СПОЖИВЧІ ПРЕВАГИ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ АСОРТИМЕНТНОЇ ЛІНІЙКИ БОРОШНЯНИХ КОНДИТЕРСЬКИХ ВИРОБІВ
CONSUMER BENEFITS AS THE BASIS OF FORMATION OF THE ASSORTMENT LINES OF FLOUR CONFECTIONERY
Сторінки: 102-106. Номер: №5, 2020 (286)
Автори:
ЛАТИШЕВ К. О., МОРОЗ О. В., ГЕРАСИМЧУК В. В.
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
LATYSHEV К., MOROZ O., HERASYMCHUK V.
Kremenchuk Mykhailo Ostrogradskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-19
Надійшла / Paper received : 14.09.2020
Надрукована / Paper Printed : 03.11.2020
Анотація мовою оригіналу
У даній статті розглянуті питання щодо дослідження споживчих переваг з метою формування нової асортиментної лінійки продукту. Запропоновано власну точку зору щодо визначення товарного асортименту, який являє собою сукупність товарів, відповідних між собою за певними ознаками, які виробник просуває на ринок з урахуванням найбільш повного задоволення вимог споживачів. Проведено дослідження ринку борошняних кондитерських виробів міста Кременчук. Встановлено, що кременчуцький споживач надає перевагу вітчизняним виробникам печива, що свідчить про затребуваність українського продукту на ринку харчування. Визначено, що вирішальними критеріями під час покупки печива є ціна та зовнішній вигляд борошняних виробів. Розглянуто психологічні аспекти вибору споживачами продукції борошняних кондитерських виробів. Виконано статистичний аналіз даних з подальшим представленням результатів та їх інтерпретацією. Практична значимість проведеного у статті дослідження полягає в тому, що отримані результати споживчих переваг на ринку борошняних кондитерських виробів міста Кременчук можуть бути використані в діяльності підприємств кондитерської галузі для формування асортиментної лінійки продукту.
Ключові слова: споживчі переваги, борошняні кондитерські вироби, маркетингове дослідження, асортиментна лінійка, види печива.
Розширена анотація англійською мовою
This article reviews issues on the study of consumer preferences in order to form a new product line. Especially this one direction becomes important in the field of marketing, current conditions of economic change when to goods from the consumer are put forward elevated quality and range requirement. The variety of the flour confectionery product range is reflected by imported and local products. Proposed own point of view on the definition of product range, which is a set of products that correspond to each other on certain grounds, which the manufacturer promotes on the market, taking into account the fullest satisfaction of consumer requirements. A study of the market of flour confectionery in the city of Kremenchuk. The marketing research is made using a survey method in relation to the choice of cookies by respondents of all ages. It is established that the Kremenchuk consumer prefers domestic cookie producers, which indicates the demand for Ukrainian products in the food market. It is determined that the decisive criteria when buying cookies are the price and appearance of flour products. The article also reviews the psychological aspects in consumers’ choice of flour confectionery products (cookies). Statistical analysis of the data is based on the conducted research with the subsequent presentation of the results and their interpretation. An effective assortment policy implies the use of such methods for the formation of a product set, the application of which will allow the adoption of optimal managerial decisions regarding the qualitative and quantitative structure of the range, frequency of updating and other aspects, ensuring a high level of its competitiveness. The practical significance of the conducted research is that the results of consumers’ preferences on the flour confectionery market in Kremenchuk can be used in the activities of enterprises engaged in the production and sale of cookies to form an assortment product line.
Key words: consumer preferences, flour confectionery, marketing research, assortment line, types of cookies.
References
- Mochernyi S. V. Ekonomichna entsyklopediia : u trokh tomakh. T. 1 / Mochernyi S. V. – K. : Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 2000. – 864 s.
- Osovska H. V. Menedzhment orhanizatsii : [navch. posibnyk] / H. V. Osovska, O. A. Osovskyi. – K. : Kondor, 2005. – 860 s.
- Assel G. Marketing: principy i strategiya : uchebnik / G. Assel. – M. : INFRA7M, 2001. – 804 s.
- Shushkova O. V. Okremi aspekty upravlinnia tovarnym asortymentom pidpryiemstva / O. V. Shushkova, I. M. Hluboka // Visnyk SNAU. – 2010. – Vyp. 5/1. – S. 64–69.
- Tarasenko N. V. Ekonomichnyi analiz diialnosti promyslovoho pidpryiemstva : posibnyk / N. V. Tarasenko. – K. : Aleuta, 2003. – 485 s.
- Derzhavna sluzhba statystyky [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : www.ukrstat.gov.ua
- Eliseeva L. G. Tovarovedenie odnorodnyh grupp prodovolstvennyh tovarov / Eliseeva L. G. – M. : Dashkov i K, 2016. – 930 s.
- Analiz rynku boroshnianykh kondyterskykh vyrobiv Ukrainy z 2016 roku [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://koloro.ua/ua/blog/issledovaniya/analiz_runka_muchnyh_konditers kih_izdeliy_2016.