МЕТОД ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПРО НАДАННЯ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНИХ ПОСЛУГ
METHOD OF ACCEPTANCE OF THE PROVISION OF DECISION TELECOMMUNICATION SERVICES
Сторінки: 68-71. Номер: №4, 2019 (275)
Автори:
Л.О. КОВТУН, М.В. СТРУТИНСЬКИЙ
Хмельницький національний університет
L.O. KOVTUN, M.V. STRUTINSKIY
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2019-275-4-68-71
Рецензія/Peer review : 15.06.2019 р.
Надрукована/Printed : 17.07.2019 р.
Анотація мовою оригіналу
У зв’язку з бурхливим розвитком сфери телекомунікаційних послуг в Україні в останні роки важливого значення набуває проблема оптимального проектування телекомунікаційних систем з метою забезпечення ефективного використання апаратних і програмних засобів, найбільш повного задоволення потреб користувачів телекомунікаційних послуг, забезпечення швидкої окупності устаткування, впровадження гнучкої системи тарифів за послуги зв’язку. Розроблено метод оцінювання основних видів телекомунікаційних послуг для визначених груп абонентів на основі штучної нейронної мережі, що має важливе значення в області планування стратегій надання телекомунікаційних послуг.
Ключові слова: телекомунікаційні послуги, штучна нейронна мережа, система підтримки прийняття рішень.
Розширена анотація англійською мовою
In connection with the rapid development of telecommunication services in Ukraine in recent years, the problem of optimal design of telecommunication systems for the purpose of ensuring the effective use of hardware and software, the most complete satisfaction of users of telecommunication services, ensuring the rapid payback of equipment, the introduction of a flexible tariff system becomes of paramount importance. for communication services. The article presents a method of estimating the main types of telecommunication services for certain groups of subscribers on the basis of an artificial neural network, which is important in the field of planning strategies for the provision of telecommunication services. The formal description of the decision support system model, the structure of the non-network optimization of the provision of services, the block diagram of optimization of the provision of telecommunication services is given. Based on the formalized TP model, a neural network method for assessing the payback of major types of telecommunication services for different groups of subscribers has been developed. The architectural features of ATM are determined, with the help of which this neural network method is realized.
Key words: telecommunication services, artificial neural network, decision support system.
References
- Brushko A.V. Zastosuvannia instrumentiv marketynhu dlia pidvyshchennia roboty pidpryiemstva / A.V. Brushko // Zb. Nauk. prats studentiv Natsionalnoho universytetu korablebuduvannia. – 2011. – № 1. – S. 154–158.
- Dril O.I. Marketynhovi doslidzhennia (na prykladi rynku telekomunikatsii) / O.I. Dryl // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia «Lohistyka». – 2008. – № 633. – S. 215–223.
- Mityaeva O.A. Metodologicheskie aspekty analiza motivacionnogo profilya potrebleniya na rynke uslug sotovoj svyazi / O.A. Mityaeva // Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo torgovoekonomicheskogo universiteta. – 2011. – № 4. – S. 142–147.
- Rebrykova N.V. «Marketing-miks» v sfere telemunykatsyonnыkh usluh / N.V. Rebrykova // Vestnyk Rossyiskoho hosudarstvennoho torhovoэkonomycheskoho unyversyteta. – 2011. – № 2. – S. 95 – 102.