Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІНТЕГРОВАНІ МАРКЕТИНГОВІ КОМУНІКАЦІЇ ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS AS A FACTOR OF EFFECTIVE ENTERPRISE DEVELOPMENT

Сторінки: 249-253. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
Терент’єва Н. В.
ORCID ID: 0000-0001-6930-879X
e-mail: terenteva_nataliya@ukr.net
Павельчук Є. О.
Запорізький національний університет

Nataliya TerentevA, Ye. PAVELCHUK
Zaporizhia National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-39
Надійшла / Paper received : 14.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

       У сучасному конкурентному середовищі підприємства повинні постійно взаємодіяти з існуючими та потенційними споживачами. При цьому базові інструменти маркетингових комунікацій вже не є достатньо ефективними. Інтегрований підхід до формування комплексу маркетингових комунікацій таким чином здатен допомогти підприємствам стратегічно правильно побудувати комунікацію зі споживачами. Багатостороннє дослідження поняття інтегрованих маркетингових комунікацій та його відмінності від комплексу маркетингових комунікацій є основою для визначення його ролі у формуванні комунікацій між підприємствами та споживачами.
Склад інтегрованих маркетингових комунікацій певного підприємства найбільше залежить від його галузевої належності, інноваційної активності та стадії життєвого циклу товару, остільки формування інтегрованих маркетингових комунікацій інноваційно-активних промислових підприємств має забезпечити придатність їх основних інструментів одночасно.
      Ключові слова: маркетингові комунікації, розвиток підприємства, інтегрований підхід, цикл товару.

Розширена анотація англійською мовою

      In today’s competitive environment, companies must constantly interact with existing and potential customers. At the same time, the basic tools of marketing communications are no longer effective enough. An integrated approach to the formation of a complex of marketing communications is thus able to help companies strategically build communication with consumers. Multilateral study of the concept of integrated marketing communications and its differences from the complex of marketing communications is the basis for determining its role in the formation of communications between businesses and consumers.
Modern companies are constantly trying to find new ways to communicate with consumers and improve existing ones; to convince consumers of the quality and benefits of their product. That is why marketing communications play a crucial role in creating and maintaining relationships with consumers. Increasing competition in the market increases the interest in building stable and integrated relationships.
A successful combination of different marketing tools forms an integrated marketing communications as a holistic system of enterprise activities aimed at achieving maximum economic efficiency from the synthesis of various marketing tools and principles of communication process management.
Integrated Marketing Communications (IMC) is a strategy that shifts the marketing department from individual functions to a single interconnected approach. IMC covers different marketing channels and combines them into one clear message.The composition of integrated marketing communications of a particular enterprise depends on its industry affiliation, innovation activity and stage of the product life cycle, so much so that the formation of integrated marketing communications of innovation-active industrial enterprises should ensure the suitability of their basic tools.
      Key words: marketing communications, enterprise development, integrated approach, product cycle.

References

  1. Tsukanova I.V. Osoblyvosti formuvannia intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii na rynku konsaltynhovykh posluh / I.V. Tsukanova, O.V. Zozulov // Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia : zb. nauk. prats. – Kyiv : NTUU „KPI”, 2013. – Vyp. 7. – URL : http://probl-economy.kpi.ua/pdf/2013-2.pdf (data zvernennia: 24.09.2021).
  2. Novykova N.V. Orhanizatsiia intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii / N.V. Novykova, S.V. Chernenko // Ekonomika. Menedzhment. Biznes : zbirnyk naukovykh prats. – 2014. – № 1(9). – S. 130.
  3. Integrated marketing communications. Smart Insights Digital Marketing. URL: https://www.smartinsights.com/traffic-building-strategy/integrated-marketing-communications/ (date of treatment: 16.09.2021).
  4. Sirenko K.V. Analiz zmistovnoho napovnennia katehorii «intehrovani marketynhovi komunikatsii» / K.V. Sirenko // Upravlinnia rozvytkom. – 2011. – № 4 (10). – S. 227–228.
  5. Shestov S.M. Marketynhovi komunikatsii pidpryiemstv: teoretychnyi aspekt [Elektronnyi resurs] / S.M. Shestov. – Rezhym dostupu : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Tiru/2010_30_1/Shestov.pdf.
  6. Yankovska H.V. Sutnist marketynhovykh komunikatsii ta yikh mistse u systemi marketynhu / H.V. Yankovska // Nauka y ekonomika. – 2010. – № 4 (20). – S. 98–101.
  7. Krauze O. Intehrovani marketynhovi komunikatsii pidpryiemstva / O. Krauze // Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava. – 2008. – № 1. – S. 104–110.
  8. Pan L.V. Intehralni marketynhovi komunikatsii (IMC) yak novyi instrument upravlinnia biznesom / L.V. Pan // Yubyleinaia nauchno-praktycheskaia konferentsyia [«Teoryia y praktyka эkonomyky y predprynymatelstva»], (Alushta, 5–7 maia 2008 hoda). – 2008. – S. 132–133.
  9. Raupov R. Intehratsiia marketynhovykh komunikatsii / R. Raupov // Herald of Khmelnytskyi National University. – 2009. – № 6. – S. 85–89.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate