Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ДІАГНОСТИКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

DIAGNOSIS THE COMPETITIVENESS IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTATION OF THE INTERNATIONAL ENTERPRISE DEVELOPMENT STRATEGY

Сторінки: 103-107. Номер: №6, 2021 (300)

Автори:
ХАЧАТРЯН В. В.
ORCID ID: 0000-0002-9532-0116
e-mail: v.khachatrian@vtei.edu.ua
СТРАТІЙЧУК В. М.
ORCID ID: 0000-0002-9754-5028
e-mail: v.stratiichuk@vtei.edu.ua
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

VALENTYNA KHACHATRYAN, VIKTORIIA STRATIICHUK
Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-19
Надійшла / Paper received : 11.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 02.12.2021

 Анотація мовою оригіналу

     В статті проаналізовано існуючі в сучасній науці методи діагностики конкурентоспроможності підприємства в контексті реалізації його міжнародної стратегії розвитку. Досліджено особливості застосування концепції запропонованих М. Портером видів стратегій, що може обрати підприємство функціонуючи на міжнародному ринку. Ідентифіковано основні групи методів діагностики конкурентоспроможності підприємства, що враховують особливості реалізації міжнародної стратегії його розвитку, до яких включаються матричні, графічні, індексні та розрахунково-аналітичні методи. Використовуючи існуючі показники, побудовано методику діагностики конкурентоспроможності підприємства в контексті реалізації його міжнародної стратегії розвитку.

Ключові слова: конкурентоспроможність, діагностика, стратегія, міжнародна стратегія розвитку, метод оцінки конкурентоспроможності.

Розширена анотація англійською мовою

    The article analyzes existing in modern science methods of diagnostics of competitiveness of an enterprise in the context of implementation of its international development strategy. The peculiarities of using the concept of M. Porter’s suggested types of strategy are investigated. Porter types of strategies that can turn the enterprise functioning on the international market. The main groups of methods of diagnostics of competitiveness of the enterprise, which take into account the peculiarities of implementation of international strategy of its development, were identified. The first group of methods includes matrix methods of competitiveness diagnostics, which involve forming matrices with elements ordered by rows and columns. These methods allow you to perform an analysis of the environment of the functioning of the company, to identify its position in the market, the result of evaluation using this method is to identify the main directions of further development of the company. The second group of methods includes graphical methods of competitiveness diagnostics, which are characterized by the intensity of the results of the analysis and inconsistency in carrying out the assessment. These are relatively simple methods that do not require complex mathematical calculations. The next group of methods are index methods of competitiveness diagnostics, which are considered more complex than the above mentioned matrix and graph methods. These methods require using a benchmark analysis, which is based on the assessment of a number of indicators, which include both sectorial indicators and indicators of the activity of the leading company in the market. The fourth group of methods for assessing international competitiveness includes analytical or calculation methods. This group of methods is characterized by performing complex mathematical calculations and analytical operations with calculated indicators.

Key words: competitiveness, diagnostics, strategy, international development strategy, method of competitiveness evaluation.

References

  1. Beltyukov, E.A., Nekrasov, L.A. (2014). Konkurentna stratehiia pidpryiemstva: sutnist ta formuvannia na osnovi otsinky rivnia konkurentospromozhnosti [Competitive strategy of the en-terprise: the essence and formation on the basis of the assessment of the level of competitiveness]. Economics: the realities of time, vol. (12), рp. 6–13.
  2. Bohatsʹka, N.M., Tsynkobur, D.R. (2017). Suchasni metodyky otsinky konkurentospromozhnosti pidpryyemstva [Modern methods of assessing the competitiveness of the enterprise]. Molodyy vchenyy, no 4, pp. 599–603.
  3. Kindrat’ka, G.I. (2010). Strategic Management [Strategic management]. Kiev: Knowledge. (in Ukrainian)
  4. Kostusev, A.A. (2015). Competition policy in Ukraine [Competition policy in Ukraine]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian).
  5. Nikonenko A.V. (2020). Model piaty syl konkurentsii M. Portera dlia rynku robochoi syly [Model of five forces of competition M. Porter for the labor market]. Modern tendencies of science development: materials of the IV International scientific-practical conference, April 25-26, 2020, Kyiv. Kyiv: MCNiD. P. 28-30.
  6. Stratiichuk V.M. (2016). Osoblyvosti otsinky mizhnarodnoi konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv [Features of assessing the international competitiveness of domestic enterprises]. Bulletin of the student scientific society “VATRA” VTEI KNTEU. vol. 31. pp. 298-304.
  7. Stratiichuk V.M. (2016). Stratehiia pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv na mizhnarodnomu rynku [Strategy to increase the competitiveness of domestic enterprises in the international market]. Bulletin of the student scientific society “VATRA” VTEI KNTEU. 2016. vol. 31. pp. 592-598.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate