Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСНОВНИХ ТЕНДЕНЦІЙ СВІТОВОГО РИНКУ ОЗДОРОВЧОГО ТУРИЗМУ

MARKETING RESEARCH OF THE MAIN TRENDS OF THE GLOBAL HEALTH TOURISM MARKET

Сторінки: 79-84. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
ІВАНОВА Л. О.
Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського
ВОВЧАНСЬКА О. М.
Львівський торговельно-економічний університет

Ivanova L.
Lviv State University of Physical Culture of Ivana Boberskogo
Vovchanska O.
Lviv University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-16
Надійшла / Paper received : 16.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.11.2020

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена ідентифікації та аналізу основних тенденцій світового ринку оздоровчого туризму, серед яких різноаспектність оздоровчих послуг; конвергенція медичного і оздоровчого туризму та вікових груп споживачів; здорове харчування; психологічне оздоровлення; підвищена увага до сну; комфортність і безпечність подорожей; оздоровчі круїзи та ін. Спираючись на результати маркетингових досліджень, стверджується, що наряду з масштабуванням ринку оздоровчого туризму, різноаспектність та більша витонченість оздоровчих послуг стали постійною тенденцією. Зважаючи на те, що практично кожна туристична дестинація здійснює оздоровчі практики, запропоновано посилювати їх відмітні переваги для конкуренції унікальними практиками оздоровлення. Маркетинговими дослідженнями з’ясовано, що круїзи все частіше пропонують інноваційні оздоровчі програми для пасажирів, налаштованих на покращання стану свого здоров’я. Наголошується, що під впливом пандемії коронавірусу COVID-19 та економічної рецесії, акценти розвитку оздоровчого туризму будуть змінені,  але світовий ринок оздоровчого туризму точно не вичерпається.
Ключові слова: маркетингові дослідження, туристична індустрія, оздоровчий туризм, світовий ринок, споживач, оздоровчі послуги.

Розширена анотація англійською мовою

The article identifies and analyses the main trends of the global health tourism market based on the results of marketing research, including: diversity of health services; convergence of medical and health tourism; convergence of age groups of consumers of health tourism services; healthy food and its alternativeness; psychological recovery and slow health trips; increased attention to sleep; comfort and safety of travel; nature as medicine; health status of essential oils; health cruises; rehabilitation at airports and hotels, etc. Consumers are increasingly aware of the value of a real health vacation, which is planned for a specific purpose, so in advance carry out thorough research of both the trip and the health destination to maximize the compliance of expectations and reality. It is widely studied that wellness services have traditionally been a key core of health travel, and traditionally more attention has been paid to yoga and meditation. Based on the results of marketing research, the authors reveal that along with the scaling of the health tourism market, the diversity and sophistication of health services have become a constant trend. For a long time getting new positive impressions from travel and the traveler’s own experience were among the permanent trends in the world market of health tourism. Now the main vector has shifted towards transformative travel, when tourists seek to undergo a deep personal transformation during the health journey and to continue to maintain it afterwards. This means that a positive psychological state in many of its manifestations and forms is a key factor in health travel. An important aspect of psychological recovery is the growing trend of increased interest of health tourists to complete immersion in nature, as with increasing urbanization, people increasingly consider their own vacation as an opportunity to “recharge” in the natural environment away from the hectic urban lifestyle. Given that almost every tourist destination carries out health practices, it is proposed to strengthen their distinctive advantages to compete with unique health practices. Marketing research has shown that cruises are increasingly offering innovative wellness programs for passengers who are determined to improve their health. Under the influence of the COVID-19 coronavirus pandemic and the economic recession, the focus of health tourism development will change due to the need to temporarily reallocate resources to overcome social and economic consequences, but the global health tourism market is far from being exhausted.
Key words: marketing researches, tourist industry, health tourism, global market, consumer, health services.

 References

  1. Vovchanska O. M. Marketynhovi doslidzhennia sehmentatsiinykh zminnykh na svitovomu rynku ozdorovchoho turyzmu / O. M. Vovchanska, L. O. Ivanova // Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. – 2020. – Vypusk 2(76). – C. 145–154.
  2. Ivanova L.O. Marketynhovyi analiz rehionalnoi struktury svitovoho rynku ozdorovchoho turyzmu / L. O. Ivanova, O. M. Vovchanska // Modern science: problems and innovations. Abstracts of the 1st International scientific and practical conference. – SSPG Publish. Stockholm, Sweden. 2020. – P. 622–632. – URL : http://sci-conf.com.ua.
  3. Global Wellness Summit. 2019 Global Wellness Trends, available at: https://www.globalwellnesssummit.com/2019-global-wellness-trends/ (Accessed 15.10.2020)
  4. Global Wellness Summit. 2020 Global Wellness Trends, available at: https://www.globalwellnesssummit.com/2020-global-wellness-trends/ (Accessed 15.10.2020)
  5. Wellness Tourism Association. Five Wellness Trends for 2019, available at: https://www.wellnesstourismassociation.org/five-wellness-travel-trends-2019/ (Accessed 15.10.2020)
  6. Global Wellness Institute (GWI), official website. URL : https://globalwellnessinstitute.org/
  7. Compare Retreats Magazine (2019), “Global Wellness Summit: 8 Wellness Travel Trends To Look Out For In 2020”, available at: https://magazine.compareretreats.com/the-wellness-travel-trends-to-look-out-for-in-2020/ (Accessed 15.10.2020)
  8. Portal “Daily travel & tourism news” (2020), “The biggest wellness travel trends for 2021”, available at: https://www.traveldailynews.com/post/the-biggest-wellness-travel-trends-for-2021 (Accessed 15.10.2020)
  9. Global Wellness Summit. The TRENDIUM from the Global Wellness Summit, available at: https://www.globalwellnesssummit.com/trendium/ (Accessed 15.10.2020)
  10. WFMJ/WBCB (2020). Wellness Tourism Market – COVID-19 IMPACT ANALYSIS REPORT, available at: https://www.wfmj.com/story/42356151/wellness-tourism-market-covid-19-impact-analysis-report (Accessed 15.10.2020)

Post Author: npetliaks

Translate