Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ТУРИСТИЧНИЙ ПРОСТІР ЯК СКЛАДОВА ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ РЕГІОНУ

TOURIST SPACE AS A COMPONENT OF THE ORGANIZATION OF THE REGION’S ECONOMY

Сторінки: 253-260. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
Харченко О. В.
Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Kharchenko O.
O.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-46
Надійшла / Paper received : 11.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.11.2020

Анотація мовою оригіналу

Мета статті полягає в усесторонньому дослідженні семантичної структури туристичного простору як предметної складової економіки туризму та проведенні систематизації підходів до типології туристичного простору за його видами та у площині сприйняття взаємопов’язаних фактів, явищ та подій особою, що подорожує задля уточнення місця та значення економічної компоненти в сукупності та взаємозв’язку з іншими просторовими складовими. За результатами аналізу підходів до структурування та типології складових туристичного простору в його абстрактній теоретичній моделі було виділено окремий вид туристичного простору, характеристичними ознаками якого є доступність, обсяги та розміщення факторних і нефакторних доходів в межах окремого географічного простору між його суб’єктами, що дозволило обґрунтувати економічну складову як чинник, який визначає межі створеного туристичного продукту, динаміку розвитку і мінливості туристичного простору у просторовій організації функціонування економіки туризму.
Ключові слова: туристичний простір, економіка туризму, рекреаційно-туристичне районування.

Розширена анотація англійською мовою

Much of the research in the field of economics relates to tourism and is carried out within the study of the development of productive forces in the regional aspect. The intensification of this type of research in recent years is associated with a lack of clear awareness of the methodological identity of tourism and tourism, as well as the blurring of the boundaries of the subject of research. Most domestic scientists use the existing regulations of different levels of government to outline the plane of scientific solution of complex objective and subjective dialectical phenomena in the field of tourism. However, modern legislation does not allow to obtain comprehensive information on the content of the concept of “tourism” and the scale of its implementation.
In turn, the State Classification of Economic Activities distinguishes only the activities of travel agencies, tour operators, and related activities, including the provision of other booking services within the scope of administrative and support services. Instead, according to the Classifier of Institutional Sectors of the Economy, tourism activities can be implemented by institutional units from different sectors or subsectors of the economy. The “Strategy for the Development of Tourism and Resorts until 2026” approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine in 2017 does not clearly define the boundaries of the tourism sector. It provides for a combination of a significant number of sectoral, territorial and sectoral components. explanation that this is the activity of tour operators, travel agents and excursion services.
The purpose of the article is to comprehensively study the semantic structure of tourist space as a subject component of tourism economics and systematization of approaches to the typology of tourist space by its types and in the plane of perception of interconnected facts, phenomena and events. totality and interrelation with other spatial components. According to the results of the analysis of approaches to structuring and typology of components of tourist space in its abstract theoretical model a separate type of tourist space was distinguished, the characteristic features of which are availability, volumes and placement of factor and non-factor incomes within separate geographical space between its subjects. economic component, as a factor that determines the boundaries of the created tourist product, the dynamics of development and variability of tourist space in the spatial organization of the tourism economy.
Key words: tourist space, tourism economy, recreational and tourist zoning.

References

  1. Stratehiia rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80#Text
  2. Krachilo N.P. Osnovy turizmovedeniya / Krachilo N.P. – Kiev : Vysshaya shkola, 1980. – 118 s.
  3. Kotlyarov E.A. Geografiya otdyha i turizma: formirovanie i razvitie territorialnyh rekreacionnyh kompleksov / Kotlyarov E.A. – M. : Mysl, 1978. – 238 s.
  4. Beidyk O.O. Rekreatsiino-turystski resursy Ukrainy: metodolohiia ta metodyka analizu, terminolohiia, raionuvannia / O.O. Beidyk. – K. : Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet, 2001. – 395 s.
  5. Liubitseva O.O. Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) / O.O. Liubitseva. – K. : Alterpres, 2002. – 436 s.
  6. Kruchek O.A. Turyzmolohiia: protses formuvannia teorii turyzmu / O.A. Kruchek // Naukovi zapysky Kyivskoho universytetu turyzmu, ekonomiky i prava. Seriia: filosofski nauky. – 2010. – Vypusk 8. – S. 139–166.
  7. Malska M.P. Turystychnyi biznes: teoriia ta praktyka / Malska M.P., Khudo V.V. – K. : Tsentr uchbovoi literatury, 2007. – 424 s.
  8. Blahun I.S. Valoryzatsiia rehionalnoho turystychnoho prostoru [Elektronnyi resurs] / I.S. Blahun, I.M. Honak // Biznes Inform. – 2015. – № 1. – S. 104–110. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2015_1_17
  9. Liubitseva O. O. Kontseptualni zasady heohrafii rekreatsii i turyzmu / O.O. Liubitseva, M.P. Malska, Yu.V. Zinko // Heohrafiia ta turyzm. – 2011. – Vyp 11. – S. 3–14.
  10. Prykhodko A.I. Poniatiino-terminolohichnyi aparat turyzmolohii: turystychnyi tsentr chy turystychna destynatsiia / A.I. Prykhodko // Heohrafiia ta turyzm. – 2012. – № 18. – S. 12–19.
  11. Yaskal I.V. Katehorii ekonomichnyi prostir” i prostorova ekonomika” v rehionalnykh doslidzhenniakh / I.V. Yaskal // Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva. – 2016. – № 2(1). – S. 48–54.

Post Author: npetliaks

Translate