Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДУВАННЯ ТА НАПРЯМКИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ

METHODICAL BASES OF MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISES OF MECHANICAL ENGINEERING AND DIRECTIONS OF ITS INCREASE

Сторінки: 27-32. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)

Автори:
Гамова О. В.
Запорізький національний університет

GAMOVA O.
Zaporizhia National University

 DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-5
Надійшла / Paper received : 09.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті визначено, що передумовою забезпечення ефективного управління конкурентоспроможністю підприємств є застосування різних методів, інструментарію, що вплине на кінцевий результат. Проте, під час використання інструментарію управління слід враховувати галузь діяльності, результати фінансово-господарської діяльності, виробничі потужності, рівень конкурентоспроможності, сформовані конкурентні переваги. Запропоновано науково-методичні засади вибору та формування інструментарію управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування. Визначено, що застосування науково-методичних засад дозволить здійснити вибір або розробити систему, механізм управління конкурентоспроможністю підприємств, розробити і прийняти ефективні управлінські рішення. В рамках даного інструментарію управління передбачено визначення витратності, переваг впровадження системи і механізму управління конкурентоспроможністю, потреби їх використання, що вплине на розвиток конкурентного потенціалу та формування конкурентних переваг. Результатом застосування науково-методичних засад на підприємствах машинобудування є формування інструментарію управління конкурентоспроможністю, що сприятиме визначенню структуру системи і механізму управління, потреби їх використання та вплине на загальний рівень конкурентоспроможності підприємств.
Ключові слова: управління конкурентоспроможністю, управління, інструментарій управління, механізм і система управління, підприємства машинобудування.

Розширена анотація англійською мовою

The article determines that the prerequisite for ensuring effective management of the competitiveness of enterprises is the use of various methods, tools that will affect the end result. However, when using management tools should take into account the industry, the results of financial and economic activities, production capacity, the level of competitiveness, the formed competitive advantages. Scientific and methodical bases of a choice and formation of tools of management of competitiveness of the enterprises of mechanical engineering are offered. It is determined that the application of scientific and methodological principles will allow to make a choice or develop a system, a mechanism for managing the competitiveness of enterprises, to develop and make effective management decisions. This management tool provides for the definition of cost, the benefits of implementing a system and mechanism for managing competitiveness, the need for their use, which will affect the development of competitive potential and the formation of competitive advantages. The theoretical significance of scientific and methodological principles is to offer a sequence of selection or formation of tools for competitiveness management, development of the system and management mechanism, the possibility of their implementation. Scientific and methodological principles are of practical importance, because the selected or formed tools of competitiveness management can be used in the activities of machine-building enterprises, which allows them to be further implemented, to achieve strategic goals. It is established that the scientific and methodological principles contain a set of interconnected, interdependent stages, which allows to form the appropriate tools and implement them in the enterprise. The result of the application of scientific and methodological principles in mechanical engineering enterprises is the formation of tools for competitiveness management, which will help determine the structure of the system and management mechanism, the need for their use and affect the overall level of competitiveness of enterprises.
Keywords: competitiveness management, management, management tools, management mechanism and system, machine-building enterprises.

References

  1. Baran R.Ya., Romanchukevych M.Y. (2012). Instrumentarii zabezpechennia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv na zovnishnikh rynkakh [Tools for ensuring the competitiveness of domestic enterprises in foreign markets]. Actual problems of economic development of the region, Issue. 8 (2), pр. 116-125. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aprer_2012_8%282%29__20.
  2. Grosul V.A., Zubkov S.O. (2017). Metodychnyi instrumentarii otsinky konkurentospromozhnosti biznes-modeli torhovelnoho pidpryiemstva [Methodical tools for assessing the competitiveness of the business model of a commercial enterprise]. Business Inform, № 10, pр. 252-258. Retrieved from: https://www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2017&abstract=2017_10_0&lang=en&stqa=38.
  3. Krasnorutsky O.O., Zaitsev Y.O. (2016). Adaptatsiinyi instrumentarii upravlinnia konkurentospromozhnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Adaptive tools for managing the competitiveness of agricultural enterprises]. Ukrainian Journal of Applied Economics, Volume 1, № 1, pр. 100-113. Retrieved from: http://ujae.wunu.edu.ua/index.php/ujae/article/view/5.
  4. Opanasyuk Y.I. (2013). Instrumentarii upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Tools for managing the competitiveness of the enterprise]. Efficient economy, № 6. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2099.
  5. Ryabik G.E., Yavorska O.B. (2019). Stratehiia upravlinnia konkurentozdatnistiu pidpryiemstva [Strategy for managing the competitiveness of the enterprise]. Investments: practice and experience, № 24, pр. 61-66. Retrieved from: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=6948&i=9.
  6. Skrynkovsky R., Shpak O., Protsyuk T., Noga I. (2018). Formuvannia instrumentariiu dlia hrafichnoi otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation of the Toolkit for Graphical Assessment of Enterprise Competitiveness]. Trajectory of Science, vol. 4, no. 1, pp. 1014-1021. Retrieved from: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=609006.
  7. Cherkasy V.V. (2016). Osnovy upravlinnia konkurentospromozhnistiu potentsialu pidpryiemstva ta metody yii zabezpechennia [Fundamentals of managing the competitiveness of enterprise potential and methods of its provision]. Black Sea Economic Studies, Vol. 9 (2), pр. 71-74. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2016_9%282%29__17.
  8. Shpylyk S.V. (2017). Upravlinskyi instrumentarii otsiniuvannia efektyvnosti vprovadzhennia konkurentnoi stratehii yak mekhanizmu pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Management tools for evaluating the effectiveness of the implementation of competitive strategy as a mechanism for improving the competitiveness of the enterprise]. Galician Economic Bulletin, Volume 53, № 2, pр. 89-102. Retrieved from: http://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/?art=25.
  9. Shtymer L.T. (2012). Metodychnyi instrumentarii stratehichnoho analizu potentsialu pidpryiemstv [Methodical tools of strategic analysis of enterprise potential]. Bulletin of Berdyansk University of Management and Business, № 3 (19), pр. 136-139. Retrieved from: http://old.bumib.edu.ua/visnyk/3192012/metodichniy-instrumentariy-strategichnogo-analizu-potencialu-pidpriiemstv.
  10. Yarmak M.R., Dovgopol Y.S. (2017). Rozvytok instrumentariiu upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva na osnovi benchmarkinhu [Development of tools for managing the competitiveness of the enterprise on the basis of benchmarking]. Scientific Bulletin of the International Humanities University. Series: Economics and Management, Issue. 23 (2), pр. 18-23. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_eim_2017_23%282%29__6.

Post Author: npetliaks

Translate