Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІНФОРМАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ АВТОМАТИЗОВАНОГО СТВОРЕННЯ ТЕСТІВ ДО НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ

INFORMATION TECHNOLOGY FOR AUTOMATED TEST CREATION FOR EDUCATIONAL MATERIALS

Сторінки: 84-91. Номер: №4, 2019 (275)
Автори:
О.В. МАЗУРЕЦЬ
Хмельницький національний університет
O. MAZURETS
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2019-275-4-84-91
Рецензія/Peer review : 21.05.2019 р.
Надрукована/Printed : 17.07.2019 р.

Анотація мовою оригіналу

У статті розглянуто інформаційну технологію автоматизованого створення тестів до навчальних матеріалів, яка є комплексним засобом для автоматизованого формування тестових завдань, що містить всі необхідні кроки для перетворення вхідних даних у вигляді електронного документу навчальних матеріалів у вихідні дані у вигляді множини тестових завдань та необхідних для проведення адаптивного тестування метаданих. Інформаційна технологія автоматизованого створення тестів до навчальних матеріалів використовує інформаційну модель семантичної структури навчального курсу. Інформаційна модель є цілісним поданням семантичної структури навчального курсу. Формалізація моделі проводиться шляхом подання частини елементів навчального курсу як множини сутностей – заголовків, слів, ключових термінів, тестових завдань, зв’язків. Це дозволяє застосовувати її для реалізації інформаційної технології автоматизованого створення тестів до навчальних матеріалів і вирішенні ряду інших задач. При використанні інформаційної технології для наповнення всіх множин моделі семантичної структури навчального курсу послідовно застосовуються два методи – метод формування структури навчальних матеріалів та пошуку у них ключових термінів й метод автоматизованої генерації прототипів тестових завдань. Оскільки правила продукції застосовуються для всіх рівнів семантичної структури навчальних матеріалів, забезпечується повне покриття начального матеріалу. Автоматизація процесу формування тестових завдань забезпечує суттєве скорочення часу на розробку тестових завдань. Дані, що містяться у моделі, дають можливість проведення адаптивного контролю рівня одержаних знань. Розглянуто відповідну прикладну програмну систему, призначену для експериментального тестування інформаційної технології, використання якої підтвердило можливість автоматизованого створення тестових завдань різних типів за вхідним контентом навчального матеріалу.
Ключові слова: тестові завдання, тести, тестування, навчальні матеріали, ключові терміни.

Розширена анотація англійською мовою

The article considers the information technology for automated creation of tests for educational materials, which is a complex means for automated creation of test tasks, which contains all necessary steps for the transformation of input data in the form of an electronic document of educational materials into output data in the form of a set of test tasks and necessary for conducting adaptive testing metadata. Informational technology for automated test creation for educational materials uses the information model of the semantic structure of the educational course. The information model is a coherent representation of the semantic structure of the educational course. Formalization of the model is carried out by presenting some of the elements of the educational course as a set of entities – headings, words, key terms, test tasks and relations. This allows it to be used to implement the information technology of automated test creation into educational materials and to solve a number of other tasks. With the use of information technology to fill all the sets of the model of the semantic structure of educational course, two methods are used consistently: the method of forming the structure of educational materials and of key terms search and the method of automated generation of prototypes of test tasks. Since the product rules are applied to all levels of the semantic structure of educational materials, full coverage of the educational material is provided. Automation of the process of formation of test tasks provides a significant reduction of time for the development of test tasks. The data contained in the model provide an opportunity for adaptive control of the level of knowledge gained. The corresponding application program system for experimental testing of information technology is considered, the use of which has confirmed the possibility of automated creation of test tasks of various types according to the input content of the educational material.
Keywords: test tasks, tests, testing, educational materials, key terms.

References

  1. Snytyuk, V. E. & Yurchenko K. N. (2013) Intelligent Management of Knowledge Assessment. Cherkassy.
  2. Titenko, S. V. (2013) Avtomatizatsii Postroyeniya Testovykh Zadaniy v Sistemakh Distantsionnogo Obucheniya na Osnove Ponyatiyno-Tezisnoy Modeli. Educational Technology & Society. Issue 16, 2013.
  3. Pathak, S., Brusilovsky, P. (2002) Assessing Student Programming Knowledge with Webbased Dynamic Parameterized Quizzes // World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications ED-MEDIA’2002. Denver, CO. p. 1548-1553.
  4. Melnyk, А. (2010) System of Semantic Classes for Test’s Generation. Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science. Proceedings of the International Conference. TCSET’2010. Lviv-Slavsko, Ukraine. p. 206-207.
  5. Klimenko, V. I. & Mazurets, O. V. (2016) Analysis Of Modern Methods For Generation Of Test Tasks // Collection of scientific works on the materials of the Xth international scientific and technical conference “Actual Problems of Computer Technologies 2016”. p. 77-84.
  6. Barmak, O. V. & Mazurets, O. V. (2018) Information Model of The Semantic Structure of the Educational Course // Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 6, Vol.1, 2018 (267). p. 92-97.
  7. Mazurets, O. V., Kovalchyk, O. V. & Slobodzian, V.O. (2018) Using Specialized Software Packeges for Automation of Work with Digital Documents of Educational Materials // Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 1, 2018 (257). p. 61-69.
  8. Mazurets, O. V. (2017) Ontological Approach to Building a Semantic Model of Educational Materials. Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 6, 2017 (255). p. 223-229.
  9. Lande, D. V. & Snarskiy, A. A. (2013) Kompaktificirovanniy Gorizontalniy Graf Vidimosti dlya Seti Slov. Trudi Mejdunarodnoy Nauchnoy Konferencii «Intellektualniy Analiz Informacii IAI-2013. Znania I Rassujdenia». p 158-164.
  10. Barmak, O. V. & Mazurets, O. V. (2015) Methods of Automation of Definition of Semantic Terms in Educational Materials // Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 2, 2015 (223). p. 209-213.
  11. Mazurets, O. V. (2018) Information Technology for Automated Definition of Semantic Terms in the Content of the Elements of Educational Materials. Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 3, 2018. p. 223-230.
  12. Barmak, O. V., Mazurets, O. V. & Klimenko, V. I. (2017) Information Technology of Automated Creation of Test Tasks // Herald of Khmelnytskyi national university. Technical Sciences, Issue 5, 2017 (253). p. 93-103.

Post Author: npetliaks

Translate