Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА ЕКОНОМІЧНИЙ ЗМІСТ

ENTERPRISE POTENTIAL: ESSENCE AND ECONOMIC CONTENT

Сторінки: 261-264. Номер: №4, Том 3, 2020 (284)

Автори:
ХАЧАТРЯН В. В.
ORCID ID: 0000-0002-9532-0116
e-mail: v.khachatrian@vtei.edu.ua
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

VALENTYNA KHACHATRYAN
Vinnytsia Institute of Trade and Economics of KNUTE

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-47
Надійшла / Paper received : 01.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

     В статті проаналізовано існуючі в сучасній науці підходи до трактування сутності потенціалу підприємства. Охарактеризовано різні концепції дослідження потенціалу: трактування його як сукупності або як характеристики ресурсів, що характеризує ресурсну концепцію вивчення даної категорії, а як потужності, сукупності можливостей, здатності досягати результату та відносини – результатну. Підтверджено неоднозначність позиції щодо трактування категорії «потенціалу підприємства», Здійснено обґрунтування особливостей узгодження категорій «ринковий потенціал», «виробничий потенціал» та «стратегічний потенціал контексті дослідження поняття «потенціал підприємства». Доведено, що дані категорії є принципово різними, адже ринковий потенціал включає формування та використання попиту на товари чи послуги призведе, тоді як стратегічний потенціал являється моделлю поведінки підприємства на ринку. Розмежування даних понять забезпечить підвищення ефективності використання підприємницького потенціалу підприємства з огляду на використання особливостей кожного з них.

     Ключові слова: підприємницький потенціал, ринковий потенціал, виробничий потенціал, стратегічний потенціал.

Розширена анотація англійською мовою

      The article analyzes the existing approaches in modern science to the interpretation of the essence of the potential of the enterprise. Different concepts of potential research characterized: its interpretation as a set or as a characteristic of resources, which characterizes the resource concept of studying this category, and as power, set of opportunities, ability to achieve results and relations – resultant. The ambiguity of the position on the interpretation of the category “enterprise potential” confirmed, because the same category is associated with the concepts of “resources”, “opportunities”, “abilities” and acts as a characteristic or relationship. adhere to the etymological interpretation of the category “potential” in relation to the enterprise as a set of opportunities to achieve appropriate results in their activities, due to the system of abilities to use them in a changing environment. The potential of the enterprise described as a complex, changing system that is able to adapt to environmental conditions, the study of which is due to the urgent need to determine the processes of its formation and implementation mechanisms to improve the enterprise management system. The peculiarities of coordination of the categories “market potential”, “production potential” and “strategic potential” in the context of the study of the concept of “enterprise potential” substantiated. It proved that these categories are fundamentally different, because the market potential includes the formation and use of demand for goods or services will lead, while the strategic potential is a model of enterprise behavior in the market. Given the above, all three types of potential that scientists identify with entrepreneurship are only its structural elements that interact with each other. The delimitation of these concepts will increase the efficiency of the entrepreneurial potential of the enterprise in view of the use of the features of each of them

     Key words: entrepreneurial potential, market potential, production potential, strategic potential.

Rеfеrеnсеs

  1. Gonchar O.I. (2015). Actualization of enterprise potential management in terms of European integration: a monograph. [Actualization of enterprise potential management in terms of European integration: a monograph]. Khmelnytsky: KhNU (in Ukrainian).
  2. Gonchar O.I. (2016) Motyvatsiini aspekty adaptyvnoho upravlinnia potentsialom pidpryiemstva [Motivational aspects of adaptive management of enterprise potential]. Scientific Bulletin of Polissya, vol. 2 (6). pp. 79 – 84.
  3. Ignatenko N.T., Rudenko V.P. (1986). Production and resource potential of the territory [Production and resource potential of the territory] . Lviv: Higher School (in Russian).
  4. Trifilova A.A. (2003). Management of innovative development of the enterprise. [Management of innovative development of the enterprise]. M .: Finance and Statistics (in Russian).
  5. Fedonin O.S., Repina, I.M., Oleksyuk O.I. (2004). Potential of the enterprise: formation and evaluation: textbook. for students. [Potential of the enterprise: formation and evaluation: textbook. for students]. Kyiv: KNEU, (in Russian).
  6. Figurnov E. P. (1982). Proyzvodstvennіi potentsyal sotsyalystycheskoho obshchestva [The production potential of socialist society]. Political self-education, vol. 1. pp. 238–249.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate