Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЗРОБКА СТРАТЕГІЙ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

DEVELOPMENT OF STRATEGIES FOR INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM BUSINESS ENTERPRISES

Сторінки: 94-98. Номер: №1, 2021 (290)

Автори:
НИЖНИК О. В.
Хмельницький національний університет

NYZHNYK O.
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-18
Надійшла / Paper received : 11.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 05.03.2021

Анотація мовою оригіналу

Здійснено аналіз сучасних моделей інноваційного розвитку підприємств, обрано критерії вибору моделі для підприємств малого і середнього бізнесу стратегічного інноваційного розвитку підприємств та запропоновано системну модель інноваційної стратегії підприємства. Побудова такої моделі потребує залучення експертів, які б могли сформувати необхідні напрями розвитку об’єкту та виділити систему підцілей відповідних інноваційних перетворень в кожному з напрямів або вирішити задачу перерозподілу інноваційних цілей при вже відомих напрямах інноваційного розвитку як стратегічного бачення керівництва. Для отримання адекватних та повних результатів необхідно здійснити коректний вибір інноваційних цілей, які б повністю включалися до множини можливих інноваційних перетворень.
Ключові слова: інноваційний розвиток, моделі стратегій, інноваційні моделі стратегічного розвитку, підприємства малого і середнього бізнесу

Розширена анотація англійською мовою

The analysis of modern models of innovative development of enterprises is carried out, the criteria of choice of model for enterprises of small and medium business of strategic innovative development of enterprises are chosen and the system model of innovative strategy of the enterprise is offered. The general model of innovation strategy of small and medium enterprises, generated by a system of diverse target functions in the modeling process, requires a series of stages that allow to solve a set of strategic tasks to optimize the process of innovation in the enterprise. The model of strategic innovative development of small and medium-sized enterprises is a multi-criteria task of simultaneous optimization of several target functions on a given set of innovative goals. Building a model requires the involvement of experts who could form the necessary directions of development of the object and identify a system of sub-goals of relevant innovation in each area or solve the problem of redistribution of innovation goals in already known areas of innovation as a strategic vision of management. In order to obtain adequate and complete results, it is necessary to make the correct choice of innovation goals, which would be fully included in the set of possible innovative transformations. Methodical providing of processes of formation of strategy modeling of innovative development of the enterprises of small and average business is formed by: the theory of graphs – construction of scenarios of realization of innovative processes and structure of innovative strategy; expert assessments – formation of necessary resources, selection of innovative goals, directions of innovative development, assessments of efficiency of innovative transformations; fuzzy set theory – analysis of the priority of innovation goals in conditions of uncertainty, structuring of innovation projects; theory of optimization methods – effective distribution of the supporting component according to the selected innovation goals, formation of the optimal structure of the innovation strategy.
Key words: innovative development, strategy models, innovative models of strategic development, small and medium enterprises

References

  1. Verhal K. Yu. Doslidzhennia stratehichnoho innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva metodamy systemnoho ekonomiko-matematychnoho modeliuvannia / K. Yu. Verhal // Doslidzhennia ta optymizatsiia ekonomichnykh protsesiv «Optymum – 2008» : trudy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kharkiv, 3–5 hrud. 2008 r.). – Kharkiv : NTU «KhPI», 2008. – S. 117–118.
  2. Rohoza M. Ye. Stratehichnyi innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: modeli ta mekhanizmy : monohrafiia / M. Ye. Rohoza, K.Yu. Verhal. – Poltava : RVV PUET, 2011. – 136 s.
  3. Hrynov A. V. Innovatsiinyi rozvytok promyslovykh pidpryiemstv: kontseptsiia, metodolohiia, stratehichne upravlinnia : monohrafiia / A. V. Hrynov. – Xarkiv : «INZhEK», 2003. – 308 s.
  4. Fedulova L. I. Kontseptualni zasady formuvannia innovatsiinoi systemy pidpryiemstv [Elektronnyi resurs] / L. I. Fedulova // Aktualni problemy ekonomiky. – 2014. – № 10. – S. 195–205. – Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2014_10_26.
  5. Stovpa T. A. Mekhanizm upravlinnia innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstva lehkoi promyslovosti / T. A. Stovpa // Tavriiskyi naukovyi visnyk. – 2006. – Vyp. 46. – 249–259.

Post Author: npetliaks

Translate