Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЗВИТОК КРАУД-ТЕХНОЛОГІЇ ТА її ЗАСТОСУВАННЯ у ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

DEVELOPMENT OF CROWD TECHNOLOGY AND IN THE ACTIVITY OF THE ENTERPRISE

Сторінки: 58-61. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
Бушовська Л. Б.
Хмельницький національний університет

Bushovska L.
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-10
Надійшла / Paper received : 15.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У цй статті розглянуто можливості застосування крауд-технології в діяльності підприємств. Проаналізовано природу утворення явища краудсорсинг. Розглянуто відмінності аутсорсингу та краудсорсингу. Також в статті розглянуто напрямки застосування крауд-технології в діяльності підприємства. Авторам проаналізовано результат від застосування крауд-технологій в різних сферах діяльності підприємства, та яку вигоду може отримати компанія від застосування методів крауд-технологій. Також у даній статті на основі проведеного аналізу визначено переваги від використання нового способу ведення бізнесу, що дають поштовх для розвитку не тільки конкретного підприємства, а й регіону та країни у цілому.
Ключові слова: краудсорсинг, крауд-технології, крауд-маркетинг, управління співтовариствами.

Розширена анотація англійською мовою

The possibilities of crowd-technology application in marketing activities of enterprises were considered in the article. It was analysed the nature of formation crowdsourcing phenomenon. Distinctions outsourcing and crowdsourcing were considered, the main of which is the employment process crowdsourcing wide range of people, unbounded by one organization, on the basis of a public offer. In the article it was also discussed the direction of application of crowd-technologies in marketing of enterprises. The authors analyse the process of applying crowd-technology in the marketing of the company. Proposed double direction of application – there were crowdsourcing as a strategy “Crowd is a partner” and crowdmarketing – strategy “Crowd is a consumer”. Strategy of crowdmarketing was developed, that implied managing customer communities, customer communications management model in the network and marketing techniques on the Internet. The main result of the crowdmarketing strategy is to get the client as a partner, whose interaction with other users was strengthening managements influence. In modern conditions, the development of Internet technologies takes new and unpredictable forms. One of the phenomena of modernity to solve non-standard and risky problems in the activities of enterprises has been the use of crowdfunding. They are reflected in many business management processes. The origin of the terms crowd technologies, in particular crowdsourcing, crowdfunding, crowdmarketing, crowdwork, crowd recruiting, translates from the English word “crowd”, which means “crowd”. These technologies to attract creative, intellectual, financial, labour resources are mass, which allows to reach a significant number of people without territorial, economic, social, corporate and other restrictions.
Keywords: сrowdsourcing, crowd-technology, crowdmarketing, communities management.

References

  1. Ackerman K. Crowdfunding as a financial instrument. Financial Ukraine: Information and analytical portal of the Ukrainian Financial Development Agency. URL: http://www.ufin.com.ua/analit_mat/sdu/139.htm
  2. Golubovskaya T.V. Large fish alone can not pull or crowd technology in action. URL: http://2013.404fest.ru/ reports/bigfish (access date: 04.06.2020)
  3. Zozulov O.V. Application of crowd-technology in marketing activities of enterprises / О.V. Zozulov, K.A. Poltorak // Economic Bulletin of NTUU “KPI”. – 2014. – Vol. 11. – P. 422–429.
  4. Crowdrecruiting – a new technology for mass talent search. Companion UA. URL: https://companion.ua/208489/.
  5. Stahurska O. Outsourcing in Ukraine and in the world: features, trends and prospects / O. Stahurska // Lawyer and Law: electronic edition. – 2017. – Vol. 38. – 15 p.
  6. Howe J. Crowdsourcing: The Collective Mind as a Business Development Tool. M.: Alpina Publisher, 2012. 288 p.

Post Author: npetliaks

Translate