Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЗНАЧЕННЯ ІМІДЖУ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА В СУЧАСНИХ УМОВАХ ГОСПОДАРЮВАННЯ

THE IMPORTANCE OF THE IMAGE OF THE COMPANY STAFF IN MODERN CONDITIONS OF MANAGEMENT

Сторінки: 107-110. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
Мантур-Чубата О. С.
Хмельницький національний університет

Mantur-Chubata O.
Khmelnytskyі National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-20
Надійшла / Paper received : 05.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 03.11.2020

Анотація мовою оригіналу

У даній статті ми дослідили поняття “імідж”, яке пропонується вченими різних галузей науки. З цього дослідження ми робимо висновок, що сьогодні не існує єдиного підходу до визначення «імідж», кожен із дослідників розкриває певний аспект цього поняття. Ми вважаємо за доцільне в структурі іміджу розрізняти його внутрішню та зовнішню сторони. Складові цих сторін іміджу були розглянуті у роботі. Основний акцент робиться на іміджі персоналу як одній із частин внутрішньої сторони іміджу. Ми вважаємо, що саме імідж персоналу має найбільший вплив на формування іміджу організації в цілому, і на нього впливають різні характеристики персоналу, такі як стать, вік, освіта, індивідуальні психологічні риси особистості, стан здоров’я тощо. Імідж персоналу впливає на клієнтів та партнерів підприємства через щоденні контакти з його працівниками.
Отже, такі характеристики персоналу, як зовнішній вигляд, поведінка та мова, емоційні реакції на події тощо, повинні, в першу чергу, враховуватися при формуванні загального іміджу організації.
Ключові слова: імідж, імідж підприємства, імідж персоналу, зовнішній імідж, внутрішній імідж.

Розширена анотація англійською мовою

The personnel of the modern enterprise is a basis of its functioning as it is that mechanism on which activity efficiency of activity of all enterprise depends. The success of such activities depends on many characteristics of staff: gender, age, education, individual psychological personality traits, health, etc. That is, companies should pay attention to continuous training and evaluation of staff, which would help identify weaknesses in the company’s staff and strengthen existing ones. Staff appraisal usually includes appraisal of work (comparison of actual content, quality, volume and intensity with planned indicators) and staff appraisal (study of the employee’s readiness to perform exactly the type of activity he is engaged in, as well as identification of his potential). At the same time, not enough attention is paid to assessing the image of staff, on which depends the image of the whole enterprise, ie its image in the minds of other participants in market relations, which led to the choice of the topic of this study.
In this work we have explored the concept of “image”, which is provided by scientists in various fields of science. From this study, we conclude that there is no single approach to defining the “image” today, each of the researchers reveals a certain aspect of this concept. We consider it appropriate in the structure of the image to distinguish its inner and outer sides. The components of these aspects of the image were considered in the work. The main emphasis is on the image of staff as part of the inner side of the image, because the staff is the most important component of any business. It is the personnel of the enterprise, being an inexhaustible reserve of increase of its efficiency of activity, is a basis of strategic potential of the enterprise, influences its competitiveness, defines directions of the further development. The unique feature of the staff is that it is the basis of the competitive advantages of a modern enterprise that seeks to strengthen its position in global markets. We believe that the image of staff has the greatest impact on the formation of the image of the organization as a whole and it is influenced by various characteristics of staff such as gender, age, education, individual psychological personality traits, health, etc. The image of staff affects customers and partners through daily contact with employees. Therefore, such characteristics of staff as appearance, behavior and speech, emotional reactions to events, etc. should be primarily taken into account when building the overall image of the organization.
Key words: image, image of the enterprise, image of the personnel, external image, internal image.

 References

  1. Korolko V. H. Osnovy pablik rileishnz : posibnyk / V. H. Korolko. – Kyiv : Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy, 1997. – S. 184.
  2. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) / [uklad. i hol. red. V. T. Busel]. – K. : Irpin : VTF “Perun”, 2005. – 1728 s.
  3. Sotsiolohichna entsyklopediia / ukladach V. H. Horodianenko. – K. : Akademvydav, 2008. – 456 s.
  4. Panasyuk A.Yu. Formirovanie imidzha : strategiya, psihotehnologii, psihotehniki / A.Yu. Panasyuk. – M. : Omega-L, 2007. – 266s.
  5. Semenov A. K. Psihologiya i etika menedzhmenta i biznesa / A. K. Semenov, E. L. Maslova. – M. : Informacionno-vnedrencheskij centr «Marketing», 1999. – 200 s.
  6. Shepel V. M. Kak nravitsya lyudyam / V. M. Shepel. – M. : Narodnoe obrazovanie, 2002. – 576 s.
  7. Pochepcov G. G. Imidzhelogiya / G. G. Pochepcov. – [2-e izd., ispr. i dop.]. – M. : Refl-buk; K. : Vakler, 2001. – 698 s.
  8. Yefremov T. F. Bolshoj sovremennyj tolkovyj slovar russkogo yazyka / T. F. Yefremov. – M. : 2006. – 736 s.
  9. Shavkun I. H. Formuvannia imidzhu orhanizatsii : navchalnyi posibnyk dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity bakalavra spetsialnosti «Menedzhment» / I. H. Shavkun, Ya. S. Dybchynska. – Zaporizhzhia : ZNU, 2016. – 111 s.
  10. Orban-Lembryk L.E. Psykholohiia upravlinnia : posibnyk / Orban-Lembryk L.E. – K.: Akademvydav, 2003. – 568 s.
  11. Gurevich P. S. Priklyucheniya imidzha : Tipologiya televizionnogo obraza i paradoksy ego vospriyatiya / P. S. Gurevich. – M. : Iskusstvo, 1991. – 219 s.
  12. Kratkij politicheskij slovar / V. P. Abarenkov, T. E. Abova, A. G. Averkin i dr. ; [cost. – red. L. A. Onikova, N. V. Shishlina]. – 6-e izd., dop. – M. : Politizdat, 1989. – 623 s.
  13. Kotler F. Marketynh menedzhment. Эkspress kurs / pod red. S. H. Bozhuk ; per. s anhl. – 2-e yzd. – SPb : Pyter, 2006. – 464 s.
  14. Babichenko Yu.A. Otsinka imidzhu personalu torhovelnoho pidpryiemstva / Yu.A. Babichenko, M.I. Larka // Visnyk KhPI. – 2009. – № 34. – S. 118–123.
  15. Buniev T. Osoblyvosti formuvannia pozytyvnoho imidzhu prykordonnoi nauky / T. Buniev, S. Sinkevych // Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi Akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni nauky. – 2016. – № 2(4). – S. 38–47.
  16. Stryzheus L.V. Imidzh yak kintsevyi produkt diialnosti pidpryiemstva: teoretychnyi pidkhid / L.V. Stryzheus, I.F. Lorvi, A.O. Tendiuk // Ekonomichnyi forum – 2018. – № 2. – S. 257–266.

Post Author: npetliaks

Translate