Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

АНАЛІЗ І ПЛАНУВАННЯ ПОКАЗНИКІВ ЯКОСТІ ЖІНОЧИХ СУМОК ПРИ ФОРМУВАННІ ПЕРСПЕКТИВНОЇ КОЛЕКЦІЇ

ANALYSIS AND PLANNING OF WOMEN’S BAGS  QUALITY INDICATORS WHEN FORMING A PERSPECTIVE COLLECTION

Сторінки: 239-245. Номер: №3, 2020 (285)
Автори:
О. А. Михайловська, А. Б. Домбровський, Г. Є. Лобанова
Хмельницький національний університет
О. MYKHAILOVSKA , A. DOMBROVSKY, H. Lobanova
Khmelnytsky Natsіonalny Unіversitet
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2020-285-3-37
Рецензія/Peer review : 18.04.2020  р.
Надрукована/Printed : 02.06.2020 р.

Анотація мовою оригіналу

У статті досліджено, що для створення нової колекції жіночих сумок необхідно повною мірою врахувати вподобання споживачів, напрямки сучасної моди та вимоги багатофункціональності виробів. На основі результатів проведеного анкетування жінок встановлено найвагоміші аспекти властивостей жіночих сумок, а саме їх форма, розміри, колір, спосіб закривання, вид матеріалу. Для створення багатофункціональних сумок запропоновано використання трансформації та модульного проектування за рахунок використання композиційно-конструктивних елементів, деталей-модулів та конструкцій, які можна додавати, замінювати та перетворювати. Такий підхід створює значні можливості щодо використання споживачами не кількох сумок різних кольорів, форм, конфігурацій та розмірів, а однієї, тим самим зменшуючи надмірне споживання, а отже зменшуючи перевиробництво продукції.
Ключові слова: анкетування, трансформація, модульне проектування, багатофункціональність, естетичні показники, конструктивні показники, конструкція, композиційно-конструктивні елементи

Розширена анотація англійською мовою

Created in the 90s of the twentieth century, the world of “intensive development of consumption” laid the conditions for the current global crisis. This crisis is not financial and is not related to overproduction in the financial sector. This is a systemic crisis of overconsumption, which covers all sectors of society – the production of material, virtual goods and services, the financial sector, marketing and advertising, government policy and public services.
To overcome it, it is necessary to limit excessive consumption and direct the efforts of marketing links in advertising to moderate consumption, reducing entertainment and recreation. In this aspect, it is important to create an appropriate functional material sphere.
The article investigates that in order to create a new collection of women’s bags, it is necessary to take full account of consumer preferences, trends of modern fashion and requirements of multifunctionality of products. Based on the results of the questionnaire conducted by women, the most important aspects of the properties of women’s handbags, namely their shape, size, color, type of material, were established. To create multifunctional bags, it is proposed to use transformation and modular design by using composite elements, module parts and structures that can be added, replaced and transformed.
This approach creates significant opportunities for consumers to use not several bags of different colors, shapes, configurations and sizes, but one, thereby reducing over consumption and therefore reducing product overproduction.
Keywords: questionnaire, transformation, modular design, multifunctionality, aesthetic indicators, design indicators, design, composite elements

References

  1. Hyssyn V.Y. Upravlenye kachestvom produktsyy / V.Y. Hyssyn. – Rostov n/D: Fenyks, 2000. – 265s.
  2. Semenova V. V. Teoretycheskye y metodolohycheskye osnovы dyzaina kozhhalantereinыkh yzdelyi (modulnoe proektyrovanye) : dyssertatsyia … doktora tekhnycheskykh nauk : 17.00.06 / Vyktoryia Vyktorovna Semenova; [Mesto zashchytы: Moskovskyi hosudarstvennыi unyversytet dyzaina y tekhnolohyy]. – M.: MHUDT. – 2009. – 342 s.
  3. Vyliaeva A. A. Yssledovanye y analyz prymenenyia modulnoi systemы v proektyrovanyy promыshlennoho assortymenta razlychnыkh yzdelyi y obuvy / A. A. Vyliaeva, H. A. Bastov // Tekhnycheskoe rehulyrovanye: bazovaia osnova kachestva materyalov, tovarov y usluh: mezhdunarodnыi sbornyk nauchnыkh trudov / redkol. V.T. Prokhorov [y dr.]; Ynstytut sferы obsluzhyvanyia y predprynymatelstva (fylyal) feder. hos. biudzh. obrazovat. uchrezhd. vыssheho prof. obrazovanyia “Donskoi hos. tekhn. un-t” v h. Shakhtы Rost. obl. (YSOyP (fylyal) DHTU. – Shakhtы: YSOyP (fylyal) DHTU, 2014. – S.91-94.
  4. Mykhailovska O. A. Khudozhno-konstruktyvni oznaky ta parametry formotvorennia modulnoho vzuttia / O. A. Mykhailovska, A. B. Dombrovskyi. // Lehka promyslovist. Industriia mody. – 2018. – №2. – S. 48–52.
  5. Hrabovetskyi B.Ie. Metody ekspertnykh otsinok: teoriia, metodolohiia, napriamky vykorystannia: monohrafiia / B.Ie. Hrabovetskyi – Vinnytsia: VNTU, 2010. – 171 s.
  6. Kernesh V. P. Doslidzhennia estetychnykh vlastyvostei vzuttia metodom opytuvannia ta ranzhuvannia / V. P Kernesh., N. M. Omelchenko, V. P. Konoval // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – 2005. – №6. – S.209-212.
  7. Lobanova H. Ye. Doslidzhennia chynnykiv, shcho vplyvaiut na formuvannia asortymentu dytiachoho vzuttia / H. Ye. Lobanova, O. V. Kovaliuk. // Visnyk KNUTD. – 2017. – №3. – S. 91–97.

Post Author: npetliaks

Translate