АНАЛІЗ МІКРОСЕРВІСНОЇ АРХІТЕКТУРИ «РОЗУМНОГО МІСТА»
ANALYSIS OF THE MICROSERVICE ARCHITECTURE OF THE SMART CITY
Сторінки: 98-102. Номер: №6, 2023 (329)
Автори:
ДМИТРОЦА ЛЕСЯ
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
ORCID ID: 0000-0003-2583-3271
e-mail: dmytrotsa.lesya@gmail.com
ПАЛКА ОЛЕГ
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
ORCID ID: 0000-0001-5607-279X
e-mail: poleg1997@gmail.com
DMYTROTSA LESIA, PALKA OLEH
Ternopil Ivan Pulyu National Technical University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2023-329-6-98-102
Анотація мовою оригіналу
Останнім часом концепція «Розумних міст» була значно вдосконалена разом із зростанням і розвитком Інтернету речей як нової форми сталого розвитку. Розумні міста покладаються на незалежну та розподілену інфраструктуру, яка включає системи обробки та керування інформацією, різноманітну мережеву інфраструктуру та чутливість, яка включає мільйони джерел інформації. Однак через постійне зростання обсягу даних та кількості підключених IoT-пристроїв, такі проблеми, як високі затримки, бар’єри пропускної здатності, безпека та конфіденційність, а також масштабованість, виникають у результаті поточної побудови мережі розумного міста. Розробка ефективної, безпечної та масштабованої розподіленої архітектури шляхом наближення ресурсів комп’ютера та сховища до кінцевої точки необхідна для подолання обмежень сучасної мережі розумного міста.
У цій статті продемонстровано, як можна використовувати мікросервісну архітектуру мікросервісів для створення послуг Інтернету речей для мультимобільності в розумному місті.
Ключові слова: інтернет речей, IoT, розумне місто, мікросервісна архітектура, давач, COAP, HTTP.
Розширена анотація англійською мовою
Recently, the concept of “Smart Cities” has been significantly improved along with the growth and development of the Internet of Things as a new form of sustainable development. Smart cities rely on an independent and distributed infrastructure that includes information processing and management systems, a diverse network infrastructure, and a sensitivity that includes millions of information sources. However, due to the ever-increasing amount of data and the number of connected IoT devices, issues such as high latency, bandwidth barriers, security and privacy, and scalability are the result of the ongoing construction of a smart city network. Developing an efficient, secure, and scalable distributed architecture by bringing computer resources and storage closer to the endpoint is necessary to overcome the limitations of today’s smart city network. There are many types of smart services that aim to automate and perform repetitive routine tasks. In addition, they come in different forms depending on the city’s population, culture, including the level of awareness of citizens, geography, and schedule. Not to mention, on a micro-technical level, they tend to create large data sets with fast continuous execution, thus falling into the category of big data, and therefore can be a source of analytical data. Microservice architectures are born as a solution to this problem. By implementing a single small function that is confined to a running process, independent microservices can be deployed separately in a distributed system. In the context of mobility in a smart city, a service meets the need of a citizen who needs to move from one part of the city to another or provides useful information for the same purpose.
In this article, we demonstrate how microservice architecture can be used to create IoT services for multimobility in a smart city.
Keywords: Internet of Things, IoT, smart city, microservice architecture, sensor, COAP, HTTP.