Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЦИФРОВА ЕКОНОМІКА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ОРГАНІЗАЦІЙ

DIGITAL ECONOMY AND ITS INFLUENCE ON THE DEVELOPMENT OF ORGANIZATIONS

Сторінки: 172-176. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
Рудніченко Є. М., Гавловська Н. І.,
Суходоля С. А., Лісовський І. В., Ядуха С. Й.
Хмельницький національний університет

RUDNICHENKO Ye, HAVLOVSKA N.,
SUHODOLIA S., LISOVSKYI І., YADUKHA S.
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-32
Надійшла / Paper received : 19.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 30.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті доведено вагомість впливу цифрової економіки на розвиток організацій та актуальність впровадження цифрових технологій, що підтверджено даними рейтингу найдорожчих компаній світу. Проведено аналіз поняття «цифрова економіка» як економічної категорії. Запропоновано авторське визначення цифрової економіки. Так, цифрова економіка є наслідком трансформації інших видів економіки, що передували її розвитку. Тобто своєрідним симбіозом економіки знань та глобалізаційних процесів, які стали поштовхом розвитку цифрових трансформацій абсолютно у всіх сферах. Цифрова економіка має складну структуру і включає IT-сектор, виготовлення та/або реалізацію продукції із застосуванням ІКТ та супутні послуги. Цифровізація практично всіх аспектів життєдіяльності людини обумовлює трансформацію процесів розвитку організацій та потребує нового бачення інструментального забезпечення таких процесів.
Ключові слова: розвиток, зміни, цифрова економіка, трансформації.

Розширена анотація англійською мовою

The article proves the importance of the impact of the digital economy on the development of organizations and the relevance of the introduction of digital technologies, which is confirmed by the ranking of the most expensive companies in the world. An analysis of the concept of “digital economy” as an economic category was conducted by the author. The digital economy is one of the main trends of the twenty-first century. Extremely rapid development of technologies and the introduction of artificial intelligence in almost all spheres of society cause transformation processes not only in production processes but also in management. The ranking of the most expensive companies in the world demonstrates the transition to the “digital age”, and major market players invest in such prospects. Despite the different approaches to the interpretation of basic concepts in the digital economy, most scientists state the irreversible changes and the presence of transformations in almost all aspects and segments of business. Organizational changes are an integral part of the activities of organizations, which determine not only the peculiarities of their functioning, but also are the key to their survival and development. The implementation of organizational changes in the digital economy has its own specific features caused by the need to use advanced technologies. A higher level of technologies requires a review of management processes in order to implement effective changes. The author’s definition of digital economy was offered in the article. Thus, the digital economy is a consequence of the transformation of other types of economy that preceded its development. That is, the digital economy is a kind of symbiosis of the knowledge economy and globalization processes, which have become the impetus for the development of digital transformations in absolutely all spheres. The digital economy has a complex structure and includes the IT sector, manufacturing and / or marketing of products using information-communication technologies  and related services. Digitization of almost all aspects of human life causes the transformation of the processes of development of organizations and requires a new vision of instrumental support of such processes.
Key words: development, changes, digital economy, transformations.

References

  1. Asanov R.K. Formirovanie koncepcii «cifrovoj ekonomiki» v sovremennoj nauke / R.K. Asanov // Socialno-ekonomicheskie nauki i gumanitarnye issledovaniya. – 2016. – № 15. – S. 143–148.
  2. Bondarenko V.M. Mirovozzrencheskij podhod k formirovaniyu, razvitiyu i realizacii «cifrovoj ekonomiki» / V.M. Bondarenko // Sovremennye informacionnye tehnologii i IT-obrazovanie. – 2017. – T. 13. – № 1. – S. 237–251.
  3. Kaluzhskij M.L. Elektronnaya kommerciya: marketingovye seti i infrastruktura rynka / M.L. Kaluzhskij. – M., 2014. – 328 s.
  4. Kit L.Z. Evoliutsiia merezhevoi ekonomiky / L.Z. Kit // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – Ekonomichni nauky. – 2014. – № 3. – T. 2. – S. 187–194.
  5. Starodubceva E.B. Cifrovaya transformaciya mirovoj ekonomiki / E.B. Starodubceva, O.M. Markova // Vestnik AGTU. Ekonomika. – 2018. – № 2. – S. 7–15.
  6. Topskott A. Tehnologiya blokchejn, to, chto dvizhet finansovoj revolyuciej segodnya / A. Topskott, D. Topskott. – M. : Eksmo, 2017.
  7. Toffler E. Tretya volna / E. Toffler. – M. : AST, 2010. – 784 s.
  8. Cifrovaya transformaciya ekonomiki i promyshlennosti: problemy i perspektivy / [pod red. A. V. Babkina]. – SPb : Izd-vo Politehn. un-ta, 2017. – 807 s.
  9. Yudina T.N. Cifrovaya ekonomika skvoz prizmu filosofii hozyajstva i politicheskoj ekonomii / T.N. Yudina, I.M. Tushkanov // Filosofiya hozyajstva. – 2017. – № 1. – S. 193–201.
  10. Yaponiya 2008. Ezhegodnik / [pod red. E.V. Molodyakova]. – M. : Airo-HHI, 2008. – 312 s.
  11. Bell D. The Social Framework of the Information Society / Dertoozos M. L., Moses J. (eds.) // The Computer Age: A 20 Year View. – Cambridge : MIT Press, 1979. – Р. 500–549.
  12. Big data, sharing economy, internet veshej, robotizaciya: vzglyad v budushee rossijskogo biznesa // Perspektivy razvitiya elektronnogo biznesa i elektronnoj kommercii : materialy III Mezhfakultetskoj nauchno-prakticheskoj konferencii molodyh uchenyh: doklady i vystupleniya / pod red. L.V. Lapidus. – Moskva : Ekonomicheskij fakultet MGU imeni M.V. Lomonosova, 2017. – S. 5–24.
  13. Brynjolfsson E. Introduction, in Understanding the Digital Economy / E. Brynjolfsson, B. Kahin. – Cambridge : MIT Press. – 2020. – P. 1–10.
  14. Dahlman C. Harnessing the Digital Economy for Developing Countries / C. Dahlman, S. Mealy, M. Wermelinger. – Paris : OECD, 2016. – URL: http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/4adffb24-en.pdf.
  15. Heeks R. Researching ICT-Based Enterprise in Developing Countries / R. Heeks // Development Informatics Working Paper 30, IDPM, University of Manchester, 2008. – URL: http://www.gdi.manchester.ac.uk/research/publications/di/.
  16. Kling R. IT and organizational change in digital economies, in Understanding the Digital Economy / R. Kling, Lamb R.; E. Brynjolfsson & B. Kahin (eds). – Cambridge : MIT Press, MA, 2000. – Р. 295–324.
  17. Knickrehm M. Digital Disruption: The Growth Multiplier. Dublin: Accenture / M. Knickrehm, B. Berthon, P. Daugherty. – 2016. – URL: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-4/Accenture-Strategy-Digital- Disruption-Growth-Multiplier.pdf.
  18. Lane N. Advancing the Digital Economy into the 21st Century / N. Lane // Information Systems Frontiers. – 1999. – Vol. 1. № 3. – P. 317–320.
  19. Machlup F. The production and Distribution of Knowledge in the United States / F. Machlup. – Princeton : Princeton University Press, New Jersey, 1962. – 416 р.
  20. Masuda Y. The Information Society as Post-Industrial Society / Y. Masuda. – Washington, 1981. – 171 p.
  21. Mesenbourg T.L. Measuring the Digital Economy, US Bureau of the Census, Suitland, MD / T.L.Mesenbourg, 2001. – URL: https://www.census.gov/content/dam/Census/library/working- papers/2001/econ/umdigital.pdf.
  22. Negroponte N. Being Digital / N. Negroponte. – NY : Knopf, 1995. – 256 p.
  23. Rouse M. Digital Economy. Newton: Techtarget / M. Rouse. – 2016. – URL: http://searchcio.techtarget.com/ definition/digital-economy.
  24. Tapscott D. The Digital Economy / D. Tapscott. – McGraw – Hill Companies Incorporated, 1996. – 342 р.
  25. Toffler A. The third wave / A. Toffler. – N.-Y. : Morrow, 1980. p. – 544 p.
  26. Top 500 Global Brands 2010 Ranking. URL: https://brandirectory.com/rankings/global/2010/table.
  27. Top 500 Global Brands 2016 Ranking. URL: https://brandirectory.com/download-report/global_500_2016_website.pdf.
  28. Top 500 Global Brands 2017 Ranking. URL: https://brandirectory.com/rankings/global/2017.
  29. Top 500 Global Brands 2018 Ranking. URL: https://brandirectory.com/download-report/Brand%20Finance%20Global%20500%/ 20Report%202018%20Locked.pdf.
  30. Top 500 Global Brands 2019 Ranking. URL: https://brandirectory.com/download-report/brand-finance-global-500-2019-preview.pdf.
  31. Top 500 Global Brands 2020 Ranking. URL: https://brandirectory.com/download-report/brand-finance-global-500-2020-preview.pdf.

Post Author: npetliaks

Translate