukrainian).
  6. Stadnik V.V., Yokhna M.A., Sokolyuk G.O. (2013). Strategy of diversification in the management of international competitiveness of the enterprise: monograph. [Strategy of diversification in the management of international competitiveness of the enterprise: monograph]. Khmelnytsky: KhNU (in Ukrainian).

Post Author: Кравчик Юрій

Translate