Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ СУСПІЛЬНИХ БЛАГ В УМОВАХ ІНСТИТУЦІЙНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ

STATE REGULATION OF PUBLIC GOODS IN THE CONDITIONS OF INSTITUTIONAL TRANSFORMATIONS


Сторінки: 255-260. Номер: №
4, Том 3, 2020 (284)

Автори:
Журавльова Ю. О.
Управління Державної служби якості освіти в Одеській області

Zhuravlova Yuliya
Department of the State Service for Education Quality in Odessa region
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-46
Надійшла / Paper received : 04.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

     У статті досліджено державне регулювання суспільних благ. Визначено, що розподіл і споживання суспільних благ в умовах ринку обумовлюють несприятливий відбір, моральний ризик, проблему «безбілетника», що обумовлює недієздатність ринку суспільних благ та обґрунтовує визначальну роль держави у їх відтворенні. Визначено державне регулювання суспільних благ як діяльність державних інституцій, направлену на забезпечення нормативно-правової бази, формування інституційного середовища, визначення правил і процедур  щодо формування, розподілу, використання ресурсів для відтворення суспільними благами. Запропоновано механізм державного регулювання суспільних благ у національній економіці. Зауважено, що важливими аспектами державного регулювання суспільних благ є визначення оптимальних меж участі держави у цьому процесі, створення сприятливих конкурентних умов для відтворення суспільних благ, зниження інформаційної асиметрії, вирішення проблеми виміру ефективності їх відтворення, високий рівень відповідальності суб’єктів цього процесу, відсутність бюрократії.

Ключові слова: суспільні блага, суспільний сектор, державне регулювання.

Розширена анотація англійською мовою

     The article examines the state regulation of public goods. It was determined that the distribution and consumption of public goods in market conditions cause unfavorable selection, moral hazard, the problem of «free-rider», which causes the incapacity of the public goods market and justifies the decisive role of the state in their reproduction. The state regulation of public goods is defined as the activity of state institutions aimed at ensuring the regulatory framework, the formation of the institutional environment, the determination of rules and procedures for the formation, distribution, usage of resources for reproduction of public goods. The main prerequisites for state participation in the reproduction of public goods are the need to ensure national security, social obligations of the state, external effects of creation and consumption of public goods, increase their investment attractiveness, reduce transaction, transformation costs and social losses, excluding the share of public goods consumers.

The institutional environment of public goods is defined as a set of interrelated fundamental political, social, legal, economic regulations and rules, which determine the conditions of their creation, distribution, consumption, and its main purpose is to unite public efforts to meet collective needs, solve «market failures» on the basis of the principle of Pareto optimality, balancing individual interests and social responsibility, the principle of compensation. The basic institutions for the provision of public goods are power, market, competition, entrepreneurship, etc., and the corresponding institutional forms. The mechanism of state regulation of public goods in the national economy was offered. It was noted that important aspects of state regulation of public goods are to determine the optimal limits of state participation in this process, creating favorable competitive conditions for the reproduction of public goods, reducing information asymmetry, solving the problem of measuring the effectiveness of their reproduction, high level of responsibility, lack of bureaucracy.

     Key words: public goods, public sector, state regulation.

Rеfеrеnсеs

  1. 1. Musgrave, R. A. (1976). The theory of public finance, McGraw-Hill, New York, 384 s
  2. Nordhaus, W. (2006). Paul Samuelson and global public goods. Ed: M. Szenberg, L. Ramrattan and A. A. Gottesman. Samuelsonian economics and the twenty-first century, Oxford University Press, Oxford, 343 p.
  3. Pigu, A. (1985). Economic welfare theory. Trans. from Eng. [Ekonomicheskaya teoriya blagosostoyaniya; per. s ahgl.], Progress, Moskva, 512 s. [in Russian]
  4. Stiglitz, J. E. (1999). Knowledge as a global public good. Ed.: I. Kaul, I. Grunberg and M. A. Stern. Global public goods: international cooperation in the 21st century, Oxford University Press, Inc., New York, 585 p.
  5. Dluhopol’s’kyj, O. V. (2007). Teoriia ekonomiky derzhavnoho sektora [Theory of public sector economy], Ekonomichna dumka, Ternopil’ [in Ukraine]
  6. Kuz’menko, V. P. (2004). Teoriia suspil’noho vyboru: retrospektyvnyj analiz u konteksti tranzytyvnoi ekonomiky [ Theory of public choice: retrospective analysis in the context of a transitive economy]’. Naukovi zapysky. Natsional’nyj universytet «KyievoMohylians’ka Akademiia». Ekonomichni nauky. 30. 3–12. [in Ukraine]

Post Author: Кравчик Юрій

Translate