Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ДЕТЕРМІНАНТИ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ: ЕЛАСТИЧНІСТЬ ПОПИТУ

DETERMINANTS OF CONSUMER BEHAVIOR: ELASTICITY OF DEMAND

Сторінки: 226-233. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
Овсяннікова Н. В.
Національний університет біоресурсів і природокористування України

Ovsiannikova N.
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-40
Надійшла / Paper received : 19.03.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.06.2020

Анотація мовою оригіналу

Статтю присвячено оцінці впливу факторів еластичності на динаміку попиту на ринку автомобільного палива. Для факторної моделі попиту на газ встановлено, що понад 71 % загальної варіабельності попиту на газ пояснюється впливом цінових факторів – ціни газу і ціни бензину. Встановлено, що вплив цінової еластичності проявляється при малих змінах ціни газу і виражається в стимулювання збільшення середньої закупівлі палива споживачем. Вплив перехресної еластичності зумовлює появу на графіку тренда точок зростання за рахунок переключення споживачів на більш дешеві види палива. Умови, за яких спостерігається виражений вплив перехресної еластичності повязані з розміром витрат переходу на альтернативні види палива. Включення в прогнозну модель показників еластичності дозволило описати алгоритм побудови прогнозу попиту на альтернативне паливо.
Ключові слова: точкові коефіцієнти цінової еластичності, перехресна  еластичність палив, лаг в реакції споживачів, прогнозуваня попиту.

Розширена анотація англійською мовою

The accuracy of determining the demand function allows one to obtain more accurate estimates of price elasticity. Demand is viewed as a market response to fuel supply, price and other factors, therefore it can be a measure of the efficiency of the market supply.On the other hand, demand is a quantitative expression of consumer preferences; demand reflects how fuels correspond to changes in consumer behavior.
Demand dynamics are determined by: the achieved consumption level, the impact of which on the future can be estimated using the econometric model of motor fuel consumption; market factors, the direct impact of which is the replacement of expensive fuels with cheaper fuels. The indirect influence of market factors is reflected in changes in consumer preferences and consumer behavior.
A flexible approach to modeling demand is based on a retrospective analysis, on the identification of additional factors that determine demand along with the main factors – price and income. The nonlinearity of demand dynamics is explained by the influence of factors of various origins – factors of the technical and economic environment, consumer preferences, and the culture of consumption. Differentiated assessment of the influence of various factors in the demand model will allow adequately assessing price elasticity, income elasticity of demand.
It was found that for the factor model of gas demand, 71 % of the total variability in demand is explained by the influence of price factors (gas prices and gasoline prices). The effect of price elasticity determines changes in demand only with small fluctuations in gas prices; its influence is manifested in stimulating an increase in the size of the average fuel purchase. The effect of cross-elasticity of demand leads to the emergence of growth points due to consumers switching to cheaper fuels.
The conditions under which there is a pronounced effect of cross-elasticity are related to the size of the cost of switching to alternative fuels.The inclusion of elasticity indicators in the predictive model made it possible to describe an algorithm for constructing a forecast of demand for alternative fuels.
Key words: price elasticity, cross elasticity of automotive fuels, time lag in consumer reaction, demand forecasting.

References

  1. OvsyannIkova N. V. DetermInanti spozhivchoYi povedInki: analIz trendIv I vpliv sezonnostI na formuvannya popitu // MIzhnarodniy naukoviy zhurnal “Internauka”. SerIya: “EkonomIchnI nauki”.https://doi.org/10.25313/2520-2294-2020-9-6299
  2. Gabriel E. Lade, Sebastien Pouliot, Bruce A. Babcock. (2018) E15 and E85 Demand Under RIN Price Caps and an RVP Waiver: CARD Policy Brief 18-PB 21. https://www.card.iastate.edu/products/policy-briefs/display/?n=1271
  3. M Espey.  Explaining the variation in elasticity estimates of gasoline demand in the United States: a meta-analysis- The Energy Journal, 1996, DOI:10.5547 / ISSN0195-6574-EJ-Vol17-No3-4
  4. Reinhard Hössinger, Christoph Link, Axel Sonntag, Juliane Stark (2017), Estimating the price elasticity of fuel demand with stated preferences derived from a situational approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice. Volume 103, September 2017, Pages 154-171, https://doi.org/10.1016/j.tra.2017.06.001
  5. Stacy C. Davis. Robert G. (2019). TRANSPORTATION ENERGY DATA BOOK: EDITION 37.2. https://tedb.ornl.gov/wp-content/uploads/2019/03/TEDB_37-2.pdf
  6. Bashmakov I. Opyit otsenki parametrov tsenovoy elastichnosti sprosa na energiyu. – http://www.cenef.ru/file/Bpaper100.pdf
  7. Mazurova O.V. (2015) Otsenka tsenovoy elastichnosti na motornoe toplivo v transportnom komplekse. DOI: 10.14530/se.2015.1.109-122
  8. John Dimitropoulos, Lester C. Hunt & Guy Judge(2005) Estimating underlying energy demand trends using UK annual data, Applied Economics Letters, 12:4, 239-244, DOI: 10.1080/1350485052000337789
  9. David A. Hensher,Zheng Li(2010) Accounting for differences in modelled estimates of RP, SP and RP/SP direct petrol price elasticities for car mode choice: A warning DOI: 10.1016 / j.tranpol.2010.01.006
  10. M Brons, P NijkampE PelsP Rietveld(2008) A meta-analysis of the price elasticity of gasoline demand. , https://doi.org/10.1016/j.eneco.2007.08.004
  11. Carol A.Dahl(2012), Measuring global gasoline and diesel price and income elasticities. , https://doi.org/ 10.1016/j.enpol./ 2010.11.055
  12. U.S. Energy Information Administration (2014). Gasoline prices tend to have little effect on demand for car travel. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=19191
  13. PHIL GOODWIN, JOYCE DARGAY & MARK HANLY(2004) Elasticities of Road Traffic and Fuel Consumption with Respect to Price and Income: A Review, Transport Reviews, 24:3, 275-292, DOI: 10.1080/0144164042000181725

Post Author: npetliaks

Translate