Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОНЛАЙН-ОСВІТА: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМ ДЛЯ НАВЧАННЯ В СВІТІ

ONLINE EDUCATION: A COMPARATIVE ANALYSIS OF ONLINE LEARNING PLATFORMS IN THE WORLD

Сторінки: 219-225. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
Єлісєєва О., Єлісєєв Є.
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Yelisyeyeva O., Yelisieiev Ye.
Oles Honchar Dnipro National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-39
Надійшла / Paper received : 11.03.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.06.2020

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена аналізу методичних аспектів застосування онлайн навчання у світі та моделей його оцінювання. Були розглянуті основні тенденції розвитку сфери онлайн навчання та проведено порівняння найбільших онлайн платформ. Проаналізовано розвиток сфери онлайн-освіти у світі
На основі аналізу підходів до оцінювання онлайн-навчання були описані методи та моделі оцінювання в даній сфері, зокрема модель CIPP, яка орієнтована на цілі оцінювання, модель SCORM. Також були розглянуті сервіси Bitdegree та G2, які оцінюють платформи для онлайн навчання та дозволятьпотенційним користувачам зробити оптимальний вибір.
На основі проведеного порівняльного аналізу найбільш популярних онлайн платформ було визначено, що EdX є найкращим вибором для отримання високоякісної кваліфікації від авторитетного навчального закладу за невелику ціну, в той час як Coursera є найбільш оптимальним рішенням для отримання наукового ступеню онлайн, якщо є можливість інвестувати в навчання значні кошти; Udemy підійде тим, хто бажає опанувати новий навик, а Prometheus дозволить вчитися в найкращих університетах тим, хто не володіє англійською мовою.
Ключові слова: методичні аспекти, онлайн-навчання, порівняльний аналіз, оцінювання, онлайн платформи.

Розширена анотація англійською мовою

Education is one of the most important factors of economic development, ensuring a decent level of well-being of the nation and maintaining the socio-cultural level of the population. Today in Ukraine and the world due to economic and other difficulties a large number of people can not afford to study at university. At the same time, modern technology is evolving rapidly, making it possible to learn new skills, raise your intellectual level and even get a new specialization online.
The article is devoted to the analysis of methodical aspects of application of online learning in the world and models of its estimation. The main trends in the development of online learning were considered and a comparison of the largest online platforms for learning, as well as the analysis of the development of online learning in the world were made.
Based on the analysis of approaches to the assessment of online learning, the main methods, and models of assessment in this area were identified. Such models include: CIPP model, focused on evaluation goals model, SCORM model. Bitdegree and G2 services, which evaluate online learning platforms and allow potential users to make optimal choices were also considered.
Based on a comparative analysis of the most popular online platforms, it was determined that EdX is the best choice for obtaining a high-quality qualification from a reputable educational institution for a small price, while Coursera is the best solution for obtaining an online degree if you can invest in studying significant funds; Udemy is suitable for those who want to learn a new skill, and Prometheus will allow those who do not speak English to study at the best universities.
Key words: methodological aspects, online learning, comparative analysis, evaluation, online platforms.

References

  1. Bonk, C. J. Evaluating Online Learning: Frameworks and Perspectives. Training the E-learning World. [Electronic resource] / Bonk, C. J., Dennen, V. P. – 2005. – Resource access mode: http://www.courseshare.com/download/online/eval.ppt.
  2. Stufflebeam, D. L. The CIPP Model for Evaluation. [Electronic resource] / Stufflebeam, D. L. – 2005. – http://www.wmich.edu/ evalctr/pubs/CIPP-ModelOregon10-03.pdf.
  3. Kirkpatrick, D. L. Evaluating Training Programs: The four levels / Kirkpatrick, D. L.. // San Francisco: Berrett-Koehler. – 1998.
  4. SCORM [Electronic resource] // Advanced Distributed Learning. – 2004. – Resource access mode: http://www.adlnet.org/).
  5. The Best Online Learning Platforms [Electronic resource]. – 2020. – Resource access mode: https://www.bitdegree.org/online-learning-platforms
  6. Grid® Report for Technical Skills Development [Електронний ресурс]. – 2020. – Resource access mode: https://www.g2.com/ reports/418812bd-c1e2-4758-9708-1a4e2149da04/preview?tab=grid
  7. EdX [Electronic resource]. – Access mode: https://www.edx.org/
  8. Udemy [Electronic resource]. – Access mode: https://www.udemy.com/
  9. Coursera [Electronic resource]. – Access mode: https://www.coursera.org/
  10. Prometheous [Electronic resource]. – Access mode: https://prometheus.org.ua/
  11. Online Education Statistics [Electronic resource] // AiX Schools. – 2017. – Resource access mode: https://id.ailluminate.com/aix-schools

Post Author: npetliaks

Translate