МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНЮВАННЯ УПРАВЛІННЯ ЦІНОУТВОРЕННЯМ В СИСТЕМІ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВА
METHODICAL PRINCIPLES OF EVALUATION OF PRICE MANAGEMENT IN THE ENTERPRISE FINANCIAL MANAGEMENT SYSTEM
Сторінки: 67-71. Номер: №5, Том 2, 2021 (298)
Автори:
Шушкова Ю. В.
ORCID ID: 0000-0003-3836-7548
Львівський національний університет імені Івана Франка
Парфенюк Є. І.
ORCID ID: 0000-0003-1308-0348
Львівський інститут ПрАТ «ВНЗ «МАУП»
Yulia SHYSHKOVA
Ivan Franko National University of Lviv
Evgeniua PARFENYUK
Lviv Institute of PJSC “IAPM University”
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-11
Надійшла / Paper received : 27.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті наведено результати розробки та апробації авторського методичного підходу до аналізування й оцінювання якості управління ціноутворенням на продукцію промислового підприємства. Виявлено позитивні та негативні аспекти стратегічного управління ціноутворенням на продукцію підприємства. Запропоновано врахування коефіцієнта цінової еластичності як важливої аналітичної характеристики, з одного боку, аналізування якості управління ціноутворенням в системі фінансового менеджменту бізнесу, а, з іншого, – планування цін на продукцію підприємства. Наведено приклади аналізування: 1) структурних елементів ціни та рівня рентабельності продукції підприємства; 2) частки окремих видів продукції у загальних обсягах чистого доходу від реалізації продукції, рівня оптово-збутової надбавки і прибутку, впливу зміни останніх на рівень операційного прибутку промислового підприємства. Зроблено висновки щодо подальшого розвитку системи аналізування ціноутворення на продукцію в системі фінансового менеджменту підприємства.
Ключові слова : фінансовий менеджмент; ціноутворення; оцінювання якості управління; методика аналізу; розвиток промислових підприємств.
Розширена анотація англійською мовою
The article presents the results of development and testing of the author’s methodological approach to the analysis and evaluation of the quality of pricing management for industrial products.
The purpose of the article is to develop a methodological approach and evaluate the management of pricing in the financial management system of the enterprise.
Positive and negative aspects of strategic pricing management for the enterprise ‘s products are revealed. It is proposed to take into account the coefficient of price elasticity as an important analytical characteristic, on the one hand, analyzing the quality of pricing management in the financial management system of business, and, on the other – planning prices for products.
Examples of analysis are given: 1) structural elements of the price and level of profitability of enterprise products; 2) the share of certain types of products in the total net income from sales, the level of wholesale and sales surcharges and profits, the impact of changes in the latter on the level of operating profit of industrial enterprises. Conclusions are made on further development of the system of analysis of pricing of products in the system of financial management of the enterprise.
The applied significance of the research results is that using the author’s methodological approach it is possible to identify the results and consequences of establishing a level of product prices for key parameters of the financial management system – profit and profitability, and for different products simultaneously.
The scientific novelty of the research results is the introduction into scientific circulation of the concept of “price elasticity coefficient”, which reflects changes in the financial management system depending on the change in unit price by 1%.
Key words: financial management; pricing; management quality assessment; methods of analysis; development of industrial enterprises.
References
- Averina, M.Yu. (2012). Analysis and assessment of the financial condition of an enterprise: ways to improve. Añtual problems of economy, 9, 92-100. https://www.sworld.com.ua/konfer29/420.pdf.
- Vasyltsiv, T.G., Lupak, R.L., Rudkovskyi,O.V., & Berezivskyi Ya. P. (2021). Institutional and innovative factors of technological development of the national economy of Ukraine in the conditions of global informatization, Bisiness-Inform, 1, 103-112. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-1-103-112.
- Vasyltsiv, T.G., Lupak, R.L., Rudkovskyi,O.V., & Berezivskyi Ya. P. (2021). Problematic aspects, priorities and means of strengthening the financial and economic security of small businesses in Ukraine, Entrepreneurship and trade, 28, 49-55. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-07
- Vivchar, O.I., & Gaida, N.V. (2018). Conceptual bases of economic management of resources at enterprises: the security dimension. Scientific Bulletin of Uzhgorod National University, 19 (1), 51-55. http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_1_2020ua/14.pdf.
- Karpenko, G.V. (2010), Ways of improving the financial condition of the company. Economy and State, 1, 61-62. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.76.
- Kostyrko, L.A. (2011), Diagnosis of financial equilibrium of an entity: assessment of approaches, methods, models, choice of solution. Journal of Economic Reforms, 3, 43-57. http://bses.in.ua/journals/2020/27_1_2020/32.pdf.
- Nezhyvenko, A.P. (2015). Aggregate resource potential: problems of formation and use. Global and national problems of economy, 7, 607- 611. http://global-national.in.ua/archive/7-2017/131.pdf.
- Rudyka, V.I., Makovetska, N.A. (2019). Theoretical aspects of the strategy of enterprise finance development, Economy and society, 10, 343-346. https://economyandsociety.in.ua/journals/10_ukr/60.pdf.
- Òereschenko, O. O., (2003), Discriminant model of integral estimation of the financial state of the enterprise, Economy of Ukraine, 8, 38-44. https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/54235/5/Hrytsenko_Dyskryminantna_model.pdf;jsessionid=29D27E8A282B361CC954D4F4EF621CDA.
- Helfat, Ñ., & Peteraf, Ì. (2003). The dynamic resource-based view: capability life cycles. Strategic Management Journal, 24, 997. https://doi.org/10.1002/smj.332.