Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЗРОБКА СТРАТЕГІЇ РОЗУМНИХ МІСТ УКРАЇНИ ЗА ЗБАЛАНСОВАНОЮ СИСТЕМОЮ ПОКАЗНИКІВ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ

DEVELOPMENT OF A STRATEGY OF REASONABLE CITIES OF UKRAINE ACCORDING TO A BALANCED SYSTEM OF INDICATORS IN THE CONDITION OF DIGITAL ECONOMY

Сторінки: 106-109. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)

Автори:
МУРАЄВ Є. В.
Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

MURAYEV Y.
І.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-18
Надійшла / Paper received : 18.05.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

 В роботі проаналізовано сутність поняття «розумні міста» та основні концепції їх розвитку, сформовано прогнозно-аналітичну систему оцінки рівня збалансованого розвитку розумних міст за збалансованою системою показників розумного міста та розроблено рекомендації щодо удосконалення організаційно-інформаційного забезпечення стратегічно-орієнтованої цифрової трансформації міст.
Ключові слова: розумне місто, стратегія розумних міст, збалансована система показників, цифрова економіка.

Розширена анотація англійською мовою

The purpose of this paper is to develop a strategy for smart cities of Ukraine on a balanced scorecard in a digital economy.
Forecast-analytical system for assessing the level of balanced development of smart cities on a balanced system of smart city indicators (Smart City Balanced Scorecard (SCBSC) has been formed, which, unlike existing ones, allows to systematically identify and streamline priority areas for smart city development priority area, which at the same time can perform the function of an evaluation system based on a developed system of key indicators (KPI) using open data from online surveys, meetings, discussions with key groups of stakeholders, including the public, and is a powerful tool for disseminating information digital economy.
A balanced system of smart city indicators (SCBSC) allows to transform a certain vision of a smart city into specific goals and to form a system of strategic management using key indicators (KPI). The components of the SCBSC are thematic sections of the smart city strategy.
To assess the level of balanced development of a smart city in a digital economy, based on world practice, an integrated indicator of the rating of balanced development of a smart city (R-SCBSC) has been developed. The conceptual rating model is based on the ranking of cities based on the results of the study of the situation and the construction of strategy.
The proposed balanced scorecard allows improving the organizational and information support of strategic-oriented digital transformation of cities as territorial economic systems based on the implementation of the concept of “smart city”, which is considered as a comprehensive, participatory decision-making process using digital platforms and tools, including geospatial systems, information and forecasting and analytical system for assessing the level of balanced development of smart cities, which allows to harmonize in time and space the economic interests of all stakeholders.
Key words: smart city, smart city strategy, balanced scorecard, digital economy.

References

  1. Genari, D., Costa, L., Savaris, T., & Macke, J. (2018). Smart cities e o desenvolvimento sustentavel: Revisao de literatura e perspectivas de pesquisas futuras. Revista de Ciencias da Administracao, 20(51), 69-85. DOI. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018 V20n51p69
  2. Vasconcellos, S. M., Vasconcellos, A. M. A., Heidtmann, H. G. C., Neto, & Sousa, Y. M. de (2015). Learning by doing: A critical analysis about partnership between University, local government and civil society. Revista de Ciencias da Administracao, 1, 183-196.
  3. McQuaid, R. W. (2000). The theory of partnership: Why have partnerships? In S. P. Osborne (Ed.), Public-private partnerships: Theory and practice in international perspective (pp. 9-35). London: Routdledge.
  4. Lewis, D. J. (1998). Partnership as process: Building an institutional ethnography of an interagency aquaculture project in Bangladesh. In D. Mosse, J. Farrington, & A. Rew (Eds.), Development as process: Concepts and methods for working with complexity (pp. 94-110). London: Routledge.
  5. Ostrom, E. (1997). Crossing the great divide: Coproduction, synergy and development. In P. Evans (Ed.), Statesociety sinergy: Government and social capital in development (pp. 85-118). Berkeley: University of California.
  6. Ferreira, S. (2003). Public-private partnership in Angola: The case of development workshop and the water company (Master degree dissertation). University of Wales Swansea, Swansea, Pais de Gales, UK.
  7. Murayev Ye.V. Rozvytok mist na osnovi koncepciyi «Smart Cities» v umovakh cyfrovoyi ekonomiky: teoretyko-metodychni zasady vprovadzhennya. Suchasnyj stan naukovykh doslidzhen ta tekhnologij v promyslovosti. Kharkiv, 2020. № 2 (12). P. 109-119.
  8. Sukhorukov A. I., Kharazishvili Yu.M. Modelyuvannya ta prognozuvannya socialno-ekonomichnogo rozvytku regioniv Ukrayiny: monografiya. K. : NISD, 2012. 368 p.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate