Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФІНАНСУВАННЯ СТАРТАПІВ З ВИКОРИСТАННЯМ КРАУДФАНДИНГОВИХ ПЛАТФОРМ В УКРАІНІ ТА СВІТІ

FINANCING STARTUPS USING CROWDFUNDING PLATFORMS IN UKRAINE AND WORLD

Сторінки: 143-155. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
ВЕДЕРНІКОВ М. Д.
ORCID ID: 0000-0002-9850-3575
e-mail: arh.mihael@gmail.com
БАЗАЛІЙСЬКА Н. П.
ORCID ID: 0000-0001-5230-1727
e-mail: n_bazaliyska@ukr.net
ВОЛЯНСЬКА-САВЧУК Л. В.
ORCID ID: 0000-0002-4043-9312
e-mail: liberty_lvs@ukr.net
ЗЕЛЕНА М. І.
ORCID ID: 0000-0002-9969-2427
e-mail: mariaverde4@ukr.net
КОШОНЬКО О. В.
ORCID ID: 0000-0002-0062-5727
e-mail: kosha2015@ukr.net
ЧЕРНУШКІНА О. О.
ORCID ID: 0000-0002-7253-0284
e-mail: Chernushkina_OO@meta.ua
Хмельницький національний університет

Michail VEDERNIKOV, Nataliya BAZALIYSKA, Lesia VOLIANSKA-SAVCHUK,
Maria ZELENA, , Helena KOSHONKO, Oksana CHERNUSHKINA
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-25
Надійшла / Paper received : 23.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті досліджуються розвиток стартапів як однієї з прогресивних форм інноваційного підприємництва, а також пошук нових методів акумуляції капіталу. Визначено сутність поняття краудфандинг, перспективи його застосування для фінансування інноваційних проєктів. Наведено приклади діяльності сучасних краудфандингових платформ, які виступають одним із прийомів залучення інвестицій для фінансування стартапів. Розглянуто основні джерела фінансування стартап-проєктів, а також здійснено спробу охарактеризувати бізнес-моделі краудфандингу. Запропонована класифікація видів краудфандингу на основі підходів науковців до визначення його різновиду. Здійснено оглядовий аналіз успішності використання міжнародних краудфандингових платформ у контексті залучення інвестицій в інноваційні проєкти. Окреслено низку проблем, які існують на шляху розвитку, поширення та імплементації зарубіжного досвіду щодо впровадження та дієвості краудфандингових платформ в Україні.
     Ключові слова: стартап, бекер, проєкт, фінансові інвестиції, краудфандинг, краудфандингові платформи, бізнес.

Розширена анотація англійською мовою

      The article examines the development of startups as one of the progressive forms of innovative entrepreneurship, as well as the search for new methods of capital accumulation. The essence of the concept of crowdfunding, prospects of its application for financing of innovative projects are defined. Examples of modern crowdfunding platforms, which are one of the methods of attracting investment to finance startups, are given. The main sources of funding for startup projects are considered, and an attempt is made to characterize the business models of crowdfunding. The classification of types of crowdfunding on the basis of approaches of scientists concerning definition of its kind is offered. A review analysis of the success of the use of international crowdfunding platforms in the context of attracting investment in innovative projects. A number of problems that exist in the development, dissemination and implementation of foreign experience in the implementation and effectiveness of crowdfunding platforms in Ukraine are outlined.
Modern globalization processes and the competitive environment necessitate the transfer of Ukraine’s economy to an innovative path of development, which requires significant financial resources. Without the use of the latest tools of the financial and investment system, it is impossible to improve the state of entrepreneurial activity and the implementation of innovative, social and business projects in the domestic economic realities. In the developed world, crowdfunding has already established itself as an innovative high-tech financial tool for raising funds to implement projects and support startups. This method of financing has a number of advantages, but its application in Ukraine is somewhat limited due to certain technological, economic and social barriers. The existence of these problematic aspects necessitates a detailed study of the concept of “crowdfunding”, its features and operating conditions. In general, the development of economic entities depends on many factors, where it is important to attract financial resources for the development of innovative areas of the economy. As a result of the development of information technologies, new forms of financing are created, which are based on public participation. Potential investors may be ordinary citizens, but due to the difficult economic situation, lack of funds and risk, they are still refraining from investing. Understanding that self-financing is an important way to find resources for the company’s own development determines the development of crowdfunding, which today needs to intensify its development in our country.
      Key words: startup, baker, project, financial investment, crowdfunding, crowdfunding platforms, business.

References

  1. V Ukraini ziavyvsia onlain proekt vzaiemnoho finansuvannia «Sim zirok» [Elektronnyi resurs] : za danymy saitu proekta www.simzirok.com – Rezhym dostupu : http://ain.ua/2013/11/12/501441 (data zvernennia 02.12.2021).
  2. Dyba O. Kraudfandynh: teoriia ta mozhlyvosti vykorystannia v Ukraini / O. Dyba, Yu. Herneho // Bankivska sprava. – 2015. – № 1-2. – S. 53–62.
  3. Kadol L.V. Kraudfandinh yak zasib realizatsii novatsii [Elektronnyi resurs] / L.V. Kadol, T.O. Lusta // «Young Scientist». – 2018. – № 10 (62). – S. 873–876. – Rezhym dostupu : http://www.rusnauka.com/41_pwsn_2014/Economics/6_184148.doc.htm. (data zvernennia 02.12.2021).
  4. Kovalova A.Iu. Pidkhody do stvorennia uspishnoho startapu: svitovyi dosvid. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://confcontact.com/ 2014_02_meshko/37_Kovalyova.htm.
  5. Kornukh O. V. Kraudfandynh yak innovatsiine dzherelo finansuvannia v Ukraini // O. V. Kornukh, Yu. A. Donskykh // Efektyvna ekonomika. – 2018. – № 11. – URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6686
  6. Korneev D.N. Fandraizynh kak addendum эffektyvnoi ynnovatsyonnoi deiatelnosty professyonalnoi obrazovatelnoi orhanyzatsyy / D.N. Korneev, N.Iu. Korneeva // Vestnyk Rossyiskoho hosudarstvennoho professyonalno-pedahohycheskoho unyversyteta. – 2015. – № 1 (48). – S. 152–162.
  7. Kosulia I.Iu. Kraudsorsynh ta kraudfandynh: novi poniattia chy novi fenomeny? / I.Iu. Kosulia // Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva. – 2014. – № 20. – C. 267–271.
  8. Kraudfandinh nabuvaie populiarnosti [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://bibliote4nyj-autoban.blogspot.com/2012/ 11/blog-post_21.html.
  9. Kraudfandinh – nove dzherelo eko finansuvannia [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.climateinfo./ org.ua/content/kraudfanding-nove-dzherelo-eko-finansuvannya.
  10. Kuzmin O.Ie. Diahnostyka potentsialu pidpryiemstva / O.Ie. Kuzmin, O.H. Melnyk // Marketynh i menedzhment innovatsii. – 2011. – № 1. – C. 155–166.
  11. Marchenko O.S. Kraudfandynh: sotsialno-ekonomichnyi zmist ta vydy / O.S. Marchenko // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Ekonomichna teoriia ta pravo. – 2013. – 4. – S. 26–35.
  12. Marchenko O.S. Sotsialno-ekonomichni umovy ta problemy rozvytku kraudfandynhu v Ukraini / O.S. Marchenko // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Ekonomichna teoriia ta pravo. – 2014. – 2. – S. 37–46.
  13. Osoblyvosti kraudfandynhu proektiv KI. – URL : https://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/ 06_Finance_for_Creative_Industries_crowdfunding_PPV_2020_UA .pdf
  14. Polishchuk V. H. Zarubizhnyi dosvid finansuvannia proektiv za skhemoiu kraudfandynh / V. H. Polishchuk, V. I. Prokop // Ekonomichni nauky. «Molodyi vchenyi». – 2014. – № 12 (15). – S. 63–66.
  15. Petrushenko Yu.M. Kraudfandynh yak innovatsiinyi instrument finansuvannia proektiv sotsialno-ekonomichnoho rozvytku / Yu.M. Petrushenko, O.V. Dudkin // Marketynh i menedzhment innovatsii. – 2014. – 1. – S. 172–182.
  16. Stan finansuvannia z vykorystanniam kraudfandynhovykh platform. – URL : https://blog.fundly.com/crowdfunding-statistics/#general.
  17. Cherniavska O.V., Sokolova A.M. Fandraizynh. – 2013. – 188 s.
  18. Shvets L.M. Ukrainskyi kraudfandynh: pryntsypy uspishnoi realizatsii / L.M. Shvets // Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu vnutrishnikh sprav. – 2013. – 4. – S. 243–251.
  19. Uholkova O.Z. Stan i perspektyvy rozvytku kraudfandynhovoi diialnosti / O.Z.Uholkova, R.V. Feshchur, O.Ie. Kuzmin, O.S. Skybinskyi // Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky : zbirnyk naukovykh prats. – 2017. – 2 (23). – S. 414–423.
  20. Belleflamme, P., Lambert, T. and Schwienbacher, A., 2014. Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, Journal of Business Venturing, 29(5), p. 585–609.
  21. Crowdfundings Potential forthe Developing World. The World Bank Group. URL: https://openknowledge./ worldbank.org/handle/10986/17626?show=ful.
  22. Gerber E., Hui J. Crowdfunding: Motivations and Deterrents for Participation. ResearchGate. 2014. URL: https://www.researchgate.net/ publication/275961145_Crowdfunding_Motivations_and_Deterrents_for_Participation.
  23. Hallen, B.L. and Eisenhardt, K.M., 2012. Catalyzing strategies and efficient tie formation: how entrepreneurial firms obtain investment ties. The Academy of Management Journal, 55, r. 35–70.
  24. Hennebert N., Delden J. Crowdfunding an emerging market in Europe? URL: https://www2.deloitte.com/content/ dam/Deloitte/lu/Documents/financial-services/lu-crowdfunding-emering-market.
  25. Kleeman, F., Voss, G. and Rieder, K., 2008. Un(der)paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer Work. Science, Technology and Innovation Studies, 4(1), r. 5–26.
  26. Kuppuswamy, V. and Bayus, B., 2015. Crowdfunding Creative Ideas: The Dynamics of Project Backers in Kickstarter.
  27. Lerner, J., 1995. Venture Capitalists and the Oversight of Private Firms. Journal of Finance, 50, r. 310–318.
  28. Miller, K.D., Fabian, F., and Lin, S.-J., 2009. Strategies for online communities. Strategic Management Journal, 30, p. 305–322.
  29. Mollick, E., 2014. The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study. Journal of Business Venturing, 29(1), p. 1–16.
  30. Rau Raghavendra P. Law, trust, and the development of crowdfunding. Federal Reserve Bank of Philadelphia, 2017. 60 p. URL: https://www.philadelphiafed.org/-/media/bank-resources/supervision-and-regulation/events/2017/fintech/resources/law-trust-development-of-crowdfunding.pdf?la=en.
  31. Schwienbacher, A. and Larralde, B., 2010. Crowdfunding of small entrepreneurial ventures, Handbook of entrepreneurial finance forthcoming.
  32. Boiko J., Volianska-Savchuk L., Bazaliyska N., Zelena M., “Smart Recruiting as a Modern Tool for HR Hiring in the Context of Business Informatization,” 2021 11th International Conference on Advanced Computer Information Technologies (ACIT), 2021, pp. 284–289, http://dx.doi.org/10.1109/ACIT52158.2021.9548558.
  33. Vedernikov M. Management of the social package structure at industrial enterprises on the basis of cluster analysis / M. Vedernikov, M. Zelena, L.Volianska-Savchuk, V. Litinska, J. Boiko // TEM Journal. – 2020. – T. 9. – №. 1. – S. 249–260. – URL: https://doi.org/10.18421/TEM91-35.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate