Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СИСТЕМА ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН МІЖ УЧАСНИКАМИ ІНФРАСТРУКТУРИ РИНКУ ЗЕМЛІ УКРАЇНИ

SYSTEM OF ECONOMIC RELATIONS BETWEEN THE PARTICIPANTS OF THE LAND MARKET INFRASTRUCTURE OF UKRAINE

Сторінки: 282-288. Номер: №1, 2021 (290)

Автори:

КОТЕЛЕНЕЦЬ А. М.
Чернігівський національний технологічний університет

KOTELENETS A.
Chernihiv National University of Technology

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-49
Надійшла / Paper received : 12.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 05.03.2021

Анотація мовою оригіналу

У статті запропонована система економічних відносин між учасниками інфраструктури ринку землі створює прозорість на ринку земельної власності. Формування учасників інфраструктури ринку землі в Україні забезпечить цивілізований, організований ринок, при якому державні учасників контролюють процес купівлі-продажу земельної ділянки, що відбиває інтереси збереження цільового призначення ділянки і гарантію ефективного використання. Функціональні особливості таких учасників інфраструктури ринку землі, як Державний земельний банк, Державне агентство земельних ресурсів України, Земельна біржа, Земельний суд сприятимуть більш ефективному державному регулюванню.
Ключові слова: ринок землі, економічні відносини, земельний банк, інфраструктура.

Розширена анотація англійською мовою

The land market must function as an integral part of the overall market of the country – this is an objective necessity. At the same time, land is the spatial basis of the existence of the state and its citizens, a link in the ecosystem that requires close attention from the state to ensure political, economic and environmental security; social protection of the population; protection of historical and cultural foundations of the country and its citizens. Modern state policy of land relations in Ukraine is an important factor in ensuring the effectiveness of various socio-political and economic reforms in modern Ukraine, which affects human culture and social order in the country, ensuring optimal development of its natural and resource potential. Today in Ukraine there is still no comprehensive functional approach to the process of reforming land relations in the context of decentralization of power, the regulatory framework in this area is fragmented and unbalanced.
The proposed system of economic relations between the institutions of the land market infrastructure creates transparency in the land ownership market. The formation of land market infrastructure institutions in Ukraine will provide a civilized, organized market in which government agencies control the process of buying and selling land, which reflects the interests of preserving the purpose of the land and guarantee effective use. The functional features of such land market infrastructure institutions as the State Land Bank, the State Agency of Land Resources of Ukraine, the Land Exchange, and the Land Court will contribute to more effective state regulation. The State Land Bank in this system acts as a financial institution of the land market and a state controller for the purchase and sale of land, including mortgage lending secured by land ownership, purchase of land from owners and its sale to agricultural enterprises and farmers to preserve the reclamation system and large crop rotation fields. as well as the creation of a fund for the reproduction of soil fertility on the basis of penalties for violators of agronomic requirements and the environment.
Key words: land market, economic relations, land bank, infrastructure.

References

  1. Chaplyhina O.V., Shyian A.A. Faktory vplyvu na tsinu zemel silskohospodarskoho pryznachennia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2011. № 1. S. 36–40.
  2. Borodina O., Prokopa I. Podolannia strukturnykh deformatsii v ahrarnomu sektori Ukrainy: instytutsializatsiia i modernizatsiia malo tovarnoho silskohospodarskoho vyrobnytstva. Ekonomika Ukrainy. 2015. № 4. S. 88–96.
  3. Tretiak A. Napriamy formuvannia derzhavnoi zemelnoi polityky, abo zmina priorytetiv zemelnoi reformy. Zemlevporiadnyi visnyk. 2008. № 1. S. 21–33.
  4. Polishchuk L. Rynok zemli: vydymi y prykhovani ryzyky. Zemlevporiadnyi visnyk. 2008. № 1. S. 9–21.
  5. Shchuryk M. V. Zberezhennia ta okhorona zemel yak kliuchovi peredumovy yikh polipshennia. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomika. 2017. Vyp. 1. S. 61–66.
  6. Apopii V., Matsko M. Ratsionalne vykorystannia zemel silskohospodarskoho pryznachennia: pravovi ta ekonomichni problemy. Ekolohichni, ekonomichni ta tekhnolohichni aspekty vykorystannia zemelnykh resursiv : materialy mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho forumu, 19–21 veresnia 2007 r. Lviv : Lviv. derzh. ahrouniversytet. 2007. 515 s.
  7. Mushak O. Pislia vidkryttia rynku zemli 1 ha koshtuvatyme $2 tys. – prohnoz. URL: https://agropolit.com/news/13515-pislya-vidkrittya-rinku-zemli-1-ga-zemli-koshtuvatime-2-tis–ekspert

Post Author: Кравчик Юрій

Translate